ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

5 ابهام بزرگ درباره گوشی G5 ال‌جی

| دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴ ق.ظ | ۱ نظر

کمپانی ال‌جی در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از بازار موبایل کرده است. این کمپانی کره‌ای این روزها ظاهرا در سراسر دنیا و از جمله ایران، کمپین‌های نامحسوسی برای تبلیغات غیرمستقیم به کار گرفته تا محصولات خود را در رده دو غول برتر فعلی دنیا یعنی اپل و سامسونگ قرار دهد.

در این کمپین‌ها اگرچه تلاش می‌شود نام محصولات ال‌جی لابه‌لای آخرین مدل گوشی‌های پرفروش دنیا قرار گیرد، اما واقعیت‌های بازار را نمی‌توان تغییر داد و این گوشی همچنان سهم گذشته خود در بازار را دارد. برای مثال سهم بازیگران موبایل در بزرگترین بازار این صنعت یعنی چین، نشان می‌دهد برندهای اپل، سامسونگ، هواوی، شیائومی، کول‌پد، اچ‌تی‌سی، لنوو، سونی، نوکیا، نوبیا، میژو، زد‌تی‌ئی، وان‌پلاس و ال‌جی به ترتیب در این کشور رتبه‌های فروش را داشته و به دنبال آن‌ها سایر برندهایی همچون ایسر، ایسوس، مایکروسافت، موتورولا، بلک‌بری، اوپو و آلکاتل دارند.

اگرچه در سایت‌های تبلیغات گوشی، سر و صدا و اخبار زیادی در خصوص ال‌جی می‌شنوید که به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از آنها یک جریان‌سازی برای ترغیب افکار خریداران است، اما آمار مراجع معتبر گویای جایگاه واقعی این کمپانی است و در یکی دو سال اخیر این تحرک رسانه‌ای کمپانی ال‌جی بوده که پرهیاهوتر شده است.

اما اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در دنیای راست و دروغ فضای مجازی دچار سردرگمی شده‌اید، یادتان باشد که همیشه راهی مطمئن و روشن برای یافتن گوشی‌های پرفروش وجود دارد. این روزها ده‌ها میلیون نفر در ایران یک یا چند گوشی هوشمند دارند که با دیدن برند گوشی موجود دست هر فرد، به راحتی می‌توان دریافت کدام گوشی‌ها پرفروش‌تر و مشتری‌پسندتر هستند.

با این مقدمه ضروری، اما بد نیست مروری داشته باشیم به آخرین محصول شرکت کره‌ای ال‌جی که اگرچه مطابق معمول با تبلیغات گسترده و کم هزینه در فضای اینترنت انجام شد، اما این جو مانع از بررسی نکات مبهم و بی‌پاسخ در خصوص گوشی G5 ال‌جی نمی‌شود.

 ال جی که اخیرا از آخرین گوشی خود با نام LG G5 در ایران رو نمایی کرد، ظاهرا مدعی رقابت این گوشی با گلکسی S7 سامسونگ است. در این میان یکی از نقاطی که کمپانی کره‌ای ال‌جی تمرکز اصلی خود را برای فروش بیشتر روی این گوشی گذاشته، موضوع ماژولار بودن آن است به این مفهوم که قسمت انتهایی گوشی برای افزودن ابزاری همچون دوربین و ابزارهای صوتی، جدا می‌شود.

اگرچه قابلیت‌های کلی گوشی G5 همچون سایر گوشی‌های پیشتاز، با اشکالات اساسی مواجه نیست، اما این گوشی تازه وارد، همچون بسیاری از گوشی‌ها که ادعای متفاوت بودن و نوآوری دارند، با ابهامات و اشکالاتی روبه‌رو است که به خصوص لازم است، پیش از کمپانی ال‌جی، خریداران این گوشی‌ها بیشتر دقت داشته باشند تا ناخواسته تامین‌کننده بخشی از هزینه تحقیق و توسعه این شرکت کره‌ای نشوند.

 

گوشی G5 ماژولار، راهکاری به دنبال مشکل!

در حالیکه ال‌جی تلاش کرده با قابلیت جداشوندگی در گوشی G5 امکان افزودن قابلیت‌ها و ابزارهای بیشتر، آن هم بدون پرداخت هزینه‌های پایه‌ای را فراهم کند، اما این قابلیت تفاوت چندانی با افزونه Handspring’s Springboard که امکان اتصال انواع PDA، ابزارهای بازی، دوربین، پلیرها، رادیو و GPS را می‌دهد، ندارد.

اما تفاوت بخش ماژولار گوشی G5 ال‌جی با افزونه مذکور این است که هنوز نیاز به ابزارهایی که از نظر فیزیکی قابلیت پشتیبانی از  گوشی مذکور را داشته باشند، بسیار محسوس است. نکته دیگر آنکه امروز تقریبا تمام ابزارهای قابل اتصال به موبایل، اعم از انواع دوربین‌ها، پخش‌کننده‌ها و غیره، به شکل بی‌سیم امکان همخوانی با گوشی را دارند. در واقع این ابزارها به سادگی نصب یک اپ در دسترس و قابل استفاده هستند. وانگهی بسیاری از ماژول‌ها همچون اسکنرها و کنترل‌های بازی سال‌هاست که از استاندارد جهانی دستگاه‌های بلوتوث برای اتصال به یکدیگر بهره می‌برند.

