ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

IT می تواند محور برنامه پنجم باشد

| سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۸۹، ۰۲:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه کاربردی و کلان به آینده با اتکا بر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان زیر ساخت اقتصاد دانش بنیان می تواند دستیابی به رشد اقتصادی مورد نظر برنامه پنجم و چشم انداز 20 ساله را عملی کند.

به گزارش دبیرخانه جشنواره ارزیابی وب گاه های دولتی، رضا تقی پور تاکید کرد: توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را به همراه دارد.

وی افزود: ارتباطات و فناوری اطلاعات، عامل پیشران و موتور محرک اقتصاد در جامعه امروزی بوده و توسعه آن سبب چابک‌سازی دولت و تحول مدیریت کشور و در نهایت کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی از اینکه امروز زمینه‌های زیادی برای توسعه کشور در این حوزه و خلق فرصت مهیاست، ابراز خرسندی کرد.

به اعتقاد وزیر دولت دهم " پیاده‌سازی دولت الکترونیک یکی از محورهایی است که در این زمینه قابل بیان است.

تقی پور اظهار داشت: در واقع تحقق دولت الکترونیک موجب تسهیل تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی، تعامل بین شهروندان با یکدیگر و با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شده و راه‌حل کم کردن هزینه‌های اجرایی و پربارکردن مدیریت کشور در جهت تحقق شعارهای مهم مهرورزی، عدالت گستری، خدمت رسانی و رفاه و تعالی جامعه دولت است.

وی افزود: با بررسی عملکرد گذشته در این حوزه، مشخص است که طی برنامه‌های توسعه با این که توجه خوبی به بخش فناوری اطلاعات شده، اما عمق لازم را ندارد. از این رو در برنامه‌ریزی‌های آتی تلاش شد رویکرد ویژه‌ای به این بخش شود.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در برنامه پنجم توسعه تاکید جدی بر توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و کمک به پیاده سازی دولت الکترونیکی به عنوان دولت کارآمد، مبذول شد که امیدواریم با اجرای دقیق این برنامه شاهد حرکت جهشی در فناوری اطلاعات کشور باشیم.

وی با توجه به نیازهای جامعه امروز گفت: براساس برنامه پنجم توسعه علاوه بر الکترونیکی شدن تمامی خدمات بین دستگاه‌ها، پیش‌بینی شده تا پایان این برنامه، 70 درصد خدمات دولت به مردم، انجام 30 درصد تجارت خارجی و 20 درصد تجارت داخلی به صورت الکترونیکی انجام شود و نزدیک 100 درصد مردم از کارت سلامت الکترونیکی بهرمند شده و 80 درصد از امور بانکداری به صورت الکترونیکی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: با تعیین نیازهای جامعه و اولویت‌بندی آنها به راحتی می‌توان ازفن آوری اطلاعات( IT ) برای برآوردن آن استفاده کرد.

وی اظهار داشت: تلاش اصلی ما در این حوزه ارائه الکترونیکی تمامی خدمات قابل عرضه به صورت غیر حضوری به مردم در راستای ایجاد دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، امنیت و توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی در فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: در این ارتباط، از جمله ماموریت‌های ما، توسعه و تامین زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی است که با تلاش‌های صورت گرفته در دولت وضعیت نسبتاً خوبی در این زمینه داریم.

تقی پور در تشریح اهمیت هزینه کرد در حوزه فناوری اظهار داشت: ما معتقدیم، هزینه در حوزه فن آوری اطلاعات ( IT ) سرمایه‌گذاری است. لذا برای بهره‌مندی از این مزایا، با هماهنگی و برنامه باید از یک سو در پیاده سازی دولت الکترونیک کوشید و از سوی دیگر با نشان دادن فواید آن مردم را به استفاده از خدمات به صورت الکترونیکی ترغیب کرد.

به گفته وی بسیاری از مسایل و مشکلات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی و خصوصاً مدیریت شهری با ارائه خدمات به ‌صورت الکترونیکی، قابل برطرف شدن است.

وی در یادداشت خود در سایت دولت می نویسد: افق دید ما دستیابی به رتبه نخست منطقه در ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید همت مضاعفی داشت.

در همین زمینه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری تاکید کرد که آمار و ارقام نشان از این دارد که پیشرفت های جدی در این خصوص صورت گرفته و زمینه برای توسعه فناوری اطلاعات در دولت دهم فراهم است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی، طلیعه دولت دهم را در زمینه توسعه فناوری اطلاعات مثب ارزیابی کرد.

وی اظهار داشت:از آنجایی که وبگاه های داخلی ایران بسیار پراکنده بود تصمیم گرفتیم که وظایف فراحاکمیتی را که بر طبق اساسنامه برعهده شورای عالی اطلاع رسانی واگذار شده انجام دهیم و در اولین ارزیابی متوجه شدیم که بخش های متعددی از کشور متصدی طرح الکترونیک هستند و تعداد دستگاه های سیاستگذار برای ایفای نقش یکی از معضلات کار بود.

وی تصریح کرد: هدف از برپایی جشنواره ارزیابی وبگاههای دولتی، توسعه خدمات الکترونیکی به مردم است و اینکه دولت باید این خدمات را هرچه سریع تر، ارزان تر و با کیفیت تر به آنان ارائه کند.

دومین جشنواره ارزیابی وب گاه های دولتی با هماهنگی و اشراف علمی دانشگاه صنعتی شریف، ‎ 29تیرماه در مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

  • ۸۹/۰۴/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">