ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آنچه ما گفتیم و آنها کردند

| شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دهکده جهانی، ارتباط بی‌واسطه، آزادی بیان و غیره از جمله مواردی بود که تئوری پردازان و بنیانگذاران اینترنت و مشتقات آن از روز نخست بر آن تاکید کردند تا راه پیشرفت آن با فشاری که از سوی مردم ایجاد می‌شد در دنیا هموارتر شود.

اینترنت فی‌نفسه نه خوب است نه بد و این نحوه بکارگیری آن است که سمت و سوی آن را روشن می‌کند. حالا اما کشور سازنده اینترنت مدعی است که بزرگترین سیلی را از این بستر آزاد و رها خورده است و می‌گویند کشور رقیب و دشمن آنها یعنی روسیه با اتکا به اینترنت، رییس جمهور مورد نظر خود را بدون شلیک یک گلوله و خونریزی راهی کاخ سفید کرده است. پرونده‌ای که همچنان باز است و در حال جمع‌آوری مستندات این ادعا هستند.

از سال‌ها پیش در کشور ما موضوعی مطرح شد با عنوان احراز هویت برای اتصال کاربران به اینترنت. به زبان ساده به موجب این طرح باید مشخص شود که پشت هر کاربر مجازی در واقع چه کسی نشسته است.

طرح علنی این موضوع در کشور اما با مقاومت‌هایی از جمله نگرانی در خصوص محدودیت حریم خصوصی کاربران، آزادی بیان و مسایلی از این دست رو به رو شده و همچنان نیز خبری از سرنوشت این طرح نیست.

اما آنچه ما علنا گفتیم و انجام ندادیم، آنها به زبان نیاوردند و انجام دادند. برای مثال از سال‌ها قبل گوگل تک‌تک کاربران ابزارهایش را از روش‌های بسیار متعدد پیدا و پنهان شناسایی کرده است. حالا گوگل از شماره موبایل کاربران گرفته تا سایر ایمیل‌ها، دستگاه‌های کامپیوتر و موبایلی که کاربران با آنها به اینترنت متصل می‌شوند تا اکانت‌های مختلف آنها در شبکه‌های اجتماعی را به هم دوخته و به خوبی تمام کاربرانش را می‌شناسد.

فیس‌بوک هم اما دیروز اعلام کرده که برای جلوگیری از اتهام دخالت خارجی‌ها در هک انتخابات این کشور قصد دارد حتی کدپستی کاربران آمریکایی را نیز دریافت کند. به این منظور و برای محکم کاری فیس‌بوک یک کارت پستال را به روش سنتی و از طریق پست به کاربران آمریکایی ارسال می‌کند و کدی در آن قرار داده تا مطمئن شود فرد مورد نظر واقعا آمریکایی و ساکن این کشور است یا نه؟

به این ترتیب بحث احراز هویت واقعی کاربران فضای سایبری طبق معمول و به سبک آمریکایی با اتکا به نگرانی از حملات سایبری، جلوگیری از ترویج خشونت و تروریسم، امنیت ملی و مسایلی از این دست، با جدیت در دستور کار قرار گرفته تا فضای سایبری بیش از این بی‌در و پیکر نباشد.

این که ما چه کرده‌ایم اما طبق معمول روشن نیست، تا شاید حادثه‌ای برای ما نیز رقم بخورد و آنگاه اتفاقی رخ دهد.

  • ۹۶/۱۲/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">