ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اجرای آرام اصل 44 در فضای سایبری

| دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سال 85 بود که با ارایه تفسیری از اصل 44 قانون اساسی که در آن به تفکیک حدود اختیارات سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی پرداخته شده و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت موظف شد تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

در سال‌های اخیر و مشخصا دولت‌های یازدهم و فعلی خبر زیادی از کم و کیف اجرای اصل 44 قانون اساسی نیست. اخبار را هم که جست‌وجو می‌کنید ظاهرا اجرای این اصل در کما به سر می‌برد و متوقف است. چرایی آن هم مثل سایر چراهای دیگر نامعلوم است.

اما اکنون به نظر می‌رسد اصل 44 به شکلی آرام و پیوسته و البته نه از مسیر شناخته شده و مسبوق که در فضای سایبری در حال اجراست.

حالا شرکت‌های خصولتی، خصوصی و خارجی در پس اپلیکیشن‌ها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی تقریبا با تمام توان در حال اجرای اصل 44 و حتی فراتر از آن هستند.

در مورد اجرای اصل 44 در فضای سایبری باید گفت این روزها از هر گوشه یک خدمت‌دهنده سایبری سر برمی‌آورد و در قامت یک اپراتور کشوری، مسولیت شرکت‌های دولتی و عمومی را ارایه می‌کنند. نمونه‌هایی همچون اپلیکیشن‌های تاکسی‌اینترنتی، پیک‌های اینترنتی، تلویزیون‌های اینترنتی و غیره از آن جمله هستند که خود دست به کار خصوصی‌سازی شده‌اند و در سایه تعلل سهوی یا عمدی دولتی‌ها، وظایف نهادهای مشابه سنتی را در دست می‌گیرند و روزگار خوشی را سپری می‌کنند.

می‌گویم فراتر از اصل 44 چون جریان جدید خصوصی‌سازی که در فضای سایبری کلید خورده است تقریبا از هفت دولت و انبوهی از متولیان و قوانین و مجوزهای دست و پاگیر آزاد است و خود مشغول قانونگذاری برای خود نیز شده‌اند.

این که مشخصا آیا روزی و جایی میان برخی مسوولان تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده تا اصل 44 به شکل جدیدی اجرا شود و خدمات دستگاه‌های دولتی به دست فعالان سایبری رها شود یا اینکه این اتفاق در سایه یک تعلل عمدی یا سهوی شکل گرفته، یا آنکه این جبر و اقتضای ماهیت رهای فناوری بوده، روشن نیست.

اما از شواهد امر اینگونه برمی‌آید که رویه اخیر با شناسایی ظرفیت‌های قابل واگذاری در فضای سایبری، با سرعت و شدت بیشتری در حال پیشرفت است و گویی قرار است به نوعی کشور در عمل انجام شده قرار گیرد و هر گونه پرسش و تعرض به مجریان سایبری اصل 44 معادل با بیکاری جوانان، جلوگیری از ارایه خدمت به مردم و مخالفت با فناوری و پیشرفت قلمداد شود. البته که در این خصوص تاکنون توفیق با ایشان بوده و از کم و کیف واکنش مسوولان اینطور بر می‌آید که نه تنها مانعی وجود ندارد که حمایت هم می‌شوند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۱۰/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">