ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ثمانه اکوان: فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا به حدی دچار تنش شده که دولت آمریکا می‌داند نمی‌تواند در روز اعلام نتایج انتخابات جلوی سیل معترضان به نتایج انتخابات را که می‌خواهند در خیابان‌های شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا علیه نامزد پیروز انتخابات و ساختار سیاسی آمریکا اعتراض کنند، بگیرد.

مسابقه نفرت‌پراکنی‌ای که ترامپ و بایدن در آخرین هفته‌های باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات به راه انداخته‌اند، در نهایت به‌ احتمال ‌زیاد ساختار سیاسی و نظام انتخاباتی آمریکا را نشانه می‌رود.

البته از حالا مشخص نیست آیا رقبای انتخاباتی در نهایت تن به پذیرش آرا یا شکست در انتخابات می‌دهند یا خیر اما آنچه مسلم است، اینکه قرار است اتفاقات بزرگی بعد از انتخابات در آمریکا رخ دهد و اعتراض و آشوب و در وهله بعدی جنگ داخلی از جمله این اتفاقات می‌تواند باشد. از همین رو دولت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور برای جلوگیری از این مساله دست به دامن فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی خارج از آمریکا و در عین‌ حال محدود کردن شبکه‌های اجتماعی در داخل این کشور شده‌اند. 
توئیتر که از ابتدای شکل‌گیری بحث‌های انتخاباتی همواره محل جدل بسیاری بوده است، در ابتدای امر بیان کرد مقابل دروغگویی نامزدهای انتخاباتی یا گسترش اطلاعات جعلی از سوی آنها را می‌گیرد. به همین دلیل تعدادی از توئیت‌های ترامپ را حذف کرد و درباره تعدادی دیگر، از اقدامات اجرایی استفاده کرد که نشان دهد اطلاعات داده‌شده توسط کمپین‌های انتخاباتی ۲ نامزد انتخاباتی آمریکا غیرواقعی است. در مساله کرونا توئیتر بیشتر از هر زمان دیگری تحت‌فشار بود تا توئیت‌های رئیس‌جمهور آمریکا یا صحبت‌های او در حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی را سانسور کند.

توئیتر فعالانه وارد میدان شد و به صحت‌سنجی تعدادی از گفتارهای ترامپ درباره مؤثر بودن داروی هیدروکسی کلروکین پرداخت یا جلوی انتشار بیشتر صحبت‌های او درباره اینکه می‌توان با خوردن مواد تمیزکننده سطوح از بیمار شدن جلوگیری کرد را گرفت. در مرحله بعد اما شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی از هرگونه تبلیغات سیاسی منع شدند. فیسبوک از جمله شرکت‌هایی بود که خط‌مشی جدیدی برای تبلیغات خود در نظر می‌گیرد تا جلوی آشوب بیشتر را که توسط کمپین‌های انتخاباتی ۲ نامزد یا هواداران‌شان به راه افتاده است بگیرد. با فشار دولت ترامپ، نرم‌افزار‌های وی‌چت و تیک‌تاک نیز که نرم‌افزارهایی چینی هستند از دسترس خارج شدند تا مبادا در فضای سیاسی آمریکا تأثیری بر نوجوانان و جوانان داشته باشند.

تا هم‌اینک نیز شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی مجبور شده‌اند بر اساس قانونی که دولت آمریکا و کنگره حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند، فیلتر اعتبارسنجی روی تبلیغات انتخاباتی بگذارند و شعارهای تبلیغاتی یا صحبت‌های انتخاباتی را که به‌ دروغ مطرح می‌شود و پایه و اساس ندارد از فضای خود حذف کنند. 
 
* نگرانی از فردای انتخابات
در طول چند ماه گذشته بارها از دونالد ترامپ سوال شده است: آیا در صورت شکست در انتخابات، کاخ سفید را به‌ صورت مسالمت‌آمیز به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تقدیم می‌کند یا خیر. پاسخ جالب ‌توجه ترامپ هر دفعه یک نتیجه‌گیری نهایی در افکار عمومی آمریکا ایجاد کرده است: «این کار به همین آسانی‌ها هم نخواهد بود». لحن صحبت‌های ترامپ مشخص نمی‌کند آیا او نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر را می‌پذیرد یا نه.

