ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: مذاکرات WSIS که فاز دوم آن در تونس برگزارشد به معنی ختم مباحث حاکمیت اینترنتی نبود، بلکه یک آغاز در این حوزه محسوب می‌شود.
مهندس «نصرالله جهانگرد» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به «آیکن» و با بیان این که دراین سازمان ایران عضو کمیته‌ی «گک» می‌باشد،گفت: آیکن در اثر فشار مذاکرات WSIS، تغییراتی را در درون خود آغاز کرده و مهم‌ترین موضوع اجلاس اخیراین بود که آیکن برای افزایش سهم دولت‌ها در اعمال سیاست در بحث حاکمیت اینترنتی چه کاری انجام دهد و این دستور کار اجلاس آتی نیز می‌باشد و در این رابطه گروه کاری تشکیل شده و قرار است این گروه کاری پیشنهاد را به اجلاس بعدی آیکن ارایه دهد که نقش دولت‌ها در اعمال این سیاست چگونه باشد .
وی ادامه داد: به موازات فعالیتی که در WSIS داشتیم و عضو گروه حاکمیت اینترنتی بودیم همزمان از فرصت استفاده کردیم وتوانستیم عضویت گک را هم به دست آوریم که در آن جا 4 موضوع را دنبال می‌کردیم .
دبیرشورای عالی اطلاع‌رسانی «افزایش سهم دربازار، نام دامنه‌ی ورژن چهار» را ازجمله‌ی این مباحث عنوان کرد وگفت: یکی دیگر ازمباحث مهم،گرفتن موافقت‌نامه برای دریافت یک کپی از سرورهای اصلی مسیر‌یابی اینترنت جهانی در ایران تحت عنوان فایل‌های مسیریابی است که مقدمات بررسی‌های فنی آن نیز آغاز شد.
وی ایجاد یک مرکز دارایی مورد تایید آیکن و وایپو را برای انجام داوری در پرونده‌های حوزه‌ی اینترنتی را از دیگر موضوعات مورد بررسی عنوان کرد وگفت: وقتی بین دو شرکت در رابطه با نام دامنه اختلافی به وجود آید باید به خارج از کشور بروند، مگر این که دادگاه داخلی بتواند در این رابطه حکم دهد منتهی اگر نام دامنه «دات‌کام» باشد چون در جای دیگری ثبت شده نمی‌توان کاری کرد به همین علت ‌خواستیم نفوذ اداری و حقوقی به ما داده شود که در ایران نیز این کار را انجام دهیم که موافقت اصلی در این رابطه داده شد و قراراست از طریق وایپو این کار صورت گیرد که این ارزش کاملا استراتژیکی برای ایران در آینده دارد.
جهانگرد در ادامه با اشاره به اجلاسWSIS گفت : دبیرکل سازمان باید تا چند ماه دیگر پیشنهاد اجرایی‌اش را برای شکل‌گیری مسیر جدید دنیا برای تکمیل مباحث مربوط به حاکمیت اینترنتی دهد و به اعتقاد من این موضوع تازه آغاز شده و مباحث در این زمینه عمیق‌تر و وسیع‌تر خواهد شد.
وی برخی محدودیت‌های به وجود آمده برای سرورهای ایرانی در هاستینگ‌های آمریکایی را از دیگر نکاتی ذکر کرد که در مجامع جهانی مطرح شده و گفت: به اعتقاد مسؤولان آیکن وظیفه‌ی آن‌ها فقط تدوین مقررات مربوط به مدیریت نام دامنه ونظام آدرس دهی است و‌هاستینگ امری است که بین شرکت‌ها وجود دارد و می‌توان از ‌هاستینگ‌ کشورهای دیگر نیز استفاده کرد و در واقع مساله‌ی خدمات مهمان داری سرورهای ایرانی به شرکت‌های آمریکایی یک پدیده‌ای است که بین دولت آمریکا و ایران، و ناشی از محاصره‌ی اقتصادی است واین مساله در سایر کشورها به وجود نمی‌آید وآیکن خود را مسؤول پاسخگویی به این بخش نمی‌داند.
وی ادامه داد: البته از این موضوع برای اثبات و شاهد گرفتن رفتار آمریکا در فضای شبکه‌یی استفاده کردیم و این که آمریکا هر زمان که فرصتی به دست آورد به این‌گونه کارها اقدام می‌کند بنابراین صلاحیت انحصار و اعمال سیاست مدیریت اینترنت را ندارد که این موضوع هم‌چنان پا برجاست و جزو دستور جلساتی است که در آینده در سازمان ملل و آیکن دنبال می‌شود.
دبیرشورای عالی اطلاع‌رسانی معتقد است:اگر ظرفیت شبکه‌ی دسترسی کشور سریع‌تر ارتقا یابد در ارتباطات ایران و به ویژه در سطح last mile باید کار قوی‌تری صورت بگیرد تا هاست‌کردن در ایران راحت تر انجام شود که اصطلاح last mile در دنیای مخابرات از user انتهایی به اولین مرکز مخابرات را شامل می‌شود که باید در این بخش ظرفیت ایجاد شود که ADSL نیز جزو last mile محسوب می‌شود .

  • ۸۴/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">