ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت مخابرات در بورس

| سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، ۰۶:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

معاون شرکت بورس با اعلام دریافت و بررسی نامه شرکت مخابرات در خصوص تامین 4 شرط از شروط 6 گانه گفت: شرکت بورس خواهان اعلام جزئیات و ارایه گزارش تفصیلی در رابطه با اثرات واگذاری بلوک 51 درصدی سهام مخابرات است.

محمد رضا رستمی در گفت وگو با فارس، در رابطه با پاسخ شرکت مخابرات و اعلام تامین 4 شرط از شروط 6 گانه تعیین شده در واگذاری بلوک 51 درصدی سهام این شرکت اظهار داشت: نامه مدیران این شرکت دریافت شده اما اهداف مورد نظر ما محقق نشده و به اعلام جزئیات بیشتر از سوی مخابرات نیاز دارد.

وی ادامه داد: در واگذاری بلوک 51 درصدی سهام مخابرات مواردی چون فرصت ها و تهدیدها و رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح است که باید جزئیات آنها طی گزارشی مفصل بررسی واعلام شود تا فعالان بازار سرمایه از چند و چون آن مطلع شوند.

رستمی افزود: به همین دلیل در برابر نامه شرکت مخابرات ، واحد امور ناشران شرکت بورس در حال تهیه نامه ایی برای شرکت مخابرات است تا با تشریح اهداف تعیین شروط، گزارش مفصلی از اثرات واگذاری بلوک مدیریتی سهام مخابرات اعلام شود.

وی دربرابر این سئوال که چه نهادی باید پیگیر دو شرط دیگر تعیین شده یعنی استعلام از دو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (در خصوص مجوز انتقال سهام) و سازمان حسابرسی (برای سال مالی منتهی به30 اسفند 87 و دریافت اطلاعات تفصیلی) باشد، خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات باید پیگیر این دو موضوع و دریافت پاسخ از دو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان حسابرسی باشد.

به گزارش فارس، براساس شروط 6 گانه تعیین شده توسط هئیت پذیرش ، قبل از عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات در 18 شهریور ماه ، شرکت مخابرات باید چهار استعلام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص مجوز انتقال مزبور،سازمان حسابرسی در خصوص بند 9 گزارش حسابرس برای سال مالی 87 ، تأثیر این واگذاری (تحلیل فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی) در وضعیت مالی آتی شرکت مخابرات ایران از مدیریت آن شرکت و استعلام اینکه آیا واگذاری مزبور تأثیری بر پروانه فعالیت شرکت دارد یا خیر از شرکت مخابرات ایران انجام می شد.

از سوی دیگر براساس دو شرط دیگر باید بررسی تأثیر قانون نحوه‌ اجرای اصل 44 قانون اساسی ج.ا.ا و تشکیل شورای رقابت بر چشم‌انداز فعالیت شرکت و عرضه‌ عمده مزبور بر تغییر مالکیت شرکت و استعلام آن از مدیریت شرکت مخابرات انجام شده و انعقاد قرارداد مربوط به ماده 37 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عمل می آمد.

مدیران شرکت مخابرات نیز در برابر این شروط، طی نامه ایی اعلام کردند 4 شرط تامین شده است.
موضع سازمان حسابرسی درباره نحوه تعیین حق السهم شرکت مخابرات

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حسابرسی با اعلام اینکه هنوز نامه‌ایی درباره توضیح این سازمان در خصوص بند 9 گزارش حسابرسی سال 87 شرکت مخابرات دریافت نکرده گفت: به دلیل عدم دریافت حق‌السهم 8 و 28 درصدی سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی از تلفن ثابت و همراه هزینه‌ایی برای سال گذشته مخابرات لحاظ نشده است.

اکبر سهیلی‌پور در گفت‌وگو با فارس، در برابر این سؤال که در خصوص لزوم استعلام شرکت مخابرات و یا نهاد دیگر از سازمان حسابرسی در خصوص بند 9 گزارش حسابرسی شرکت مخابرات برای سال 87 (یکی از شروط 6 گانه هیئت پذیرش در عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات) چه اقدامی صورت گرفته، اظهار داشت: تاکنون هیچ نامه و درخواستی در این خصوص از طرف شرکت مخابرات یا هیئت پذیرش اوراق بهادار و دیگر نهادها دریافت نشده است.

وی درباره بند 9 گزارش حسابرسی مخابرات برای سال مالی گذشته این شرکت توضیح داد: براساس این بند، شرکت مخابرات بابت 8 درصد حق‌السهم درآمد تلفن ثابت و 28.1 درصد درآمد تلفن همراه متعلق به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هزینه‌ای را در سال گذشته باید پرداخت می‌کرد، اما مدیران مخابرات اعلام کردند سازمان مربوطه رقمی را برای سال 87 از مخابرات دریافت نکرده است .

سهیلی‌پور با بیان اینکه از نظر قانونی امکان عدم درج این اتفاق در گزارش حسابرسی مخابرات وجود داشت، ادامه داد: این اظهارنظر در حالی مورد تأیید سازمان حسابرسی قرار گرفت که به دلیل سهامی بودن شرکت مخابرات باید بندی در این باره لحاظ می‌شد تا همگان از این اتفاق مطلع شوند. چرا که درصد تعیین شده باز و حداکثر تا 8 و 28.1 درصد بوده و به شفاف‌سازی نیاز داشت . بورس هم به درستی خواستار روشن شدن آن شده است.

وی تأکید کرد: در برابر تأیید عدم دریافت حق‌السهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت مخابرات‌، از وزیر هم تأییدیه‌ای در این باره دریافت کردیم تا در آینده ادعای طلبی وجود نداشته باشد.