او گاهی اوقات به شوخی مطرح می‌کند میزش را در دفتر بیضی کاخ سفید به این آسانی‌ها تسلیم بایدن نخواهد کرد و مدتی بعد هم اعلام می‌کند مشکلی در این زمینه ندارد و باز هم جمله همیشگی‌اش را به کار می‌برد: «بگذارید ببینیم چه می‌شود!» هر دو نامزد انتخابات در مناظره اول خود از پاسخ دادن به این سوال طفره رفتند و ترامپ با زرنگی تمام به هواداران نژادپرست خود این خط را داد که کنار بمانید اما آماده‌باش باشید، زیرا اتفاقات مهمی قرار است بیفتد. در مناظره دوم که بین مایک پنس و کاملا هریس بود نیز هر دوی آنها از جواب دادن به سوالی درباره پذیرفتن نتایج انتخابات توسط نامزدهای انتخاباتی طفره رفتند. همه اینها نشان می‌دهد در روز اعلام نتایج انتخابات باید منتظر اتفاقات تازه‌ای در واشنگتن باشیم. 
 
* تدارکات شبکه‌های اجتماعی مجازی برای سرکوب اینترنتی معترضان
حالا اما شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در آمریکا اعلام کرده‌اند به دلیل فضای به وجود آمده و منافع ملی آمریکا خودشان دست‌به‌کار شده و خودشان خط‌مشی‌ای برای فعالیت در این سایت‌ها اعلام کرده‌اند که بشدت جالب‌ توجه است. شبکه‌های اجتماعی آمریکایی در فضای مجازی که در انتخابات سایر کشورها به منبعی برای گسترش اخبار جعلی، اتهامات و تشویق به حضور و اعتراض خیابانی تبدیل می‌شوند، این بار اعلام کرده‌اند تلاش خود را می‌کنند از ایجاد آشوب در روز بعد از اعلام نتایج انتخابات جلوگیری کنند!

برای مثال توئیتر که در انتخابات سال 88 ایران به درخواست هیلاری کلینتون، تعمیرات سایت خود را عقب انداخت تا تأثیرگذاری بر فضای انتخاباتی و آشوب‌های بعد از این انتخابات را از دست ندهد، حالا اعلام کرده است این شبکه اجتماعی از اعلام پیروزی زودهنگام نامزدهای انتخابات آمریکا جلوگیری خواهد کرد. مدیران این شبکه اعلام کرده‌اند با توجه به شیوع کرونا بسیاری از آمریکایی‌ها به ‌صورت پستی در انتخابات شرکت خواهند کرد و ممکن است مشخص شدن کاندیدای پیروز در برخی ایالت‌ها هفته‌ها طول بکشد و اجازه نخواهند داد کاندیدایی با توسل به رأی‌های حضوری، خود را پیروز میدان بداند! این در حالی است که بر اساس نظرخواهی‌ها، بیشتر دموکرات‌ها و هواداران جو بایدن به ‌صورت پستی رأی خواهند داد.

در حالی ‌که هواداران ترامپ می‌گویند در روز انتخابات ‌پای صندوق رأی خواهند رفت. ترامپ برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات و تغییر دادن نتایج به نفع خود بارها اعلام کرده است رأی‌گیری پستی را قبول ندارد و از طرفداران خود خواسته است به‌ صورت حضوری رأی دهند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود در همان روز رأی‌گیری، ترامپ خود را پیروز میدان معرفی و اعلام کند اگر تا چند هفته آینده، نتایج انتخابات با رأی‌گیری پستی تغییر کند، حتما در پروسه انتخابات فسادی رخ‌ داده و تقلب شده است. 
توئیتر همچنین تدابیر تازه‌ای برای جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نظر گرفته است. به گفته این شرکت، بازنشر مطالب بدون اضافه کردن نظری نیز دشوارتر خواهد شد تا کاربران در کنار بازنشر یک توئیت، نظر خود را نیز اضافه کنند. این کار نیز برای بستن دست ربات‌ها در بازنشر توئیت‌های یک کمپین انتخاباتی خاص به‌صورت بی‌شمار است. بدین ترتیب توئیتر جلوی ربات‌هایی را که می‌خواهند فضا را به نفع یک کاندیدای خاص تغییر دهند، می‌گیرد.

