ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

20 درصد تخفیف اینترنت به ما می‌رسد؟

| شنبه, ۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰۹:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم روز جهانی ارتباطات از کاهش 20 درصدی نرخ پهنای باند اینترنت خبر داده است. با خواندن تیتر مطلب این سوال در ذهن کاربر نقش می‌بندند که فایده اش برای ما چیست؟

سابق بر این نرخ اینترنت از سوی تامین‌کننده پهنای باند یعنی دولت تا 50 درصد نیز کاهش یافته بود، اما کاربران نهایی نه تنها اینترنت را به نصف قیمت دریافت نکردند بلکه اصولا شاهد تغییر محسوسی در قیمت تمام شده اینترنت نبودند.

پیگیری‌ها در آن مقطع نشان می‌داد که کاهش نرخ‌ها از سوی دولت واقعا انجام شده اما از مرحله توزیع اینترنت که در اختیار بخش خصوصی است، جلوتر نرفته است. پیگیری‌های بیشتر این پاسخ را از سوی بخش خصوصی به دنبال داشت که اصولا، نرخ پهنای باند بخش کوچکی از هزینه‌های عرضه اینترنت به شمار رفته و این شرکت‌ها هزینه‌های متعدد دیگری از نیروی انسانی گرفته تا ادوات و هزینه‌های جاری دیگر را متحمل می‌شوند. حتی برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی تعبیر جالبی در این خصوص داشته و مدعی بودند اگر دولت مثلا قیمت آیینه یک خودرو را نصف کند مردم نباید منتظر کاهش 50 درصدی قیمت تمام شده خودرو باشند!

بخش خصوصی معتقد است پهنای باند اینترنت دولتی همچنان گران است و آنها می‌توانند اینترنت را ارزان تر وارد کشور کنند؛ موضوعی که با استقبال طرف دولتی یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت مواجه شد و این شرکت اعلام آمادگی کرد تا شرکت‌های مدعی در این عرصه طرح و پیشنهاد‌های خود را عرضه کنند. در نهایت با اتمام زمان مذکور، به درستی نتیجه این کش و قوس مشخص نشد و فعلا سکوت بر موضوع مذکور حاکم است.

اما بازگردیم به خبر منتشر شده به نقل از وزیر ارتباطات مبنی بر کاهش 20 درصدی نرخ اینترنت. ظاهرا این‌بار وزارت ارتباطات تدبیر جدیدی برای اعمال تخفیف‌های جدید در نظر گرفته تا این بار کاهش قیمت‌ها در مرحله توزیع باقی نماند و به مصرف هم برسد.به گفته وزیر ارتباطات، ارایه این تخفیف برای شرکت‌های PAP مشروط به این است که مستندات خود را در رابطه با اعمال این تخفیف برای کاربران ارایه کنند، به این ترتیب‌ هر شرکت PAP که این تخفیف 20 درصدی را برای کاربران نهایی اعمال کند، می‌تواند از آن بهره‌مند شود. اینکه ساز و کار نحوه محاسبات فیمابین بخش خصوصی با شرکت زیرساخت برای استفاده از تخفیف‌ها چه خواهد بود، باشد به عهده خود آنها، اما پرسشی که بار دیگر با اعلام کاهش نرخ اینترنت برای مصرف کنندگان اینترنت مطرح می‌شود این است که آیا این بار قیمت تمام شده اینترنت با تفاسیری که بخش خصوصی از سایر هزینه‌های خود مطرح می‌کند، کاهش می‌یابد یا نه؟

به هر تقدیر اگر این بار نیز خبری از کاهش نهایی قیمت اینترنت برای مصرف کنندگان نشد، باید به این نتیجه رسید که نرخ اینترنت این گونه ارزان‌بشو نیست و باید قید کاهش قیمت اینترنت به روش موجود را زد و چاره ای دیگر اندیشید.
منبع : روزنامه فناوران

  • ۸۹/۰۳/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">