 

انطباق‌پذیری مشکل بزرگ ماژول‌های LG G5

مشکل دیگر در گوشی جی5 این است که کمپانی ال‌جی هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده که ماژول‌هایی که شما برای گوشی خود می‌خرید، اصولا امکان انطباق‌پذیری و سازگاری با ابزارهای دیگر را دارد یا انحصارا با پایان عمر گوشی، این ابزار نیز بی‌استفاده می‌مانند.

به این نکته نیز باید توجه داشت که این در حالیست که افزونه Springboard در واقع با طیف وسیعی از دستگاه‌ها شامل Visor, Visor Deluxe, Visor Platinum, Visor Neo, و  Visor Proدارای همخوانی است. از سوی دیگر از طریق گوشی G5 ال‌جی شما باید با خارج کردن قسمت پایین گوشی، افزونه جدید را اضافه کرده و تکه‌ای متفاوت را به انتهای گوشی وصل کنید.

اگرچه طراحی گوشی جدید ال‌جی به مراتب چشمگیرتر از افزونه‌های بدریخت محسوب می‌شود، اما موضوع اینجاست که ابزارهای خریداری شده برای گوشی G5 ال‌جی می‌تواند محدودیت‌هایی در هماهنگی و انطباق با سایر محصولات از جمله گوشی‌های آینده ال‌جی ایجاد کند. به این ترتیب شاید این کمپانی کره‌ای مجبور شود در طراحی تمام گوشی‌های آینده خود تجدید نظر کند.

به عبارت دیگر اگر افزونه‌هایی که برای کار با G5 ساخته شده، قرار باشد تنها با این گوشی کار کند، خریدار گوشی باید نگران امکان استفاده از یک یا دو ابزار خریداری شده، در گوشی بعدی باشد. یک تحلیل‌گر گوشی می‌گوید، امروزه تمام ابزاری که به گوشی ما متصل می‌شود، قابل استفاده در بسیاری از ابزارها و گوشی‌های دیگر ما نیز هست، اما من واقعا انتظار ندارم که افزونه‌هایی که برای G5 خریداری می‌شود با گوشی بعدی این کمپانی یعنی G6 قابلیت کار داشته باشد و این یک مشکل محسوب می‌شود.

 

اصلا کسی افزونه‌ خواهد ساخت؟

موضوع نامعلوم دیگر در خصوص بلندپروازی استراتژیک ال جی در ساخت گوشی ماژولار G5 این است که افزونه سیستم صوتی hi-fi و افزونه کنترل دوربین CAM تنها دو افزونه موجود هستند که برای گوشی G5 ساخته شده‌اند. اگرچه ال جی گفته قصد دارد API لازم برای ساخت افزونه یا ماژول سایر شرکت‌ها را نیز ارایه کند تا آنها هم افزونه‌های خاص خودشان را طراحی کنند. اما چیزی که به هیچ وجه روشن نیست این است که آیا هیچ کمپانی دیگری علاقه برای ساخت افزونه‌هایی با استاندارد نوپای ال جی و برای تک گوشی فعلی دارد یا آنکه ال جی اقدام به تامین هزینه و تشویق سازندگان به ورود به این عرصه خواهد کرد یا نه؟

بنابراین با توجه به جایگاه و میزان فروش گوشی‌های ال‌جی در دنیا بسیار بعید به نظر می‌رسد، شرکت‌های دیگر در این بلندپروازی ال‌جی سهیم شده و به صرف هزینه‌های نامعلوم در این عرصه بپردازند. کما اینکه کمپانی‌های فعلی بازار در حال حاضر نیز به سهولت در حال فروش افزونه‌هایی فراگیر و جهانی‌تر هستند و بعید است وارد چنین قماری شوند به خصوص که جی 5 ال‌جی قیمت نسبتا بالایی هم دارد.

 

اشکال در طراحی گوشی ماژولار LG G5

اما شیوه طراحی بخش ماژولار ال‌جی نیز دارای مساله‌ای هست و آن نیاز به ریبوت کردن گوشی با هر بار جابجایی قطعه هست. از آنجا که بخش قابل جابجایی گوشی ال‌جی در اطراف باتری گوشی تعبیه شده است، هر زمان که شما قصد جابجایی افزونه‌ای را داشته باشید، باید باتری را خارج کنید، سپس باتری را به افزونه جدید وصل کنید و بعد دوباره آن را به گوشی متصل کنید و خب همانطور که می‌دانید خارج کردن باتری به منزله قطع انرژی گوشی است و پس از آن گوشی نیاز به ریبوت مجدد دارد. این در حالیست که به اعتقاد بررسی‌کنندگان گوشی G5، این یک ضعف در شیوه طراحی و تعبیه محل استقرار افزونه است.

