ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

21میلیارد تومان درآمد پیامک عید اپراتورها

| يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۸۹، ۱۱:۴۹ ق.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - از آغاز سال 89 پانزده روز است که می‌گذرد. این روزها معمولا برای افرادی که کارمند یا کارگر هستند روزهای سختی است؛ چراکه تمام حقوق و عیدی گرفته شده در سال قبل را حتما تا امروز خرج کرده و دستان خود را برای پایان یافتن ماه فروردین برای دعا به آسمان بلند کرده‌اند.

از طرف دیگر برای کسبه و مغازه‌داران هم شاید روزهای پرباری همچون روزهای پایانی سال نباشد. دلیل آن هم مشخص است، از یک طرف دیگر پولی برای خرید و از طرف دیگر هم شاید جنسی برای فروش باقی نمانده باشد.

اما از همه این حرف‌ها که بگذریم شاید و فقط شاید برای یک صنف این روزها روزهای خوبی باشد؛ چراکه قطعا از سود سرشاری که چند روز اول عید قسمت‌شان شده بسیار خوشحال هستند. سودی که آنقدر رقمش گنده و عجیب است که شاید هنوز محاسبه دقیقش به پایان نرسیده باشد. درست زمانی که همه جا تعطیل شده و کاسبی چندان همانند روزهای پایانی رونق ندارد تازه فروش این صنف بی‌رقیب شروع می‌شود. صنفی که بکر بکر است و همانند سایر صنوف نه دست زیادی در آن وجود دارد و نه رقیبی. شاید تا اینجا نام این صنف را حدس زده باشید. بله!. «مخابرات» نام صنفی است که در دوران تعطیلی و کسادی بازار درآمد میلیاردی را نصیب خود کرد. صنفی که تعطیلی نداشته و اتفاقا هم همانند فست‌فودها و رستوران‌ها روزهای عید اوج درآمدزایی آن است. البته درآمد فست‌فود کجا و مخابرات کجا!
یک و نیم میلیارد پیامک در سیزده روز

بر اساس اعلام مسوولان همراه اول در یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از تحویل سال (دو ساعت) حدود 22 میلیون پیامک ارسال شده است. ضمن اینکه 215 میلیون پیام کوتاه نیز توسط مشترکان شبکه ایرانسل در 24 ساعت اول سال 89 ارسال شد.

مشترکان اپراتور اول تلفن همراه که بیش از 37 میلیون نفر در کشور هستند طی 36ساعت آغاز سال 1389 بالغ بر 315 میلیون پیام کوتاه را با موفقیت ارسال کردند که این آمار رشد 10 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

این در حالی است که در 36 ساعت آغاز سال 88 میزان ارسال پیامک‌های موفق مشترکان همراه اول 287 میلیون پیامک اعلام شده بود. در همین حال گفته شده است میزان موفقیت ارسال پیام‌های کوتاه با رشد 30 درصدی همراه بوده است.

تعداد پیام کوتاه ارسالی در سال 88 توسط مشترکان همراه اول نیز حدود 24میلیارد پیامک اعلام شده و طبق آخرین اخبار در سال 88 ماهانه دو میلیارد پیام کوتاه مبادله شد. بیش از 37 میلیون نفر در کشور از سیم‌کارت‌های همراه اول استفاده می‌کنند و این اپراتور در هزار و 102 شهر و بیش از 36 هزار روستا و بیش از 47 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور پوشش شبکه‌ای دارد.

مدیر روابط‌عمومی ایرانسل نیز از ارسال 215 میلیون پیام کوتاه توسط مشترکان این شبکه در 24 ساعت اول سال 89 خبر داد و گفت: 97 درصد پیامک‌های ارسالی به طور موفق در این شبکه تبادل شده و به مقصد رسیده‌اند.

