ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در این گزارش به علت نصب نشدن دکل‌های اینترنتی در برخی شهرها و روستاها می‌پردازیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دنیای بزرگ تکنولوژی و ارتباطات، دنیایی که تنها با اتصال به اینترنت میسر می‌شود و با شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم، این مهم بیش از پیش ارزش پیدا کرد. در این بین مسئولان کشور برای اتصال تمامی نقاط کشور به اینترنت به تکاپو افتادند اما در این مسیر  با ممانعت مردمی برای اتصال این دکل‌های مخابراتی در اغلب شهرها و برخی روستاها مواجه هستیم. در گفت‌وگویی که با مدیران برخی استا‌ن‌ها انجام دادم اغلب به این نکته اشاره کردند که ما با دو دسته افراد در این مسیر مواجه هستیم، اول افرادی که از نبود اینترنت رنج می‌برند و خواستار اتصال اینترنت در منطقه خود هستند و دوم افرادی که از اتصال اینترنت در منطقه‌شان شکایت دارند و با نوشتن شکایت‌نامه به سازمان‌های مختلف اعم از محیط زیست، سازمان بهداشت و حتی مراجع قضایی ممانعت خود را ارجاع می‌دهند.

باید گفت دلیل اصلی تمامی این شکایت‌ها اغلب ترس از مضر بودن تشعشات دکل‌ها برای بدن است اما با تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است این دکل‌ها چون اغلب های وب و یا نهایتا 4جی هستند نمی‌توانند برای سلامتی ضرر داشته باشند چراکه از تشعشعات بالایی برخوردار نیستند و مردم با تحقیق در این مورد می‌توانند به بی‌ضرر بودن و یا کم ضرر بودن این دکل‌ها پی ببرند. اما قصه به همین‌ جا ختم نمی‌شود؛ یک قدم جلوتر پای مسائلی مثل منفعت طلبی شخصی به مسئله باز می‌شود و این موضوع را عیان می‌کند که سلامت مردم فقط جامه‌ای زیبا و فریبنده است که بر تن خواسته‌های منفعت طلبانه برخی از افراد پوشیده شده است. چنین افرادی اجازه بهره‌مندی یک منطقه از اینترنت را به مردم نمی‌دهند و کار را به مراجع قضایی و دادسراها می‌کشانند.

در این رابطه  با مدیرکل فناوری اطلاعات استان‌های گیلان، اصفهان و زنجان گفت‌وگو کردم.

فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در این رابطه لیستی از ممانعت‌های مردمی را نشان داد و گفت: ما تمام توانایی خود را برای بهره‌مند کردن مردم از اینترنت به کار می‌گیریم اما گاهی این مشکلات روند انجام کارها را به تعویق انداخته و گاهی متوقف می‌کند. در ادامه این لیست‌ها را مشاهده می‌کنید:

اسناد ممانعت مردمی

اسناد ممانعت مردمی

حامد سرایی سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در این خصوص گفت: در حال حاضر برای توسعه ارتباطات سیار در سطح استان، به خصوص توسعه اینترنت پرسرعت که نیاز مبرم عموم مردم در ایام شیوع کرونا ویروس است خوشبختانه اپراتور‌ها مجدانه در تلاش هستند که ارتباطات را توسعه دهند، ولی متاسفانه در بعضی محل‌ها با ممانعت‌هایی از طرف ساکنین روبه‌رو هستیم. به طور مثال بیش از یک سال است که شرکت ایرانسل قصد دارد یک سایت در شهرک اندیشه احداث کند که متاسفانه شکایت اهالی مشکلاتی ایجاد کرده و با حکم قضایی جلوی کار را گرفته اند. حتی باعث تخریب فونداسیون سایت شدند، در شهرک غرب زنجان شرکت ارتباطات سیار علی رغم عقد قرار داد با اوقاف برای ایجاد سایت در پشت بام مسجد محل با مخالفت هیات امنا مجبور به جابه‌جایی سایت شد؛ و یا جدیدا در منطقه شریف آباد ابهر، شرکت ایرانسل قصد داشت سایتی راه اندازی کند که باز هم اهالی این محل به مرکز بهداشت و محیط زیست شکایت کردند و فعلا پروژه متوقف شده است.

در روستای اوچ داش شهرستان ماهنشان، بیش از یک سال بود که شرکت «های وب» قصد داشت یک سایت احداث کند و علی رغم ورود بخشداری به موضوع، ممانعت‌های مردمی باعث شد این سایت نصب نشود، با اینکه هیچ گونه مستنداتی دال بر مضر بودن و یا نبودن تشعشعات سایت‌ها توسط هیچ مرجع علمی تا کنون اثبات نشده، ولی شایعات باعث شده همیشه ممانعت‌های مردمی به وجود آید و باعث مشکلاتی در این زمینه شود.

جعفر مطلب زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان روایتی از نصب یکی از دکل‌ها در این استان را بیان کرد و گفت:  یک مورد در شهرک شهید کشوری اصفهان بود که تعدادی از اهالی محل به من مراجعه کردند و اعتراض شدید برای جلوگیری از نصب سایت ایرانسل داشتند، بعد از کلی گفت‌وگو، متقاعد نشدند که سایت نصب شود و قرار شد که اول قبل از اینکه سایت نصب شود سازمان تنظیم مقررات در محل و خانه یکی از اهالی میزان تشعشع رادیویی را اندازه‌گیری کند و بعد از نصب سایت هم مجدد این اندازه گیری انجام شود. اگر که اختلاف معناداری در اندازه تشعشع قبل از نصب و بعد از نصب سایت بود سایت جمع شود که این کار انجام شد مردم با چشم خودشان نتایج را دیدند که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و الحمدالله به خیر و خوشی تمام شد.

موردهای دیگری هم هستند که با ممانعت مردمی روبه‌رو شدند برای مثال نصب سایت ایرانسل در شهر مبارکه با ممانعت روبه‌رو شد و نهایتا دکل نصب نشد. در خیابان ابولحسن اصفهان به علت عدم همکاری مردم جایی برای نصب سایت پیدا نکردیم و اکنون پوشش در این منطقه خوب نیست. در مواردی که عرض کردم موضوع سلامت است، ولی الان یک مورد در اصفهان نزدیک محلی به نام امام زاده نرمی داریم که قبول دارند از نظر سلامتی مشکل ندارد ولی به علت اشراف دکل در خانه و کاهش ارزش ملک، اهالی اجازه نصب  نمی‌دهند.

مطلب زاده همچنین در این رابطه از انجام آزمایش‌های شخصی در خصوص مضرات نصب دکل‌های اینترنتی در مجاورت بیمارستان‌ها و مدارس خبر داد و درباره نتایج آن مدعی شد:  یک سری موارد مهم و غیر علمی هم وجود دارد آن هم این است که سایت نباید نزدیک مدرسه یا بیمارستان نصب شود، همچنین یک سری مقررات برای عدم نصب سایت در نزدیکی بیمارستان توسط محیط زیست وضع شده است. یک سری آزمایش انجام دادم که نشان می‌دهد کاملا تصمیم اشتباهی است، اگه اپراتورها همکاری کنند باید تست‌ها را تکمیل کنم، به نظر من نه تنها نصب سایت در فاصله زیاد از بیمارستان سود ندارد، بلکه این اتفاق زیان هم دارد.

  • ۹۹/۱۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">