ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ITدربحث تعامل بارسانه‌ها بلاتکیف بوده‌است

| سه شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۸۴، ۰۳:۱۱ ب.ظ | ۱ نظر

میزگرد بررسی چالش‌ها و مشکلات توسعه‌ی فناری اطلاعات در کشور از نگاه رسانه‌یی و راه‌کار‌های موجود برای حل مشکلات؛ با حضور تنی چند از مسؤولان روزنامه‌ها وماهنامه‌های فناوری اطلاعات در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد.
«چالش‌های مهم IT در کشور»
به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این میزگرد «علی شمیرانی» دبیر سرویس فناوری اطلاعات روزنامه‌ی جهان صنعت، یکی از چالش‌های مهمی‌که باید سطح عالی کشور به آن پاسخگو باشد را بحث زیرساخت و محتوا دانست.
وی درباره‌ی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و راهکارهای افزایش آن گفت: اصولا تقاضاها وکاربردها براساس یکسری از نیازها شکل می‌گیرد، یعنی مادامی‌که در کشور به درستی نیازسازی نکرده نباشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که استفاده از فناوری اطلاعات افزایش یابد .
وی در ادامه با بیان این که متاسفانه هنوز در کشورمان فاقد سرویس IT bace هستیم و در بانک‌ها و دفاتر خدمات ارتباطی فقط خدمات ابتدایی به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود، بنابراین مادامی‌که به IT تشریفاتی نگاه کنیم که خدمات بسیار اولیه را ارایه می‌دهد لزومی ‌برای وجودش احساس نخواهد شد.
وی بحث فقدان محتوای لازم را از دیگر معضلات مهم کشور برشمرد، به این معنی که در کشورمان در بحث زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری ‌می‌شود ولی محتوا یا کاربرد متناسب با آن زیرساخت عرضه نمی‌شود بنابراین تا زمانی که نیاز شکل نگیرد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربران اینترنت کشورمان افزایش یابند،چون این مستلزم نیاز سازی است و تا زمانی که این نیاز احساس نشود نمی‌توان در این حوزه به خوبی عمل کرد.
«بهمن برزگر» مدیرمسؤول ماهنامه‌ی دنیای مخابرات و ارتباطات در این جلسه گفت: درکشورمان نیاز زیادی در این حوزه وجود دارد ولی فهم لازم برای احساس آن وجود ندارد چون احساس نیاز که ناشی از آگاهی است برای ما ایجاد نشده و چون به احساس به طور منطقی پاسخ داده نشده نتوانستیم متناسب با آن به سراغ خدمتی برویم که به آن نیاز پاسخ دهد و مانند گرسنه‌یی هستیم که از گرسنگی خود اطلاع ندارد.
وی با تاکید بر این که ICT ابزاری برای کاهش هزینه‌ها و توسعه‌ی بیشتر محسوب می‌شود،گفت: این نیاز واقعی است، ‌اما هنوز ما به این درک نرسیدیم که این موضوع را بفهمیم و به طور منطقی با آن برخورد کنیم.
وی در ادامه با بیان این که برای راه اندازی هر چیزی چند زیرساخت مورد نیاز است،گفت: زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی ،کاربردی، قانون و مقررات و زیرساخت فرهنگی از جمله‌ی این زیرساخت‌هاست.
البته باید پرسید که چه کسی به طور منطقی بر روی این زیرساخت‌ها، هدفمند و نظام‌مند فعالیت کرده است و چه کسی در این رابطه مقصر است.
وی ادامه داد: باید به طور همزمان به این موارد توجه شود ولی چون این کار صورت نگرفته و مقصر مشخص نیست به همین دلیل خدمت مورد نظر و قابل لمس برای ما ایجاد نشده است.
به اعتقاد وی با توجه به شاخص‌های کشورهای توسعه‌یافته جزو این کشورها محسوب نمی‌شویم چون به این درک واقعی نرسیدیم که احساس نیاز را ایجاد کرده و برای آن راهکاری ایجاد کنیم ولی چون این کارها را انجام ندادیم به یک خدمت قابل عرضه دست نیافتیم.
در ادامه شمیرانی، کارت هوشمند را نمونه‌ی موفق کاربردIT در کشور ذکر کرد و گفت: اگر دولت بخواهد عزمش را جزم کند می‌تواند بسیاری از خدمات الکترونیکی را به سرعت ارایه دهد.
وی تاکید کرد: مردم سرویس و یا خدمتی مبتنی برIT دریافت نکرده‌اند،بنابراین این فناوری برای آن‌ها محسوس نیست و مجموعه‌ی این عوامل موجب شده خدمات به صورت مناسب عرضه نشود، در نتیجه شاهد اقبال عمومی‌هم نبودیم.
