ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین هشدارها

| يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - درباره اخبار جعلی به اندازه کفایت دیده و شنیده‌ایم و در اینترنت هم می‌توان انبوهی از کتاب‌ها و مقالات را در این مورد یافت، چون اخبار جعلی قدمتی به اندازه تاریخ دارد. اما این معضل در سال‌های اخیر به واسطه پیشرفت فناوری و وسایل ارتباطی، حالا تمام دنیا را با خود دست به گریبان کرده است.

فرق ما البته این است که مثل همیشه در مرحله شعاردرمانی و همایش‌درمانی مانده‌ایم و همه از بدیهیات و مسایل تکراری حرف می‌زنند که عمدتا در صفحه نخست گوگل نیز می‌توان آن را یافت. لذا همچنان خبری از برنامه اقدام و عمل نیست.

چرچیل جمله معروفی داشت به این مضمون: «تا حقیقت شلوار خود را بالا بکشد، دروغ به آن طرف دنیا رسیده»

لذا دنیای غرب از سال‌ها پیش با شناخت عوارض و عواقب اخبار جعلی، مطالعات و گام‌های زیادی را برای مهار آن برداشته‌اند. این در حالی ‌است که این روزها اخبار جعلی از کلمات ساده و ابتدایی فراتر رفته و وارد فاز به مراتب مخرب‌تری به نام DeepFake شده‌اند؛ یعنی جایی که فیلم‌های جعلی به‌سرعت در حال گسترش هستند و از قضا تشخیص آنها نیز کار هر کسی نیست.

بد نیست بدانید، نتیجه بررسی اخیر یک موسسه مطبوعاتی در آمریکا نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آمریکایی، تقریبا ۶ نفر فقط تیتر اخبار را می‌خوانند و به خاطر می‌سپارند و اصلا به متن خبرها رجوع نمی‌کنند.

به همین دلیل، این روزها شرکت‌هایی همچون گوگل، فیس‌بوک و توییتر میلیاردها دلار برای مهار اخبار جعلی به‌کار گرفته‌اند و با استفاده از الگوریتم‌های گسترده، به تطبیق آنی یک خبر از لحظه انتشار و با ارسال‌کنندگان خبر، تطبیق با رسانه‌های معتبر جهانی و سایر روش‌ها به کنترل و حذف اخبار جعلی در نطفه اقدام می‌کنند. در کنار این موضوع، انبوهی از سایت‌های مشخص برای شناسایی اخبار جعلی نیز ایجاد شده‌اند و کاربران و رسانه‌ها برای بررسی و تایید اخبار به سوی این سایت‌ها ارجاع داده می‌شوند.

رسانه‌های بزرگ هم بیکار نمانده و کار فرهنگ‌سازی و آگاهی افکار عمومی را در دستور کار گذاشته‌اند. برای مثال، CNN این روزها به شکل شبانه‌روزی و در لابه‌لای برنامه‌های خود کلیپ خلاقانه‌ای را پخش می‌کند که در آن یک نوجوان به یک تابلو خیره شده که تصویری از یک دروغ آشکار است و در پایان این جمله را به نمایش می‌گذارد:

«Lies can become truth, if we let them»

برخی روزنامه‌ها همچون وال‌استریت ژورنال و گاردین نیز دوره‌های آموزشی گسترده برای خبرنگاران خود برگزار کرده و می‌کنند تا آنها امکان شناسایی سریع Fakenews و Deepfake را بیاموزند.

ما در ایران اما کدام اقدامات و گام‌های موثر و عملی را برای آموزش و آگاهی نهادهای مرجع، رسانه‌ها و افکار عمومی برای مواجهه با این پدیده خطرناک به‌کار گرفته‌ایم؟

بگذارید آخرین هشدارها و گوشه‌ای از نتایج این تعلل و بلاتکلیفی را بازگو کنم. بررسی‌ها و رفتارشناسی ناشی از مواجهه طولانی‌مدت مردم با اخبار جعلی نشان می‌دهد، رها گذاشتن مخاطب در برابر امواج اخبار جعلی، بسیار خطرناک بوده و درست مانند رها کردن مردم یک کشور با یک بیماری مهلک و از قضا مسری است، که در نهایت می‌تواند مخاطب را تسلیم کرده و حتی همچون زامبی‌ها وادار به انجام رفتارهای غیرارادی و انتشار بیشتر بیماری (ارسال غیرارادی اخبار جعلی) کند.

در نتیجه گاه دیگر درمان جوابگو نیست، درست همچون زمانی ‌که پزشکان از پذیرش یک بیمار و ادامه درمان امتناع می‌کنند، چون اصولا برای اقدام و درمان دیگر دیر شده است.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۱۰/۰۹

اخبار جعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">