ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

15 وزارتخانه و نهاد بزرگ دولتی طرح جامع توسعه IT دارند

| سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - از مجموع وزارتخانه ها و نهاد های حاظر در هیات دولت، 15 وزارتخانه و نهاد بزرگ دارای طرح جامع (master plan) در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
به این ترتیب از مجموع وزارتخانه ها و نهادهای بزرگ دولتی که دارای نماینده در طرح تکفا (توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات) هستند و تعداد آنها نیز در حدود 30 دستگاه است تنها نیمی از این تعداد دارای طرح جامع (master plan) توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. این در حالی است که بالغ بر120 دستگاه، نهاد و استان دارای نماینده در طرح تکفا هستند.
این آمار را از جهات مختلفی می توان ارزیابی کرده و مورد بررسی قرار داد.در عین حال از این نکته نیز نباید غافل شد که به اعتقاد نگارنده نمی توان با مشاهده هر نوع کاستی در بحث توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور سرها را به طرف طرح تکفا گردانند و علت را از دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی جویا شد. در حال حاظر بسیاری تکفا را صرفاً یک طرح Initializer یا آغاز کننده می دانند که در فاز اول می بایست به سمت فعلی حرکت می کرد و در فاز بعدی نیز می بایست جهت جدیدی به خود بگیرد.
اما در عین حال و در شرایطی که وجود یک طرح جامع برای جهت گیری و رسیدن به هدف نهایی ضروری به نظر می رسد، یک کارشناس معتقد است که فقدان چنین طرحی در وضعیت فعلی چندان نیز نگران کننده نیست. چراکه تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات پیش نیازهایی همچون تحولات اداری و اصلاح برخی از ساختارها را می طلبد و این راه و روشی است که کشوری همچون مالزی نیز آن را طی کرده است.
با این تفاسیر به نظر می رسد که برخی از دستگاه ها همچنان از فقدان نیروی کارشناس ماهر رنج برده و برای تحقق برخی از اهداف توسعه فناوری اطلاعات نیروی انسانی لازم را در اختیار ندارند که باید برای این موضوع نیز چاره ای اندیشیده شود چراکه در این خصوص نگرنی هایی از بابت اجرای طرح های غیر ضروری (خارج از اولویت)، اجرای طرح های سطحی و در مواردی حتی دوباره کاری چندان دور از ذهن نخواهد بود.

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">