وی افزود: هنوز بحث IT برای مدیران ارشد رسانه‌یی کشور جا نیفتاده چون خدمات IT را احساس نمی‌کنند، به عنوان مثال عمدتا در رسانه‌ها در آوردن تیتری با موضوع IT به صفحه‌ی اول روزنامه مقاومت می‌شود چون این اخبار مخاطب ندارد و متاسفانه به این صفحات به صورت کاربردی توجه نشده است.
شمیرانی دیربازده بودن مباحث فرهنگی را یکی از آن دلایل برشمرد و اظهار داشت: خروجی مباحث فرهنگی محسوس نیست بنابر این خیلی‌ها این گونه مباحث را اتلاف بودجه و هزینه‌ می‌دانند چون منتج به یک محصول قابل اندازه‌گیری وملموس نمی‌شود بنابراین مدیران از رفتن به سمت مباحث فرهنگی ابا دارند و نتیجه‌ی آن توجه به مباحث زود بازده می‌شود، چون مدیر مربوطه در پایان دوره‌ی مدیریتی خود باید فعالیت‌های خود را ارایه دهد و علت ندیدن فصل خاصی برای بودجه‌های فرهنگی و نگاه تشریفاتی به آن‌ها نداشتن خروجی مشخص و ملموس برای آن‌هاست چون ممکن است مدیران مورد اتهام قرار بگیرند که با صرف بودجه‌های زیاد به منظور فرهنگ سازی محصول ملموسی برای ارائه ندارند بنابراین ترس از هزینه کردن در راه فرهنگی باعث می‌شود که مدیران در این زمینه کمتر حرکت کنند.
شمیرانی حرکت رسانه‌ها را در این زمینه کاملا خودجوش برشمرد و اظهار داشت: رسانه‌ها هیچ نگاهی به دستگاه‌های دولتی به منظور تامین بودجه ندارند و از روی عشق و علاقه کار خود را انجام می‌دهند و اگر توجه کنیم متوجه می‌شویم که تزریق بودجه به جز مطبوعات در همه جا صورت گرفته است و هنوز در کشور ما‌ این موضوع جایگاهی پیدا نکرده است.
«محمود اروج زاده» مدیرمسؤول ماهنامه‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات نیز یکی از شاهکارهای تکفا را برقراری مناسبات خوب باقوه‌ی قضاییه دانست و اظهار داشت: از ضعف‌های اساسی این طرح این بود که با تلویزیون میانه‌ی خوبی برقرار نکرد که این موضوع به شدت محسوس بود و به تعبیری این رسانه با بحث IT قهرکرده بود درحالی که اگر به تلویزیون بودجه‌ای اختصاص می‌یافت به طور قطع به این بحث روی می‌آوردند و اگر این رسانه بداند که چقدر می‌تواند در جذب آگهی در حوزه‌ی IT در آمد کسب کند به این حوزه توجه بیشتری می‌کرد.
اروج زاده در ادامه با بیان اینکه وقتی با رسانه‌ی ملی تعامل خوبی وجود نداشته باشد نباید از بقیه‌ی رسانه‌ها ایراد گرفت، ابراز داشت: به اعتقاد من IT در بحث فرهنگ سازی و تعامل با رسانه‌ها بلاتکیف بوده و این از مجموعه‌ای مانند (شورای عالی اطلاع‌رسانی) که از دل شورای انقلاب فرهنگی درآمده عجیب است.
اروج زاده گفت: آن‌قدری که بخش خصوصی به معنای واقعی در پنج سال اخیر که بهار فناوری اطلاعات کشور است سرمایه‌گذاری کرده و در رشد و گسترش IT در کشور موثر بوده قطعا رسانه‌ی ملی ما نبوده و اصلا باهم قابل مقایسه نیستند و از طرفی میزان تاثیر‌گذاری که رسانه‌ها‌ و بخش خصوصی داشتند قابل مقایسه با آن سرمایه‌گذاری که احیانا ممکن است برنامه‌ی کلان در توسعه داشته باشد، ندارد‌ و به عبارتی بخش خصوصی با سرمایه‌ی خود این کار را انجام داده است.
اروج زاده تاکید کرد: بحث فرهنگ‌سازی وفعالیت رسانه‌ها در این حوزه خود جوش و با عشق و علاقه بود در صورتی که از آن‌ها حمایت مالی نشده است.
در ادامه‌ی میزگرد «مصطفی قوانلو قاجار» دبیر سرویس فناوری اطلاعات روزنامه‌ی صبح اقتصاد با بیان این که بحث فرهنگ‌سازی دو جنبه‌ی مشخص دارد،گفت: بحث فرهنگ سازی برای مدیران و عامه‌ی مردم کاملا جدا و تفکیک شده است و فرهنگ سازی برای این دو قشر کاملا متفاوت است کما این که در تمام دنیا این کار انجام می‌شود. ولی باید این دو به صورت همزمان باهم انجام شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما درباره‌ی این بحث آموزش لازم انجام نگرفت بنابر این به آن، بهای مورد نیاز داده نشد.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در هر حوزه‌ای بسیار مهم و تاثیر گذار است اظهار داشت: در رده‌های بالای رسانه‌ها و در کشورما مشکل فرهنگ‌سازی در این حوزه وجود دارد.