کریم بیگی با بیان اینکه از روز 29 اسفند ماه 88 تا اول فروردین 89 (بازه 24 ساعته) 215 میلیون پیام کوتاه در شبکه ایرانسل مبادله شد با اشاره به حجم بالای ارسال پیام کوتاه در این ایام گفت: از ساعت 8 تا 9 شب 29 اسفند 88؛ یعنی لحظه ابتدای سال جدید 11 میلیون و 753 هزار پیام کوتاه موفق در شبکه ایرانسل مبادله شد.

وی میانگین ضریب موفق تبادل پیام کوتاه را در این شبکه 7/96 درصد اعلام کرد و گفت: مشترکان ایرانسل در پنج روز اول سال 89؛ یعنی از 29 اسفند ماه تا پنجم فروردین مجموعا 526 میلیون و 253 هزار و 819 پیام کوتاه ارسال کردند.

مشترکان ایرانسل در 24 ساعت ابتدای سال 88 بالغ بر 160 میلیون پیامک ارسال کرده بودند که طبق اعلام مسوولان این اپراتور، نزدیک به 96 درصد پیامک‌های ارسالی با موفقیت در شبکه مبادله شده بود.

جدا از این آمارهای ارائه شده مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز به واحد مرکزی خبر گفته که در روز پایانی سال 88 و 13 روز گذشته سال 89، یک میلیارد و 195 میلیون پیامک ارسال شده است. به گفته صدوقی، این تعداد در مقایسه با سال گذشته که یک میلیارد و یک میلیون پیامک ارسال شده بود 20 درصد افزایش داشت. وی درصد موفقیت ارسال پیامک را بیش از 90 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال قبل که 80 درصد بود، رشد خوبی داشته است. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار افزود: بیشترین میزان موفقیت ارسال پیامک در 13 فروردین با 94 درصد موفقیت بود.

وی در خصوص پیام‌های ارسال نشده گفت: زمانی هزینه ارسال پیامک برای مشترک محاسبه می‌شود که طرف مقابل پیام را دریافت کرده و تلفن همراه مشترک، رسید تحویل شد را دریافت کند، در غیر این صورت و فقط به صرف ارسال پیامک، هیچ هزینه‌ای برای مشترک محاسبه نخواهد شد.
درآمد میلیاردی در چند روز

تا این بخش گزارش که تقریبا اخباری بود که در چند روز گذشته منتشر شده بود، اما می‌خواهیم درآمد حاصل از این دید و بازدید‌های دیجیتالی را محاسبه کنیم. البته همین جا باید این نکته را ذکر کرد که ارائه این ارقام شاید آن‌چنان که مدیران اپراتورها می‌دانند دقیق نباشد؛ چراکه به عنوان مثال برای کاربران ایرانسل قیمت پیامک ارسالی با توجه به نوع سرویس و طرح‌های تشویقی که مشترک استفاده کرده و نیز مقصد ارسال شده (داخل شبکه ایرانسل یا خارج از آن) متفاوت است که همین امر محاسبه رقم نهایی درآمد برای این اپراتور را تا حدودی مشکل می‌کند.

به طور کلی ارسال هر واحد پیامک شامل 70 کاراکتر فارسی برای مشترکان تلفن همراه اول 89 ریال و هر واحد پیامک انگلیسی با 160 کاراکتر 222 ریال هزینه دارد. این هزینه را به طور متوسط برای مشترکان ایرانسل 160 ریال در نظر می‌گیریم. البته با توجه به امتحانی که ما انجام دادیم به نظر می‌رسد که ارسال پیامک فارسی یا انگلیسی از نظر هزینه برای کاربران این اپراتور تفاوت آن‌چنانی نداشته باشد.

گفته می‌شود که در ایام نوروز 85 درصد پیامک‌های ارسال شده در شبکه همراه اول با کاراکترهای فارسی ارسال شده است. حال به محاسبه درآمدهای هر کدام از این اپراتور با توجه به محدوده‌های زمانی عنوان شده پرداخته و در انتها مجموع آن‌ها را محاسبه می‌کنیم.

