ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

 معاون اول رییس‌جمهور آیین‌نامه قانون حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه قانون "حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری" تا پایان امسال تعداد شرکت های دانش بنیان ۱۸ درصد افزایش می‌یابد و مراکز رشد فناور نیز ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شوند.

 

هدف گذاری‌های آیین نامه برای سال ۱۴۰۱

بر اساس این آیین‌نامه، وزارت علوم مکلف است تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد پردیس‌های علم و فناوری مشترک با پارک‌های علم و فناوری را از ۲ مورد کنونی به ۱۰ پردیس، پارک های علم و فناوری و پردیس‌های فناوری خصوصی را به ۵ و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را نیز باید با رشد ۱۸ درصدی از ۱۷۰۰ مورد کنونی به ۲۰۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش دهد.

 همچنین بر اساس این آیین‌نامه، رشد ۱۰ درصدی مراکز رشد واحدهای فناور از ۲۲۶ مورد به ۲۴۸ و رشد ۱۰ درصدی  تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم فناوری از ۱۰۸۰۰ مورد به ۱۱ هزار و ۸۸۰ مورد، از اهداف مهم این آیین نامه است.

طبق آیین‌نامه ابلاغ شده، وزارت علوم باید برای رشد ۱۵ درصدی تعداد اشتغال ایجاد شده در مراکز کارآفرینی و نوآوری مراکز رشد پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری اقدام کند به صورتی که تعداد اشتغال از ۹۰ هزار نفر کنونی به ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد.

همچنین در این آیین‌نامه تاکید شده است که وزارت علوم با همکاری سایر دستگاه مرتبط موظف است نسبت به رشد ۱۰ درصدی صادرات واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس علم و فناوری و مراکز رشد اقدام نماید به صورتی که از ۸۰ میلیون دلار کنونی به ۸۸ میلیون دلار افزایش یابد.

 

  ایجاد مدارس اشتغال

در این آیین نامه تاکید شده است: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها در چارچوب ضوابط وزارت علوم می بایست نسبت به فراهم کردن امکانات لازم جهت ایجاد راه اندازی مراکز کارآفرینی و نوآوری مدرسه اشتغال مرکز رشد پردیس فناوری و نوآوری و پارک های علم و فناوری با توجه به شرایط خود اقدام نمایند.

 

ایجاد دهکده های فناوری و نوآوری

 بر اساس ماده ۳ آیین نامه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت علوم نسبت به ایجاد دهکده فناوری و نوآوری مزرعه فناوری و نوآوری مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد تخصصی در زمین های کشاورزی هوشمند و رقومی اقدام نماید.

 

راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی

 بر اساس ماده ۷ این آیین نامه وزارت علوم موظف است در راستای همکاری بین المللی در حوزه فناوری و نوآوری و با اولویت تقویت همکاری های بین المللی و با همکاری وزارت امور خارجه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران نسبت به راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی اقدام نماید.

 

 ایجاد قطب فناوری و نوآوری

 بر اساس ماده دیگر این آیین‌نامه پژوهشگاه های مستقل یا وابسته به دانشگاه ها موظف هستند در راستای نقش آفرینی پررنگ‌تر در زیست فناوری و نوآوری کشور و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و حل مسایل کلان کشور نسبت به ایجاد قطب های فناوری و نوآوری تخصصی متشکل از شتابدهنده مرکز نوآوری تخصصی مرکز رشد تخصصی دفتر مالکیت فکری به انتقال فناوری اقدام نمایند. بر اساس این آیین نامه، وزارت علوم باید به نحوی برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل  چهار قطب  فناوری و نوآوری تخصصی در کشور ایجاد شود.

راه اندازی پردیس‌های بین المللی فناوری و نوآوری و پارک های برون مرزی در خارج از کشور در راستای تقویت دیپلماسی علمی و فناوری و همچنین تدوین طرح ملی ترویج کارآفرینی توسط دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری از دیگر انتظارات این آیین‌نامه از وزارت علوم است.

استفاده از ظرفیت خیرین و واقع این حوزه پژوهش و فناوری با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان امور مالیاتی در تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و همچنین همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش نفت، نیرو، ارتباطات برای تدوین طرح مهر دانش فناوری و نوآوری با هدف زمینه‌سازی برای حضور دانش آموزان در مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از دیگر مفاد آیین نامه مصوب هیئت وزیران است.

طبق ماده ۱۴ این آیین نامه، "طرح پژوهانه دکتری فناوری" با هدف هدفمند کردن پایان نامه و رساله‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی توسط وزارت علوم تدوین و ۲ درصد پایان نامه‌ها بر اساس این طرح مورد حمایت قرار می گیرند.

 

طرح دستیار فناوری

 در ماده ۱۵ آیین نامه مذکور وزارت علوم مکلف شده است با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی طرح دستیار فناوری را با کمک دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری اجرا کند تا بر اساس این طرح دانشجویان بتوانند به مدت شش ماه در یکی از پارک‌های علم و فناوری مستقر شده  و فعالیت کنند و به ازای آن مزایا دریافت نمایند. بر اساس این ماده هدف گذاری این طرح در سال اول،  نیم درصد دانشجویان سراسر کشور است.

ایجاد و راه اندازی سامانه‌های "نان"، "جان"، "جام" و "خاص"

راه اندازی سامانه نیازها( نان) و سامانه نظام فکر نو ( ایده ) با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای پیوند ظرفیت علمی و فرهنگی و نیازها و مسائل کشور و همچنین راه اندازی سامانه های، جان (جریان اقتصادی نوین)، جام(جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع) و خاص( خاستگاه آموزشی صنعت) از موارد تاکید شده در این آیین نامه است.

همچنین بر اساس این آیین نامه وزارت علوم طرح های پرچمدار فناورانه و جریان‌سازی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را مشخص و برای بهره مندی از منابع مالی به شورای به صندوق شورای عالی و شورای راهبردی فناوری ها و تولیدات دانش بنیان معرفی می کند

تدوین سند ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی .حمایت از دوره های پسا دکترا با رویکرد حل مسئله، ، ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه های علمی و فعال سازی شبکه علمی کشور و تدوین بسته رفع موانع آموزش پژوهش فناوری و نوآوری شامل احکام قانونی مورد نیاز برای تصویب در مجلس شورای اسلامی از دیگر مفاد این آیین نامه هست.

 

 طرح پژوهشگر تمام وقت

بر پایه ماده ۲۷ آیین نامه قانون حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، وزارت علوم باید نسبت به تدوین دستورالعمل تامین مالی برای به کارگیری دانشجویان دکتری روزانه دولتی با هدف کاربردی سازی پژوهش ها در راستای فعالیت‌های دانش بنیان اقدام نماید به نحوی که بر اساس این طرح حداقل ۲۵ درصد دانشجویان دکتری تا پایان سال ۱۴۰۱ در قالب پژوهشگر تمام وقت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشغول فعالیت باشند.

براساس گزارش وزارت علوم، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور پنجم شهریور ماه آیین نامه قانون حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۹ مردادماه هیات وزیران را ابلاغ کرد.

متن کامل آیین نامه قانون حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری

  • ۰۱/۰۶/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">