این در حالی است که در سایر مسائل بین‌المللی و از جمله مسائلی که مربوط به کشورهای مخالف آمریکا است (از جمله در انتخابات بولیوی که با کودتای آمریکایی نتایج انتخابات تغییر کرد، انتخابات و اعتراضات ونزوئلا، اعتراضات لبنان و عراق یا انتخابات و اتفاقات مختلف موجود در ایران) این ربات‌ها و تعداد هشتگ‌هاست که بیانگر نحوه تفکر مردم راجع به موضوعات مختلف است!
به‌ دنبال نگرانی شبکه‌های اجتماعی از بروز احتمالی ناآرامی‌ها پس از انتخابات آمریکا، فیسبوک نیز اعلام کرده است ممنوعیت تبلیغات سیاسی را جدی‌تر دنبال خواهد کرد. فیسبوک از زمان پلمب شدن صندوق‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز رأی‌گیری، هرگونه تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی را ممنوع خواهد کرد و این ممنوعیت با توجه به میزان اعتراضات و التهابات انتخاباتی، برای چند روز یا چند هفته ادامه خواهد داشت. 
 
* فیلترینگ به روش آمریکایی
تا اینجا مشخص است که دولت آمریکا برای جلوگیری از ایجاد آشوب و اعتراضات بعد از انتخابات روز 13 آبان، در حال تدارک حمله‌ای همه‌جانبه به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست. از دسترس خارج شدن شبکه‌های اجتماعی خارجی در آمریکا، مهندسی چگونگی فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی داخل آمریکا و ایجاد محدودیت‌های بسیار شدید توسط شرکت‌های اینترنتی همه نشان از پیش‌بینی برای وقوع اتفاقی بزرگ در آمریکا دارد. این البته نخستین‌بار نیز نیست که دولت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور با این روش‌ها جلوی اعتراضات را گرفته و به سرکوب اینترنتی آنها رو می‌آورند.

در جنبش تسخیر وال‌استریت در سال 2011، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی از روی گوشی و پیام‌رسان‌های آمریکایی می‌فهمیدند در کدام منطقه از نیویورک تجمعات افزایش پیدا کرده است و مستقیما اپلیکیشن‌های مختلف و اینترنت را در این محله‌ها محدود می‌کردند. در آن زمان گوشی‌های بلک بری شامل نرم‌افزاری بود که می‌توانست بدون دانستن شماره تلفن فردی، در صورتی‌که نزدیک فرد قرار بگیرد، به گوشی او پیام بفرستد و اعضای جنبش وال‌استریت معمولا از طریق اپلیکیشن موجود در این گوشی‌ها با یکدیگر رابطه برقرار کرده و هماهنگی اعتراضات را انجام می‌دادند.

دولت آمریکا بعد از مدتی تمام پیام‌رسان‌های این گوشی را در نزدیکی محل قرار گرفتن معترضان در نیویورک قطع کرد. در اعتراضات به نژادپرستی و تبعیض نژادی که اخیرا در سراسر ایالت‌های آمریکا نیز برپا شد، در واشنگتن و در شبی که معترضان تا نزدیکی کاخ سفید پیشروی کردند، دسترسی آنها به توئیتر و فضای مجازی بشدت کاهش پیدا کرد و باعث شد معترضان اعلام کنند دولت آمریکا برای یک‌شب آنها را از صحنه روزگار و خبررسانی درباره اعتراضات‌شان محو کرده است.

این بار اما هماهنگی‌های لازم با مدیران شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری در آمریکا صورت گرفته و به نظر می‌رسد شمشیری که تاکنون دولت آمریکا روی نمایش دادن آن را نداشت، این بار از رو بسته شده است. (منبع:وطن امروز)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">