ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عباس پورخصالیان - کاربران محیط یادگیری مجازی را مربیان، دانشجویان، دانش‌آموزان، مشتریان موسسات آموزشی و کارکنان بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های عمومی دولتی، عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی تشکیل می‌دهند.

فناوری آموزشی در پی آن است که منابع، فعالیت‌ها و تعاملات محیط یادگیری مجازی را درون یک ساختار سازمانی معین، یکپارچه و قابل دسترس برای عموم ذی‌نفعان کند و مراحل مختلف ارزیابی و کنترل نتایج تحصیلی را ممکن ‌سازد.

محیط یادگیری مجازی در فناوری آموزشی[Edutech یا Educational Technology]، یک بستر وبِ مبتنی بر جنبه‌های دیجیتالی ارایه دوره‌های تحصیلی است که زیرساخت‌های بین‌شهری و بین‌المللی آن را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ زیرساخت‌های شبکه‌سازی شهری و محلی آن را اپراتورهای بخش خصوص و تعاونی و روساخت‌های خدماتی و محتوای دیجیتالی درسنامه‌های الکترونیکی آن را نهادها یا بنگاه‌های مربوط (یعنی تمام دستگاه‌های دولتی، هریک به نوبه خود و فراخور نیاز خود) به شیوه درون‌سپاری (In-sourcing) یا برون‌سپاری (Out-sourcing) تامین می‌کنند. از این رو، توسعه خدمات فناوری آموزشی و شکل‌گیری صنعت Edutech در کشور (که هنوز نه به بار است و نه به دار! نه مرجع مقررات‌گذاری دارد و نه متولی و نه حقوق و قانون پشتیبان!) وابسته است به اتخاذ رویکردی میان‌بخشی [Cross-sector Approach] و رهیافتی چندسهم‌گرا [Multi Stakeholder Approach] تا همه دستگاه‌های کشور و تمام سهم‌داران جامعه اطلاعات، در تعامل سازنده با یکدیگر، به سهم و نوبه خود درگیر توسعه همه جانبه آموزش‌های مجازی در کشور شوند.

 

*سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش مجازی

پس از 26 سال بحث و جدل پیرامون چگونگی تحول بنیادی در آموزش و پرورش در مدارس جمهوری اسلامی ایران، بالاخره 9 سال پیش در پاییز سال 1390 «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» رونمایی شد ولی در سال‌های اخیر، کارکرد آن در عمل، استیضاح وزیران آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. هدف این یادداشت، نقد کارکردهای «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» نیست، بلکه تذکری است تخصصی/فنی به مسوولان درخصوص احکام آموزش الکترونیکی مندرج در این سند، به امید شگل‌گیری صنعت Edutech در بخش فاوای کشور؛

احکامی که از دید برنام‌ریزان و مسوولان امر، پنهان مانده‌اند و شاید فراموش شده باشند؛ و صنعتی که اگر در کشور ما پا بگیرد بزرگ‌ترین زیربخش در بازار صنعت فناوری اطلاعات خواهد شد.

منظورم از مسوولان نیز فهرست بلند بالای دست‌اندرکاران فرهنگ، آموزش و فناوری آموزشی در کشور است، شامل شورای عالی فضای مجازی (که در شرایط رژیم کرونا باید بیشترین فعالیت را در حوزه آموزش مجازی و دورکاری از خود بروز می‌داد، اما گویا حتی جلسه‌ای را تشکیل نداده تا به طرح موضوع بپردازد)، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشکی، وزارت عتف و دانشگاه آزاد اسلامی. تنها زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش دربرگیرنده دستگاه‌های اجرایی عریض و طویلی است، شامل شورای عالی آموزش و پرورش؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس؛ امور مدارس غیردولتی، مدیریت توسعه مشارکت‌های مردمی؛ امور آموزش و پرورش استثنایی؛ سازمان نهضت سوادآموزی؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ معاونت‌های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی و فرهنگی، تربیت‌بدنی و سلامت، حقوقی و امور مجلس، توسعه مدیریت و پشتیبانی؛ مراکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، سنجش آموزش و پرورش؛ ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، امور شاهد و امور ایثارگران؛ ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش؛ صندوق ذخیره فرهنگیان؛ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی؛ دفتر امور زنان و خانواده و پژوهشگاه مطالعات علوم و فناوری‌های آموزشی.