همراه اولی‌ها تنها در دو ساعت اول سال 22 میلیون پیامک ارسال کردند که اگر 85 درصد آنها فارسی باشد، می‌شود 18 میلیون و 700 هزار پیامک فارسی که هزینه ارسالش می‌شود 160 میلیون و دویست هزار تومان و سه میلیون و 300 هزار پیامک لاتین که هزینه آن می‌شود 72 میلیون و 600 هزار تومان. یعنی در مجموع همراه اولی‌ها تنها در دو ساعت بیش از 232 میلیون تومان هزینه پرداخت کرده‌اند.

مجموع پیامک‌های ارسالی مشترکان همراه اول در 36 ساعت آغازین سال 315 میلیون پیامک بوده که 267 میلیون و 750 هزار پیامک فارسی به ارزش 2میلیارد و 382 میلیون و 975 هزار تومان و 47 میلیون و 250 هزار پیامک لاتین به ارزش یک میلیارد و 39 میلیون و 500 هزار تومان بوده است که مجموع آن تنها برای 36 ساعت آغازین سال می‌شود بالغ بر 3 میلیارد و 422 میلیون تومان.

اما بر اساس آخرین آمار که از سوی مدیرعامل همراه اول عنوان و گفته شد که یک میلیارد و 195 میلیون پیامک در 13 روز توسط مشترکان این اپراتور ارسال شده است، یک میلیارد و 15 میلیون و 750 هزار پیامک فارسی با ارزش 9 میلیارد و 40 میلیون و 175 هزار تومان و 179 میلیون و 250 هزار پیامک لاتین با ارزش 3 میلیارد و 943 میلیون و 500 هزار تومان در 13 روز ارسال شده که مجموع آن می‌شود 12 میلیارد و 938 میلیون و 675 هزار تومان.

برای اپراتور دوم اما همان طور که گفته شد به دلیل وجود طرح‌های تشویقی ممکن است داستان به شکل دیگری باشد، اما اگر میانگین ارسال هر پیامک برای این اپراتور را 160 ریال یا همان 16 تومان محاسبه کنیم، درآمد تقریبی این اپراتور به شکل ذیل خواهد شد.

در دو ساعت اول 11 میلیون و 753 هزار پیامک با ارزش 188 میلیون و 48 هزار ارسال شده است. این تعداد در 24 ساعت اول 215 میلیون پیامک بوده است که ارزش آن با میانگین هر پیامک‌16 تومان می‌شود 3 میلیارد و 440 میلیون تومان.

بر اساس آمار ارائه شده در 5 روز اول، ایرانسلی‌ها در مجموع 526 میلیون و 253 هزار و 819 پیامک ارسال کردند که هزینه آن می‌شود 8 میلیارد و 420 میلیون و 61 هزار و 104 تومان.

اما در نهایت رقم صرف شده توسط 48میلیون مشترک تلفن همراه برای ارسال پیامک تبریک سال نو برای 13 روز توسط همراه اولی‌ها و 5 روز توسط ایرانسلی‌ها می‌شود 21 میلیارد و 403 میلیون و 736 هزار و 104 تومان!

به هر حال همان طور که گفته شد این درآمد شاید حداقل درآمدی باشد که در سیزده روز تعطیل سال و با صرف کمترین هزینه عاید یک صنف می‌شود. هر چند که همچنان جای بسیاری از سرویس‌های ارزش افزوده به خصوص در ایام تعطیلات همچون سرویس‌های اطلاع از راه‌های کشور و اماکن تفریحی و سیاحتی و نیز سرویس‌های پهنای باند در کشور برای کاربران تلفن همراه خالی است که می‌توانست درآمدی به مراتب بالاتر از این ارقام را برای اپراتورها فراهم آورد، اما به هر حال به قول معروف فعلا کاچی بهتر از هیچی!

25-02wk.jpg

  • ۸۹/۰۱/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">