ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

SMS های ناخواسته نقض حقوق شهروندی است

| چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۸۷، ۰۱:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

پژوهشگر و حقوقدان مسائل اجتماعی گفت :دریافت پیام های کوتاه ناخواسته مصداق مزاحمت و نقض حقوق شهروندان است و مشمول ماده 641 قانون مجازات اسلامی می شود.

دکتر احمد فتحی مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار موبنا در خصوصی ایجاد مزاحمت از طریق پیام کوتاه برای سایر افراد گفت: ایجاد این گونه مزاحمت ها مصداق نقض حریم خصوصی افراد است چرا که تلفن همراه دارای یک فضای مجازی است و در این فضا هرکس دارای حقوق شناخته شده است.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون هیچگونه قانون تعریف شده و مشخصی درباره چگونگی برخورد با این جرائم تصویب نشده ،ادامه داد: متأسفانه برای مقابله با متخلفین ارسال پیام کوتاه هیچگونه قانونی وجود ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین باید برای ارسال پیام های تبلیغاتی توسط شرکت های خصوصی که با مجوز مخابرات فعالیت می کنند از صاحبان تلفن همراه اجازه دریافت کرد در غیر این صورت قطعا ارسال اینگونه پیام ها نیز نقض حقوق شهروندی است.

دکتر فتحی ، در پاسخ به این پرسش که" چنانچه افراد بخواهند از متخلفان در این خصوص شکایت کنند، چگونه به چنین پرونده ای رسیدگی می شود و قاضی چه حکمی را برای فرد خاطی اعمال می کند؟"، گفت: در این باره قاضی می تواند به بندهای دیگر قانون استناد کند، مثلا در قانون مدنی آمده است که اگر شهروندان به هر دلیلی متحمل ضرر و زیان معنوی شوند می توانند دادخواست داده و اقامه دعوی کنند، چرا که با اعمال قانون ویژه می توان به این مسائل رسیدگی کرد

وی معتقد است که دولت و مخابرات به عنوان مجریان این امر باید از آزادی های شهروندان دفاع کنند و با اجرای طرح های کارشناسی شده جلوی تخلفات فضای مجازی از جمله تلفن همراه را بگیرند.

  • ۸۷/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">