ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

80درصد واردات گوشی توسط یک نفر انجام می شود

| شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه80درصد واردات گوشی تلفن همراه کشور توسط یک وارد کننده صورت می گیرد اظهارداشت:ما نباید بازار خود را اختصاص به واردات دهیم حجم بازار گوشی تلفن همراه کشور بیش از یک میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محسن شاطرزاده در خصوص دلایل افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه افزود: تعرفه این محصول در کشوری چون چین که سالانه 300 میلیون گوشی تلفن همراه تولید دارد،30درصد است.

وی با بیان اینکه چرا باید تعرفه گوشی تلفن همراه در کشور ما صفر باشد؟ گفت: ما نباید بازار وسیع خود را به راحتی در اختیار شرکت های خارجی بگذاریم.

شاطرزاده عمر مفید تلفن همراه در ایران را 5/1 سال و در دنیا را چهار سال ذکر کرد و اظهار داشت: این بدان معناست که نگاه ما به تلفن همراه یک نگاه مصرفی است، زیرا تعرفه آن بسیار پایین آمده است.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود 8 تا 10 میلیون سیم کارت در کشور واگذار خواهد شد که اگر بهای متوسط هر گوشی را 100 تا 150 دلار در نظر بگیریم باید 5/1 میلیارد دلار صرف واردات این محصول می شود.

معاون وزیر صنایع با اشاره به واگذاری 40 تا 50 میلیون سیم کارت تا پایان برنامه چهارم در کشور، افزود: برای این تعداد سیم کارت باید 5 تا 6 میلیارد دلار صرف واردات گوشی تلفن همراه شود.

وی هزینه تولید و صادرات گوشی در کشور را یک میلیارد دلار عنوان کرد توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌های توانمندی در کشور وجود دارند که می توانند در این رابطه فعالیت کنند.

شاطرزاده گفت: طبق قانون نرخ موزون تعرفه ها باید از 7/10 درصد به 16 درصد برسد که اکنون این میزان به 5/12 درصد رسیده است یعنی ما از برنامه مصوب عقب هستیم.

وی به افزایش تعرفه 1060 کالا در طی سال جاری اشاره و عنوان کرد: این افزایش براساس شش ماه کار کارشناسی رخ داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گوشی تلفن همراه تولید کره جنوبی در ایران 25درصد ارزان تر از خود کره جنوبی به فروش می رسد افزود: حتی در اروپا نیز گوشی تلفن همراه 40درصد گرانتر از ایران است.

شاطرزاده تأکید کرد: اولویت و شعار وزارت صنایع حمایت از بخش تولیدی کشور است و در همین راستا اقدام به افزایش تعرفه برخی کالاها چون موبایل کرده ایم.

وی انتقاد برخی از افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه را به واردکنندگان و واسطه های قوی آنها نسبت داد و گفت: چرا از بین 1060 کالا که تعرفه آنها افزایش یافته و تنها گوشی تلفن همراه حساسیت ایجاد شده است.

معاون وزیر صنایع به واردات 80درصد گوشی توسط تنها یک وارد کننده اشاره و افزود: ما نباید بازار خود را اختصاص به واردات دهیم حجم بازار گوشی تلفن همراه کشور بیش از یک میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: در کشور مونتاژ گوشی 30 درصد ارزش افزوده دارد. این در حالی است که به ازای هر8هزار دلار واردات یک اشتغال از بین می رود. یک میلیارد دلار واردات نیز به حذف 140 هزار شغل منجر می شود.

شاطرزاده تصریح کرد: در دولت گذشته به بهانه ورود به wto تعرفه ها آنقدر کاهش یافته بود که میزان آنها حتی از کشورهای عضو wto نیز پایین تر آمده بود.سال گذشته 38 میلیارد دلار واردات داشته ایم.

وی اضافه کرد: تنها در سال گذشته در بخش لوازم خانگی با 46 درصد و صنایع مخابراتی و الکترونیکی تا 36 درصد با افت تولید مواجه بوده ایم.

معاون امور اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع گفت: الگوی تولید گوشی تلفن همراه در کشور همان الگوی تولید خودروی ال90 خواهد بود. یعنی تولید برای صادرات که این امر شعار اصلی وزارت صنایع می باشد.

وی در گفت و گوی ویژه با شبکه دو سیما تأکید کرد: در زمینه گوشی تلفن همراه ما به دنبال انحصار و به هم ریختن تنوع بازار نیستیم و کماکان راه واردات بازار است.

وی قاچاق گوشی پس از افزایش تعرفه را منتفی دانست و اظهار داشت: در این رابطه با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت ارتباطات کدهای گوشی های قاچاق فعال نخواهد شد.

  • ۸۵/۰۳/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">