چراکه هم‌اکنون و در دنیای واقعی تمام افزونه‌ها، ابزارهای جانبی و گجت‌ها به راحتی و بدون هیچ تغییر سخت‌افزاری در گوشی و اجبار به ریبوت گوشی، قابل استفاده هستند.

اگرچه ریبوت کردن گوشی تاثیر مخربی بر تجربه کاربر نمی‌گذارد اما به هر حال این یک مساله است. اما زمانی که شما به قولی در راه بوده و نیاز به جابجایی سریع یک افزونه دارید، ریبوت کردن گوشی کمی آزاردهنده و وقت گیر است.  

در نظر داشته باشید که گاه کاربر تنها برای لحظاتی نیاز به استفاده از افزونه‌ای همچون دوربین را دارد و بعد از آن باید فرایندی که ذکر شد را مجددا تکرار کند که شاید در بلند مدت چندان خوشایند نباشد.

 

ریسک باقی ماندن LG G5 در کورس رقابت

دیوید راداک، یک تحلیل‌گر گوشی می‌گوید، ال‌جی گوشی جی5 را رقیبی برای گوشی S7 سامسونگ می‌داند اما گوشی جدید سامسونگ از جهات مختلفی دارای برتری است. به قول او، ال‌جی جی5 همچون تیری می‌ماند که به جهات مختلف شلیک شده تا به تهدیدی برای سامسونگ تبدیل شود. در این گوشی روی باتری مانور شده در حالیکه این قابلیت در اکثر گوشی‌هایی که از سال 2015 و با قابلیت اندروید مارشمالو به بازار آمده، شباهت دارد. گوشی جی‌5 ال‌جی روی دوربین تمرکز کرده در حالیکه این قابلیت در مقابل گلکسی S7 و گوشی‌های اخیر نکسوس، برگ برنده‌ای محسوب نمی‌شود.

از سوی دیگر در طراحی این گوشی نیز نقدهایی وجود دارد و به شوخی گفته می‌شود ظاهرا تیم طراحی بخش جلویی گوشی با تیم طراحی پشت گوشی متفاوت بوده است.

تنها بخش متفاوت در طراحی جی5 قسمت پایینی گوشی است که نیاز به خاموش کردن کل گوشی برای استفاده دارد و خب توجه کاربران خاصی را به خود جلب خواهد کرد.

به اعتقاد دیوید راداک، اگرچه مهندسی این گوشی کاری بلندپروازانه و نوآورانه محسوب می‌شود اما از جنبه اقتصادی یک وعده تو خالی محسوب می‌شود.

به این ترتیب در حالیکه سامسونگ و بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فعلی گوشی در دنیا، علاوه بر استفاده از پلفورم‌های ساده اتصال افزونه‌ها، امکان ساخت ابزارهای قابل اتصال از طریق USB را دارند، تلاش اخیر ال‌جی در گوشی جی 5 به یک ریسک بزرگ می‌ماند.

در نهایت این که حداقل ما توصیه‌ای به خرید این گوشی نداریم اما اگر شما نیز به دلایلی که آمد، اهل ریسک و پول پرداختن برای ناشناخته‌ها هستید، حداقل باید 2 میلیون تومانی از جیبتان ریسک کنید تا در آینده معلوم شود ال جی برای مسایل و ابهاماتی که گفته شد تدابیری دارد یا آنکه شما یکی از حامیان مالی بخش R&D یا همان تحقیق و توسعه این شرکت کره‌ای خواهید شد. (منبع:عصرارتباط)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در همین رابطه: ضعف‌ها و اشکالات گوشی G5 ال‌جی

ال‌جی درباره بدنه G5 دروغ گفت؟

نظرات  (۱)

شما تنها مشکلی که از جی 5 گرفتی ماژولار بودنش هست.در حالی که این گوشی هم از نظر قیمت کمتره وهم بدنه اون و دوربین و چیپیست از اس7 قوی تره.درباره طراحی هم،من هر دو گوشی رو تو دست گرفتم و داشتم.جی5 هم خوشدست تره هم جلوش زیباتر.
پاسخ:
با سلام، بسیار خب ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما از طرف یا حامی شرکت ال جی نیستین.
بیایید فرض دوم را هم بر این بگذاریم که اطلاعات مندرج در این گزارش پیرامون گوشی G5 هم تماما نادرست و دروغ است.
اما از فرضیات که بگذریم کافیست هر خواننده عبارت فروش گوشی G5 ال جی رو به زبان فارسی و انگلیسی در اینترنت سرچ کنه تا متوجه بشه واقعیت میزان فروش و استقبال کاربران از این گوشی در چه حد بوده و به شکست فروش این گوشی اعتراف شده. خود شرکت ال جی تعداد زیادی از مدیران و کارکنان مرتبط با این گوشی رو برکنار کرده حالا شما چطور اصرار دارید واقعیت را مقلوب نشان دهید، علت روشن نیست!
در ضمن بد نیست نظرات خریداران خارجی گوشی رو هم یک مطالعه بکنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">