ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آلفابت از اپل جلو افتاد

| يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

روز 11 اوت 2001 در رده بندی شرکت های جهان براساس سهام بازار، در عین ناباوری شرکت اپل به عنوان باارزش ترین شرکت جهان خود را مطرح کرد و اکسون موبیل که یک شرکت پردرآمد نفتی است را پشت سر گذاشت. تا اوایل 2013 این موضوع تکرار شد تا اینکه سهام اپل بعد از اعلام زمان رونمایی از آیفون 5 حدود 40 درصد افت کرد و اکسون موبیل جایگاه از دست رفته خود را دوباره احیا کرد. اما این روند باز هم از سال بعد عوض شد و اپل نشان داد که حرف اول و آخر را در بازار سهام می زند. اما جالب تر اینجاست که گوگل که به تازگی زیرمجموعه آلفابت شده است، این بار بازی را به کلی به هم ریخته است.
PhoneArena- امسال، هولدینگ آلفابت یا همان کمپانی مادر گوگل با کسب ارزش سرمایه گذاری ۴۲۰ میلیارد دلاری، اپل را با ارزش سرمایه گذاری ۳۹۳ میلیارد دلار پشت سرگذاشت. البته اپل از نظر ارزش بازار سهام با ارزش ۵۳۵ میلیارد دلار همچنان با ارزش ترین کمپانی از نظر مجموع ارزش سهام است. ارزش مجموع سهام آلفابت بیش از ۴۸۵ میلیارد دلار برآورد شده که فاصله چندانی با اپل ندارد.
سال گذشته با افزایش ارزش سهام اپل، اپل به عنوان با ارزش ترین کمپانی تاریخ تجارت شناخته شد، چراکه ارزش بازار این کمپانی که شامل ارزش کل سهام عرضه شده در بورس اول است، از ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و حتی ارزش بازار اپل از ارزش کل شرکت های موجود در تالار بورس روسیه نیز فراتر رفت. با این حال به نظر می رسد با پیش بینی کاهش فروش آیفون های اپل و انتشار اخباری در خصوص کاهش سفارش تولید، وضعیت برای اپل چندان مساعد نیست.
گفتنی است که ارزش سرمایه گذاری (Enterprise Value) معیاری اقتصادی است که حاکی از ارزش بازار شرکت مورد نظر است. در این فاکتور اقتصادی تمام معیارهای مورد نظر لحاظ شده و ارزش کمپانی تنها محدود به ارزش بازار یا ارزش کل سهام نیست. در واقع ارزش سرمایه گذاری با احتساب فاکتور هایی نظیر اعتباردهندگان به شرکت و سهامداران عادی و ممتاز، نگرشی جامع تر را در مورد ارزش کمپانی به دست می دهد.
به هر حال به نظر می رسد که ارزش بازار سرمایه اپل در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی پس از کاهش ارزش سهام بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سقوط کرده است که رقم بسیار بزرگی است. شاید ۲۰۰ میلیارد دلار در ظاهر عدد چندان زیادی نباشد، اما بهتر است بدانید که ارزش بازار سرمایه شرکت هایی نظیر IBM کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار است.

  • ۹۴/۱۱/۰۴

آلفابت

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">