ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمریکا قوی‌ترین و ضعیف‌ترین کشور دنیا

| دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - فناوری در درون خود هم فرصت است و هم تهدید. اگر تا دیروز حامیان فناوری و غول‌های سایبری توانستند برای پیشبرد اهداف تجاری، فرهنگی، تاریخی و حتی سیاسی، لزوم ایجاد بسترهای توسعه را تئوریزه کنند، حالا این مخالفان و در صدر آنها فعالان بخش‌های نظامی و امنیتی هستند که با چالش‌های دنیای سایبری دست به گریبانند.

بسترهایی که آمریکا در سراسر دنیا فراهم کرد و سال‌ها توانست از طریق آن به کشورهای مخالف خود ضربات متعدد وارد کنند، حالا به جاده‌ای دو طرفه و کابوسی برای ضربه زدن به خود آنها تبدیل شده و هشدارها درباره خارج شدن کنترل این هیولا رفته رفته رنگ واقعیت می‌گیرد.

اگر تا دیرزمانی آمریکا با بمب اتم دست برتر را داشت، حالا اینترنت و بستر سایبری به محملی تبدیل شده که هر شخص یا دولتی می‌تواند با آن ضربه‌ای معادل و حتی مخرب‌تر از یک بمب اتمی به این کشور وارد کند. به این ترتیب موازنه قدرت در شکل کلاسیک و نظامی آن و تفکیک کشورها به قوی و ضعیف، در فضای سایبری دچار دگرگونی اساسی شده است.

البته که آمریکایی‌ها چند سالی می‌شود که متوجه این خطرات شده‌اند و به همین دلیل اوایل دولت اوباما اعلام کردند، حمله سایبری به کشورشان را با حمله نظامی پاسخ خواهند داد. اما امروز دلایل زیادی را می‌توان در شکست این رویکرد و تهدید یافت.

به قول مثل ایرانی که هر که بامش بیش برفش بیشتر، می‌توان گفت که کشور آمریکا بیشترین و سنگین‌ترین هزینه را در دنیا صرف امنیت سایبری خود کرده و می‌کند و همین موضوع این کشور را در وضعیت دوگانه "قوی‌ترین و در عین حال آسیب‌پذیرترین کشور دنیا" در عرصه سایبری تبدیل کرده است.

حالا شبکه‌های اجتماعی آمریکایی بزرگترین ضربه را به خود این کشور وارد کرده‌اند و پدیده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی حتی بر انتخابات این کشور سایه‌ افکند و ترامپ را به آنها تقدیم کرد. آمریکایی‌ها اما تاکنون نتوانسته‌اند این موضوع را تلافی کنند. چون امروز از وسط بیابان‌های نقطه‌ای پرت در دنیا گرفته تا روش‌های پیچیده هک، این ضربات از ناکجاآبادها به آنها وارد می‌شود. در نتیجه حالا میلیاردها دلار هزینه روی دست و اعتبار شبکه‌ها و شرکت‌های آمریکا گذاشته شده و البته که اقدامات بازدارنده‌ای که در دستور کار داشتند ناکام مانده است.

آمریکایی‌ها اما در معدود پرونده‌هایی که افشا شده نیز تاریخچه‌ای طولانی از ناکامی و شکست را دارند. در ماجرای هک‌های پرسروصدای سونی پیکچرز، کلاود اپل، جاسوسی سایبری اطلاعات اقتصادی و صنعتی از این کشور به ارزش تریلیون‌ها دلار، ماجرای ادوارد اسنودن، جولیان آسانژ، بردلی منینگ و ماجرای اخیر ادعای انهدام شبکه سایبری جاسوسی CIA توسط ایران و ده‌ها موضوع دیگر دست‌شان به هیچ چیزی نرسید.

به همین جهت است که حدود یک ماه قبل دولت ترامپ از "تغییر استراتژی سایبری آمریکا از دفاع به حمله" خبر داد و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: "دیگر دست‌های ما مثل دولت اوباما بسته نیست و برخلاف دولت اوباما پاسخ ما به حملات سایبری دفاع نیست و حمله است."

موضوعی که بی‌تردید یک بلوف محسوب می‌شود، کمااینکه آمریکایی‌ها حتی در شناسایی مهاجمان به خود نیز ناکام مانده‌اند چه رسد به اقدامات تلافی‌جویانه. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۸/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">