وی گفت: متاسفانه در برخی رسانه‌ها به علت تعاملاتی که وجود دارد نسبت به انعکاس برخی اخبار سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در این حوزه نیز این گونه تعاملات وجود دارد.
وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در هر حوزه‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار است و به اعتقاد من در رده‌های بالای رسانه‌ها وکشورمان مشکل فرهنگ سازی وجود دارد.
وی گفت: متاسفانه در برخی از رسانه‌ها به علت تعاملاتی که با برخی جاها وجود دارد نسبت به انعکاس برخی اخبار سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در این حوزه نیز این گونه تعاملات وجود دارد که این خود پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.
برزگر در ادامه‌ی جلسه گفت: متاسفانه در کشور ما دولت مدیریت صحیح بر پول انجام نمی‌دهد و ازطرفی درک واقعی از چگونه هزینه کردن نیز نداریم و این از مشکلات مهمی است که با آن مواجهیم و به دلیل کاملا صحیح بحث IT اولویت بخشی از جامعه می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که IT کار دستوری محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: برای عرضه‌ی خدمت مشخصی در کشور ما باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود و در این جا فاکتور بودجه اولویت کاری ما را تغییر می‌دهد.
وی تاکید کرد: به دلیل عدم مدیریت صحیح در این زمینه اولویت‌های جامعه به درستی مشخص نشد به عنوان مثال اگر از مدیر دستگاهی در رابطه با اولویت‌های کاری اش سوال شود کدام یک از آن‌ها استفاده از ابزار IT را اولویت فعالیت‌های خود قرار می‌دهند ؟
برزگر گفت: این حوزه به قدری پیچیده است که چون اولویت‌ها در آن به درستی و از نگاه بودجه‌ای و برنامه‌ای تعریف نشده نتوانستیم در این حوزه موفق شویم وبه اهداف مورد نظرمان دست یابیم .
برزگر درباره‌ی مشکل روزنامه نگاران این حوزه گفت: ما به معنی عمیقی درک واقعی از IT نداریم و این امر نیاز به آموزش دارد چون تا زمانی که درک حداقل یکسانی نسبت به این موضوع نداشته باشیم ( هم افزایی) نخواهیم داشت و به اعتقاد من درک حداقل کسانی در بازیگران این عرصه ایجاد نکردیم تا بتوانیم همزمان حرکت کنیم .
وی معتقد است: در حوزه‌ی فرهنگ سازی دانش ما در روزنامه‌ها سطحی است و نمی‌توانیم به صورت عمیق به موضوعات بپردازیم و هیچ فکری هم برای آن نکردیم .
«ایمان بیگ» دبیر سرویس فناوری اطلاعات روزنامه‌ی پول نیز گفت: درباره‌ی اینکه کارفرهنگی و محصول فرهنگی قابل اندازه گیری نیست گفت: درست است که این موضوع برای مدیران ما قابل اندازه گیری نیست چون شاخص‌های مورد نیاز را ندارند و در واقع نمی‌توانند این کیفیت را به کمیت تبدیل کنند .
وی گفت: یکی از کارهایی که لازم است در بخش فرهنگی و دیگر بخش‌ها انجام شود ارایه‌ی این شاخص‌هاست که بتوان آن را اندازه گیری کرد .
ایمان بیگ گفت: یک بخشی از فرهنگ سازی در این حوزه که به تبلیغات و بازاریابی پیوند می‌خورد این است که باید ایجاد نیاز شود و به آن‌ها پاسخ داده شود و این یک اصل است .
وی گفت: رسانه‌ها بخشی از ایجاد نیاز را به صورت خود جوش انجام دادند و در واقع این نیاز را ایجاد کردند که البته همه‌ی آن به عهده‌ی رسانه‌ها نیست ولی سوال اینجاست که وقتی نیاز ایجاد می‌شود دولت باید به این نیاز پاسخ دهد چون دیگر پاسخ به نیاز مردم به عهده‌ی ما نیست و دولت باید این وظیفه را عهده دار شود وزمانی که دولت این نیاز را پاسخ نمی‌دهد هر چقدر ما نیاز سازی کنیم کاری بیهوده است و از قدرت رسانه‌ای ما نیز کاسته می‌شود.
گفتنی است؛ بخش دوم این میزگرد در روز‌های آینده بر روی خروجی ایسنا قرار می گیرد.

  • ۸۴/۱۱/۱۱

نظرات  (۱)

swdfz luhb

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">