ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین گمانه‌های تصدی وزارت ارتباطات

| دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

پس از برگزاری مراسم تنفیذ در روز 12 مرداد و همچنین برگزاری مراسم سوگند (تحلیف) در صحن علنی مجلس، رییس‌جمهور موظف است ظرف یک هفته وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند. این یعنی دو هفته دیگر مهلت برای بستن اعضای کابینه و دو هفته دیگر گمانه‌زنی‌ها و شایعات در خصوص اسامی نهایی.

همان‌طور که زمزمه‌هایی در خصوص حضور نداشتن محمود واعظی در وزارت ارتباطات مطرح بود، هفته گذشته وی به شکل رسمی به شایعات رنگ واقعیت بخشید و گفت در جای دیگری در دولت مشغول به‌کار خواهد شد.

اگرچه شنیده‌های قبلی حکایت از حضور واعظی به عنوان رییس دفتر رییس جمهوری داشت، اما گفته می‌شود به علت تمایل وی، اکنون پست معاونت اجرایی رییس جمهوری به نام واعظی ثبت شده و شریعتمداری هم به وزارت صنعت خواهد رفت.

با کنار رفتن واعظی از جمع کاندیداهای احتمالی، اکنون چهار نام دیگر باقی می‌مانند. از این 4 نفر اما هفته گذشته یک گزینه دیگر اعلام کرده که قرار نیست در این پست قرار گیرد. برات قنبری معاون فعلی برنامه‌ریزی وزارت ICT و رییس هیات مدیره شرکت مخابرات نیز همچون محمود واعظی اعلام کرد که گزینه وزارت ارتباطات نیست. قنبری در حاشیه بازدید از الکامپ گفته، برای وزارت ارتباطات برنامه‌ای نداده‌ام و قرار هم نیست وزیر ارتباطات دولت دوازدهم باشم.

در این میان نام سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز گاهی برای تصدی یک وزارتخانه از جمله وزارت ارتباطات مطرح می‌شد که او نیز هفته گذشته گویا از جایگاه خود در دولت دوازدهم مطلع شده بود، اعلام کرد، در کابینه بعدی حضور دارم اما نه به عنوان وزیر. به این ترتیب او نیز از فهرست نامزدهای احتمالی خارج شد.

با حذف این سه گزینه محتمل، اما حالا تمام گمانه‌زنی‌ها تقریبا روی سه اسم دیگر متمرکز شده است و در تمام زمزمه‌ها و شایعات نام ابولحسن فیروزآبادی، نصراله جهانگرد و محمدجواد آذری جهرمی به چشم می‌خورد.

 

ابوالحسن فیروزآبادی

56 ساله و متولد نجف است. دبیر کنونی شورای‌عالی فضای مجازی و قائم‌مقام وزیر کار است. نام او شاید تا چهار سال قبل که به‌عنوان یکی از کاندیداهای تصدی وزارت ارتباطات مطرح شد، برای برخی از اهالی صنعت فاوا شناخته شده نبود، اما او از سال‌ها قبل و به‌واسطه مسوولیت‌های مختلفی که داشته، در جریان بسیاری از جزییات و مسایل ریز و درشت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.

هفته قبل خودش گفته هنوز نه با من و نه با هیچ‌کس دیگری حرفی برای وزارت ارتباطات نشده، اما برخی از فعالان حوزه فاوا معتقدند وی گزینه خوبی برای این مسوولیت است و اگر همزمان مسوولیت دبیری شورای‌عالی فضای مجازی را حفظ کند، بهترین گزینه است.

 

نصراله جهانگرد

61‌ ساله و متولد تهران است. در مورد او پیش‌تر هم نوشتیم. تا چند هفته قبل نام واعظی و او پرتکرارتر از بقیه بود و در روزهای اخیر اما سمت و سوی شنیده‌ها تغییراتی کرده است. جهانگرد از قدیمی‌های وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق و ICT فعلی است که در بخش‌های مختلف این وزارتخانه مسوولیت داشته است. او را با تکفایش می‌شناسند. 17 سال قبل او به‌واسطه ارتباط خوبی که با رییس‌جمهور وقت داشت، جایگاه و شرایطی را در اختیار گرفت که موقعیتش گاه فراتر از وزارت ارتباطات رفت؛ یعنی زمانی که او دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی شد و طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) را کلید زد.

 

محمدجواد آذری جهرمی

37 ساله و متولد جهرم است. نام او هم مدتی است همزمان با طرح مباحث پیرامون جوانگرایی در دولت بعدی شنیده می‌شود. او اکنون معاون وزیر ارتباطات، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت است. سابقه آشنایی و همکاری با ابوالحسن فیروزآبادی را هم دارد و در صورت ورود فیروزآبادی به ساختمان سیدخندان، جایگاه فعلی آذری جهرمی احتمالا با مساله خاصی مواجه نخواهد شد.

وی این روزها بیشتر فعال است و تقریبا در هر زمینه و حوزه‌ای، از شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت گرفته تا طرح‌های رگولاتوری، شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات فعال است و به گفت‌وگو و پست گذاشتن مشغول است.

  • ۹۶/۰۵/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">