ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آزمون بزرگ سایبری

| يكشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی از سایبری‌ترین انتخابات کشور محسوب می‌شود.

 

پشتوانه این مدعا، ضریب نفوذ اینترنت، گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی میان مردم ایران است. در این میان شاهد حجم بالایی از حضور سیاسیون و پمپاژ اخبار و عمدتا شایعاتی هستیم که تقریبا تمامی فضای سایبری کشور را در روزهای اخیر درنوردیده است.

در انتخابات گذشته مجلس و خبرگان هم برخی معتقدند، این فضای سایبری بود که روی نتیجه و خروجی انتخابات به نفع یک جناح خاص اثر گذاشت و اتفاقا تا آخرین ثانیه‌های مهلت رای‌دهی یعنی ساعت‌ها پس از ممنوعیت تبلیغات، کار تبلیغات ادامه داشت. البته در پایان آن دوره علیرغم هشدارها، خبری مبنی بر برخوردی با ناقضان قانون منتشر نشد.

اکنون و با روشن شدن نتیجه صلاحیت‌ها، یکی از حساس‌ترین و سایبری‌ترین انتخابات کشور در شرف وقوع است. البته با توجه به همین حساسیت‌ها و نقش ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی، از مدتی قبل آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی تدوین شد و بحث ساماندهی کانال‌های پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی نیز به منظور رصد تخلفات احتمالی در دستور کار قرار گرفت. مسوولان قضایی نیز مکررا اخطارها و هشدارهایی در این خصوص می‌دهند.

به این ترتیب حالا رقابت کاندیداها استارت خورده و ظاهرا مقدمات قانونی و اجرایی نظارت بر فضای مجازی نیز مهیا است و کشور در آستانه یک آزمون سایبری بزرگ قرار دارد. به این مفهوم که نتیجه آنچه بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گذرد، تعیین‌کننده میزان پایبندی حامیان کاندیداها به ضوابط انتخاباتی در فضای مجازی و همزمان میزان توانایی مجریان قانون در این عرصه است.

به این ترتیب چنانچه شاهد بی‌توجهی به تمامی اقدامات پیشگیرانه در فضای مجازی باشیم و تا آخرین ثانیه‌های انتخابات این فضا مملو از تبلیغات، اخبار، شایعات، دروغ‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها باشد، نتیجه این آزمون سایبری روشن شده و ملاک عمل در انتخابات‌های بعدی کشور قرار می‌گیرد.

در چنین وضعی، احتمالا فضای مجازی، همانگونه که عرصه‌های مختلف کشور را در نوردیده و شاهد ناکارآمدی قوانین، مقررات و تلاش‌های ضابطان این عرصه هستیم، در عرصه سیاسی و انتخابات نیز باید شاهد وضع مشابهی باشیم که مقررات‌گذاری در فضای واقعی را برای اجرا در فضای سایبری ناکام گذاشته و عملا این فضا به عنوان محملی آزاد برای هر نوع فعالیتی در هر زمانی تبدیل و مورد استفاده متقاضیان خواهد بود. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">