ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آقاى وزیر براى اجلاس WSIS چه کرده اید؟

| يكشنبه, ۱ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

شهرام شریف - اجلاس نهایى سران جامعه اطلاعاتى تا چندهفته دیگر در تونس برگزار مى شود و بسیارى از کشورها آمادگى خود را براى حضور موثر و گسترده در آن از هفته ها قبل اعلام کرده اند.
به لحاظ اهمیت، بسیارى این اجلاس را در ردیف چند اجلاس برتر بین المللى تاریخ ارزیابى کرده اند و اغلب متخصصان آن را در شمار بزرگترین و مهمترین اجلاس قرن در زمینه ارتباطات به حساب مى آورند.
کشور ایران نیز از نشست هاى مقدماتى که پیش از اجلاس نخست در کشورهاى مختلف برگزار مى شد حضور خود را در اجلاس WSIS اعلام کرد و سپس در برخى موضوعات خاص– همچون راهبرى اینترنت – نیز حضور و فعالیت ایران به شکل شاخصى در فرآیند جلسات موثر واقع شد به طورى که موضع گیرى هاى ایران در آخرین اجلاس مقدماتى WSIS در زمینه راهبرى اینترنت به همراه مواضع مستقل برخى از کشورهاى دیگر مثل چین و برزیل و ایجاد جبهه اى قدرتمند در مقابل ایالات متحده براى فشار به این کشور و اصلاح ساختارهاى فعلى حاکمیت اینترنتى بازتاب گسترده اى در محافل خبرى و مطبوعاتى غربى داشت.
برگزارى یکى از اجلاس هاى مقدماتى در تهران و تشکیل کمیسیون ملى WSIS ( که ارزیابى فعالیت هاى آن از ظرفیت این یادداشت خارج است) و حضور مداوم در جلسات مختلف و رایزنى با افراد شاخص و نهادها و کشورهاى تاثیر گذار در عرصه بحث هاى جامعه اطلاعاتى از جمله فعالیت هایى بوده که در این عرصه به نمایندگى از کشور ما صورت گرفته است.
با این حال و على رغم بسیارى از حرکاتى که نمایانگر توجه ایران به موضوع جامعه اطلاعاتى است به نظر مى رسد در دوره انتقال و جابه جایى در وزارت آى سى تى موضوع WSIS به عنوان یک موضوع با اهمیت جدى گرفته نشده به طورى که بسیارى از کارشناسان و صاحب نظران از نبود یک برنامه براى حضور موثر ایران در این اجلاس ابراز نگرانى مى کنند.
همچنین این نگرانى نیز وجود دارد که برخى دستاوردهاى اجلاس هاى مقدماتى عملا به دلیل بى توجهى و عدم درک فضاى بحث هاى مربوط به جامعه اطلاعاتى بى نتیجه مانده و به هدر برود. دو سال قبل حضور سید محمد خاتمى به عنوان رییس جمهور و سخنرانى وى در جمع سران کشورهاى مختلف نمایانگر بازتاب گسترده اى داشت و نمایانگر توجه کشورمان به این بخش از توسعه بود و به نظر مى رسد وزارت ارتباطات در فرصت اندک باقى مانده باید هر چه سریع تر مقدمات حضور موثر کشورمان را در آخرین فاز از این رویداد تاریخى را فراهم سازد.

  • ۸۴/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">