ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز کلاهبرداری اینترنتی هم جرم است

| سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

براساس قانون حتی شروع به کلاهبرداری اینترنتی هم جرم تلقی شده و مستوجب مجازات است.

به گزارش فارس، چند سالی است با گسترش اینترنت و فراگیری استفاده از فضای مجازی واژه‌ای به نام کلاهبرداری اینترنتی در بین مردم رواج پیدا کرده است.

پیش از این در تصور همگان کلاهبرداری یک جرم طرفینی بود یعنی دو طرف یک معامله چیزی بینشان رد و بدل می شد وو به واسطه آن معامله یا ارتباط کلاهبرداری رخ می‌داد.

با توجه به مجازی بودن ارتباطات اینترنتی شاید کمتر کسی فکر میکرد که بشود از این طریق نیز کلاهبرداری کرد اما گویا این موضوع نه تنها می‌شود بلکه شایع بوده و در قانون مجازات مخصوص به خود را دارد.

ماده ۶۷ مجموعه قوانین الکترونیکی بیان می‌کند: هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده پیام» برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «داده پیام» مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیر دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.

اما جالب است بدانید که قانونگذار کمی دور اندیش تر هم بوده و شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در این ماده می‌باشد.

  • ۹۶/۰۷/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">