ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

9 ماهواره ایرانی تا سال 90 به فضا می روند

| سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۸۸، ۰۳:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به رونمایی نمونه‌های مهندسی ماهواره «طلوع»، ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت» و ماهواره «مصباح 2» و موتور ماهواره‌بر «سیمرغ» در روز چهاردهم بهمن ماه جاری اعلام کرد: به موازات فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه طراحی و ساخت ماهواره، محققان ایرانی در زمینه ملزومات پرتاب و دریافت اطلاعات ماهواره از جمله ساخت ماهواره بر و ایستگاه‌های زمینی نیز تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهند که در این راستا ان شاء الله تا سال 1390 حداقل یک پرتاب ماهواره خواهیم داشت.

مهندس رضا تقی پور که در آستانه 14 بهمن ماه، سالگرد پرتاب ماهواره ملی «امید» و روز ملی «فن‌اوری فضایی» با خبرنگار «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت ماهواره، فرآیندی طولانی است و در بهترین حالت در کشورهایی که به صورت حرفه‌یی این کار را انجام می‌دهند، دو سال زمان می‌برد. از این رو هیچ کشوری ماهواره‌ای را نساخته که در انبار خود نگهدارد تا پس از سفارش، فروخته شود، بنابراین همه ماهواره‌ها بنا بر سفارش ساخته می‌شوند که فرایندی طولانی برای آماده شدن دارند.

تقی پور تصریح کرد: ایران هم از سال گذشته آماده سازی ماهواره‌های مختلف را در دستور کار قرار داده که بنا بر زمان بندی و یا جلوتر از زمان بندی، نمونه‌های مهندسی آن آماده شده که امسال رونمایی می‌شود.
رونمایی سه ماهواره ایرانی همزمان با روزملی فن‌اوری فضایی

به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، فردا همزمان با روز ملی فن‌اوری فضایی نمونه‌های مهندسی سه ماهواره «طلوع»، ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت » و ماهواره «مصباح 2» رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعتا آنچه که از این ماهواره های آماده شده پرتاب خواهد شد، نمونه‌ پروازی است و در حال حاضر مراکز طراحی این سه ماهواره در حال ساخت نمونه‌های پروازی هستند که بعضا زیر مجموعه‌های این مراکز نمونه‌های پروازی را ساخته که برخی از آنها آزمایش شده و یا در حال آزمایش است؛ بنابراین وقتی که فرایند تجمیع نمونه‌های پروازی کامل شود، ماهواره برای پرتاب آماده می‌شود.
پرتاب ماهواره از ایران تا سال 1390

تقی پور با تاکید بر این که برای پرتاب ماهواره به پیش نیازهای دیگری هم نیاز است، خاطر نشان کرد: از جمله آنها آماده شدن ماهواره بر، ایستگاه‌های زمینی و کنترل است که در صورت مهیا شدن همه این مجموعه یک پرتاب امکان پذیر خواهد شد و ما نسبت به پرتاب سال گذشته «ماهواره ملی امید» خوشبختانه دیر نکرده‌ایم و انشاءالله وعده‌هایی که قبلا در خصوص پرتاب ماهواره داده شده است، سر موقع انجام خواهد شد و قطعا تا سال 1390 پرتاب ماهواره خواهیم داشت اما نوع ماهواره هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان این که بر اساس برنامه پنجم توسعه تولید و ارائه تصاویر ماهواره‌یی اخذ شده از ماهواره‌های سنجش از دور به منظور بهره گیری در حوزه‌های تخصصی، ادامه خواهد یافت، ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه پنجم توسعه در حوزه فضایی ایران باید ماهواره مخابراتی مستقل ملی داشته باشد و تقریبا از نظر توسعه فن‌آوری‌های ساخت و پرتاب ماهواره با توجه به ظرفیت بالای کشور به اهداف برنامه خواهیم رسید.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اظهارکرد: به ماهواره‌های تصویربرداری و سنجش از دور نیز طبق برنامه پنجم دست خواهیم یافت.
استقبال کشورهای اسلامی از ساخت ماهواره مشترک «بشارت»

تقی پور در ادامه در خصوص طرح ساخت ماهواره مشترک کشورهای اسلامی ‌گفت: بحث ماهواره مشترک کشورهای اسلامی با نام «بشارت» در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شد و کشورهای اسلامی اظهار علاقه کردند و به دنبال آن، ایران تعریف ماموریت و مشخصات اولیه آن را تدوین کرده و به صورت نامه چرخشی برای کشورهای اسلامی ارسال کرد و گام‌های بعدی این است که کشورها باید آن را مطالعه کرده و با نیازمندی‌های خود تطبیق دهند و طی جلسات کارشناسی، تعریف ماموریت‌ها نهایی شده تا بر اساس آن گام‌های بعدی طراحی و مراحل ساخت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام پروژه‌های گران قیمت، مشارکت کشورهای مختلف لازم است به طوری که عمده برنامه‌های فضایی کشورهای اروپایی در قالب سازمان فضایی اروپا (اسا) انجام می‌شود که بدین معنی است که کشورهای اروپایی با این همه پیشرفت در دانش و ثروت به تنهایی قادر به انجام پروژه‌های بزرگ فضایی نیستند و این ضرورت وجود دارد که به دلایل اقتصادی ما هم همکاری‌های منطقه‌یی داشته باشیم و البته یکی از اهداف اساسی ما این است که فن‌آوری ماهواره در خدمت کشورهای اسلامی باشد و ماهواره‌های مورد نیاز کشورهای اسلامی را طراحی کرده و برای آنها پرتاب کنیم.

تقی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: ماهواره «بشارت» به عنوان گام اول این کار بحث بسیار خوبی است و با اظهار علاقه کشورهای اسلامی یقین داریم در این بحث مشارکت خواهند داشت. البته معمولا ابتدا یک قالب کلی اعلام می شود و پس از اینکه طراحی مفهومی نهایی شد، مشخصات به صورت مفهومی تعیین شده، سپس طراحی اولیه انجام می شود و در نهایت طراحی جزئی صورت می‌گیرد.

  • ۸۸/۱۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">