به گفته وی رویه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به دریافت یا عدم دریافت حق‌السهم خود از مخابرات باید مشخص و شفاف باشد،این موضوع در یادداشت‌های مربوطه اعلام شده است. از طرف دیگر مصوبه قانونی به گونه‌ایی تنظیم شده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دریافت یا عدم دریافت حق‌السهم 8 و 28.1 درصدی مختار است.
چهار شرط از شروط 6 گانه هیئت پذیرش اوراق بهادار تامین شد

مدیرعامل شرکت مخابرات از تامین چهار شرط از شروط 6 گانه هیئت پذیرش اوراق بهادار در عرضه بلوک 51 درصدی سهام خبر داد.

صابر فیضی در گفت وگو با فارس ، در رابطه با شروط 6 گانه هیئت پذیرش اوراق بهادار در عرضه بلوک 51 درصدی سهام این شرکت از تامین 4 شرط خبر داد تا بخشی از زمینه بزرگترین معامله تاریخ بورس فراهم شود.
*6 شرط هیئت پذیرش اوراق بهادار

براساس این گزارش ، هیئت پذیرش اوراق بهادار تهران بعد از اعلام عرضه بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم مخابرات در 18 شهریور ماه به قیمت هر سهم 340 تومان در 13 مرداد ماه با تکیه بر ماده 9 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار عنوان کرد نقل و انتقال22 از میلیارد و 936 میلیون و 829 هزار سهم مخابرات منوط به 6 شرط است و پس از انجام رعایت این شروط و انعکاس آن به شرکت بورس انتقال مزبور انجام خواهد شد.

به‌استناد ماده 9 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، هرگونه انتقال به استثنای انتقالات قهری، نسبت به بیش از 50 درصد سهام متعلق به سهامداران عمده قبل از پایان سال دوم پذیرش منوط به اظهار نظر کتبی بورس و موافقت هیئت پذیرش خواهد بود.

براساس شروط 6 گانه تعیین شده توسط هئیت پذیرش ، باید چهار استعلام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص مجوز انتقال مزبور (موضوع بند 8-2-5 پروانه فعالیت شرکت مخابرات) ، استعلام از سازمان حسابرسی در خصوص بند 9 گزارش حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 1387 و دریافت اطلاعات تفصیلی، استعلام تأثیر این واگذاری (تحلیل فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی) در وضعیت مالی آتی شرکت مخابرات ایران از مدیریت آن شرکت و استعلام اینکه آیا واگذاری مزبور تأثیری بر پروانه فعالیت شرکت دارد یا خیر از شرکت مخابرات ایران انجام می شد.

از سوی براساس دو شرط دیگر باید بررسی تأثیر قانون نحوه‌ اجرای اصل 44 قانون اساسی ج.ا.ا و تشکیل شورای رقابت بر چشم‌انداز فعالیت شرکت و عرضه‌ عمده مزبور بر تغییر مالکیت شرکت و استعلام آن از مدیریت شرکت مخابرات انجام شده و انعقاد قرارداد مربوط به ماده 37 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عمل می آمد.
* تامین 4 شرط توسط مخابرات

در رابطه با شروط تعیین شده فوق ، فیضی به فارس گفت : 4 شرط از این 6 شرط مربوط به شرکت مخابرات بود که بعد از اتمام بررسی ها طی نامه ای به شرکت بورس اعلام شد شروط مربوط به شرکت مخابرات تامین شده است.

وی ادامه داد: درخصوص سوالات مطروحه در ارتباط با موضوع عرضه عمده سهام شرکت مخابرات و درباره تأثیر این واگذاری (تحلیل فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی) در وضعیت مالی آتی شرکت مخابرات اعلام شده واگذاری سهام تهدیدی در وضعیت مالی شرکت مخابرات ایجاد نکرده است. بلکه باتوجه به کاهش تشریفات شکلی در تصمیم گیری ها و همچنین خروج از دامنه شمول مقررات بخش دولتی، سبب تسهیل در فرآیند مذکور به هدف تحقق مناسب مأموریت ها ، ارتقای درآمد، کاهش هزینه و بهبود وضعیت مالی شرکت خواهد شد.

فیضی در خصوص دیگر شرط هئیت پذیرش در خصوص بررسی تاثیر واگذاری بلوکی سهام مخابرات و تأثیر آن بر پروانه فعالیت اظهار داشت: طبق مفاد ماده 5 پروانه فعالیت ، اخذ مجوز سازمان تنظیم مقررات برای تجویز تغییر در ترکیب سهامداران ضرورت داشته و واجد تأثیر خاص بر چارچوب اجرایی و مفاد پروانه نیست.

مدیرعامل شرکت مخابرات درباره تأثیر قانون نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی و تشکیل شورای رقابت بر چشم‌انداز فعالیت شرکت و عرضه‌ عمده مزبور بر تغییر مالکیت شرکت نیز توضیح داد: وجود شورای رقابت به عنوان یک نهاد فرابخشی در تدوین ضوابط لازم برای جلوگیری از ایجاد انحصار و ممانعت از رقابت های غیرمنصفانه منجر به ایجاد ثبات در بازار خدمات و در نتیجه اتخاذ تصمیمات مناسب و بلندمدت خواهد شد.

فیضی به لزوم انعقاد قرارداد با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ( مربوط به ماده 37 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار ) اشاره کرد و گفت : در این خصوص با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هماهنگ شده تا اول دی ماه اقدامات لازم برای عقد قرارداد به عمل آید.

وی در رابطه با دو شرط دیگر یعنی استعلام از دو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (در خصوص مجوز انتقال سهام) و سازمان حسابرسی (برای سال مالی منتهی به30 اسفند 87 و دریافت اطلاعات تفصیلی) اظهار داشت: این دو استعلام باید توسط سازمان های یاد شده انجام شود.

  • ۸۸/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">