ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

SLA همچنان روی میز رگولاتوری

| سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۸۹، ۰۳:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

پیشنهاد تعرفه توافقنامه سطح سرویس یا خدمات - SLA - از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده و بررسی تعرفه SLA در جلسه آتی کمیسیون تنظیم مقررات که قرار است در روز پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار شود بررسی ‌و در مورد آن تصمیم‌گیری ‌شود.

به گزارش (ایسنا)، منظور از SLA یا Service Level Agreement قرارداد تضمین و تامین میزانی معین از کیفیت خدمات از سوی شرکت سرویس‌دهنده برای شرکت سرویس گیرنده یا کاربر است؛ اجرایی شدن چنین توافقنامه‌هایی در عرصه خدمات ارتباطی در ایران هم با توجه به حضور بخش خصوصی به‌ویژه در بخش تلفن همراه و اینترنت ضروری به نظر می‌رسد و جای خالی آن احساس می‌شود تا مشترکان خدمات از حقوق خود مطلع باشند و در مواقع لزوم نسبت به پیگیری قانونی آن اقدام کنند که بعد از گذراندن مراحل مورد نیاز و نهایی شدن تعرفه آن اجرایی می‌شود.

از دلایل تاخیر تدوین و اجرای این توافقنامه‌ها در کشور که بگذریم، آیین‌نامه توافقنامه سطح دسترسی به خدمات ارتباطی (SLA) حدود سه سال گذشته تهیه و آماده شده و جلسات مختلفی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

به گزارش ایسنا چندی پیش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کلیات آیین‌نامه SLA شرکت زیرساخت را برای ارایه خدمات نقطه به نقطه، تصویب کرد؛ اجرای کلیات SLA به صورت قرارداد با بهره‌برداران مخابراتی منعقد می‌شود و درصورت تمایل این دسته از مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط قرارداد با توجه به سطح SLA درخواستی و قبول هزینه مربوط به آن از سوی مشتری، تنظیم می‌شود و برای هر دو طرف لازم الاجرا خواهد بود و از سویی با قانونمند شدن واگذاری لینک‌های ارتباطی و تصویب موافقت‌نامه سطح خدمات، واگذاری لینک‌های ارتباطی در شبکه‌های زیرساخت کشور و شبکه انتقال استانی و شهری در سطح کشور قانونمند شد.

تصویب توافقنامه سطح سرویس یا خدمات گامی بلند از سوی رگولاتوری برای هرچه بیش‌تر قانونمند کردن شرکت‌های دولتی در ارائه امکانات و همچنین دفاع از حقوق بخش خصوصی فعال در حوزه ICT در قبال دولتی‌ها و نیز دفاع از حقوق کاربران در مقابل این دو بخش به شمار می‌رود. چراکه تدوین و تصویب SLA را می‌توان از جمله اقداماتی برشمرد که امنیت فضای سرمایه‌گذاری در کشور را بیش از پیش تضمین می‌کند و موجب ارتقاء بیش‌تر کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی در سطح کشور خواهد شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان عضوی از شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و تامین کننده زیرساخت‌های اینترنتی، ارتباطات راه دور و اتصال متقابل، پیش‌تر از سایر شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران در سال 1384 از معاونت نگهداری و مدیریت شبکه و مرکز تحقیقات مخابرات ایران درخواست کرد تا مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای شماری از خدمات اتصال متقابل و خطوط استیجاری شرکت ارتباطات زیر ساخت، چارچوب و قالب حقوقی- فنی معینی را به عنوان SLA تدوین کند.

بر این اساس هم‌اکنون توسعه‌ی شبکه‌ی زیرساخت و تنوع خدمات مخابراتی در این شبکه زمینه را برای اجرای تفاهم نامه سطح خدمات، SLA در شرکت ارتباطات زیر ساخت، فراهم کرده است تا خدماتی که این شرکت به عنوان متولی دولتی و انحصاری شبکه ارتباطات بین شهری و بین‌الملل کشور به مشتریانش ارائه می‌دهد از تضمین کیفیت و امنیت مناسب برخوردار باشد؛ گفتنی است؛ تفاهم‌نامه سطح خدمات به بیانی دیگر قراردادی رسمی بین فراهم آورنده خدمات ( Service Provide) و خدمات‌گیرنده (Customer) که در برگیرنده مشخصات خدمات، مسوولیت‌ها و اولویت‌های طرف مقابل است.

این آیین‌نامه در پنج سطح است؛ سطح‌های درجه یک و دو این آیین‌نامه هزینه بسیاری بالایی برای استفاده کنندگان آن خواهد داشت و بسیار گران است که سطح اول آن دیاموند (الماس) و سطح دوم گلد (طلا) است که معمولا برای دیتاسنترها استفاده می‌شوند.

اما مجید حقی - مدیر کل توسعه و ارزیابی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: معمولاً سازمان‌ها و مراکز از سطوح سوم، چهارم و پنجم SLA استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که کمتر از 10 درصد از کشورهای دیگر از سطح درجه یک و دو یعنی الماس و طلا استفاده می‌کنند زیرا هزینه بسیار بالایی دارد و معمولاً مراکز اطلاعاتی و امنیتی خریدار آن‌ها هستند.

البته بنا بر اعلام SLA ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در چهار سطح ارایه خواهد شد و با توجه به سطحی که از سوی بهره‌برداران انتخاب می‌شود علاوه بر اختصاص مسیرهای پشتیبان و ضریب بالای دسترسی تعیین شده با پرداخت هزینه‌های مربوط به مسیرهای پشتیبانی، همراه خواهد بود.

به گزارش ایسنا طبق آنچه که در دیگر کشورها مرسوم است مشتریان می‌توانند با بررسی مشخصات خاص تهیه شده برای خدمات از سوی ارایه‌دهندگان سرویس و همچنین سطوح کیفی ادعا شده، ارزیابی لازم را انجام دهند که در این میان بحث SLA مطرح می‌شود.

همچنین تاج الدینی - مدیرکل طرح و مهندسی سیستم‌های انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت- که در حال حاضر بازنشسته شده در این رابطه به ایسنا گفته بود: در حال حاضر قرارداد SLA در شرکت زیرساخت با مشتری‌ها هنوز به صورت کامل منعقد نمی‌شود به دلیل اینکه تعرفه آن باید توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی و تعیین شود.

در هر حال توجه به این نکته ضروری است که با حضور اپراتور سوم و جدی‌تر شدن درخواست‌های اپراتور ایرانسل به طور حتم نهایی شدن SLA ضروری می‌شود؛ توافقنامه سطح سرویس یا خدمات به هر سرویس دهنده‌ای از جمله اینترنت می‌تواند تعلق یابد؛ هر شبکه‌ای باید برای SLA امضا کردن امکانات فنی مناسب با آن را به وجود آورد و به موازات آن شبکه‌های هوشمند به وجود آیند که براساس تعهدی که به مشتری می‌دهد بتوانند به آن عمل کنند.

  • ۸۹/۰۱/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">