این مجموعه بزرگ در قبال آموزش مجازی کاری نکرده‌اند جز مصرف بودجه‌های تخصیص یافته برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دورکاری و کار در خانه به منظور ارایه آموزش از دورِ مبتنی بر کتاب و درسنامه‌های عمدتا کاغذی.

 

*موارد احکام فناوری آموزشی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

احکام مرتبط با دولت الکترونیکی، فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات برای ارایه آموزش (از دور) در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عبارتند از 19 مورد زیر:

1. «مدرسه در افق چشم‌انداز 1404 جلوه‌ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش‌آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران که دارای ویژگی‌های زیر است.

2. برخورداری از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه‌های یادگیری (در شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات).

3. تعمیق تربیت و آداب اسلامی، تقویت اعتقاد و التزام به ارزش‌های انقلاب اسلامی [به کمک] راهکار 8/2ـ استفاده از ظرفیت‌ برنامه‌های درسی، منابع آموزشی، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات، کتابخانه، اردوها و فعالیت‌های برون مدرسه به ویژه مساجد و کانون‌های مذهبی برای تقویت معرفت و باور به معارف الهی به ویژه اعتقاد به توحید، معاد و ولایت و انتظار با رویکرد قرآنی، روایی و عقلانی در دانش‌آموزان.

4. راهکار 1/6 ـ ایجاد،‌ توسعه و غنی‌سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات).

5. بند 17ـ ارتقای‌ کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین؛ راهکار 1/17ـ توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات (اینترنت) در مدارس با اولویت پر کردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد ساز و کار مناسب برای بهره‌برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربیان و دانش‌آموزان در چارچوب نظام معیار اسلامی.

6. راهکار 2/17ـ تولید و به‌کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب‌های درسی براساس برنامه درسی ملی (با تاکید بر استفاده از ظرفیت چند رسانه‌ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور.

7. راهکار 3/17ـ اصلاح و به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت با تاکید بر روش‌های فعال، گروهی، خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان.

8. راهکار 4/17ـ گسترش بهره‌برداری از ظرفیت‌ آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی در خارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات.

9. 18- تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با رویکرد تعالی‌بخش، پویا و بالنده

10. راهکار 1/18ـ مناسب‌سازی فرهنگ سازمانی براساس معیارهای اخلاق اسلامی با تاکید بر تقویت روحیه اخوت و تعاون، خلاقیت و آموزش مستمر.

11. راهکار 2/18ـ تامین تسهیلات و امکانات و ایجاد سازوکارهای کارا و اثربخش در آموزش‌های ضمن خدمت معلمان و تقویت انگیزه و مهارت حرفه‌ای برای یادگیری مداوم.

12. راهکار 3/18ـ ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر درون ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با استفاده از فناوری‌های نوین و در قالب شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات.

13. راهکار 4/18ـ استفاده بهینه از دانش‌ و تجربه نخبگان و پیشکوستان آموزش و پرورش.

14. راهکار 5/18ـ استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش در راستای تربیت جامعه و بالندگی معنوی و اخلاقی و حمایت مادی و معنوی از مدیران، مربیان و دانش‌آموزان خلاق و نوآور و کارآفرین.

15. بند 19ـ استقرار نظام ارز‌شیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی (7، 2 و 4)

16. راهکار 1/19ـ ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.

17. راهکار 2/19ـ طراحی و اجرای نظام ارزشیابی نتیجه‌محور براساس استانداردهای ملی برای گذر از دوره‌های تحصیلی و رویکرد ارزشیابی فرایندمحور در ارتقای پایه‌های تحصیلی دوره ابتدایی و رویکرد تلفیقی (فرایندمحور و نتیجه‌محور) در سایر پایه‌های تحصیلی.

18. راهکار 3/19ـ ایجاد نظام رتبه‌بندی مدارس و موسسات آموزش و پرورش به منظور شفاف‌سازی عملکرد و ارتقای کیفیت و تقویت انگیزه‌های رقابت منطقی و علمی بین آنان. و

19. راهکار 2/21ـ استقرار نظام مکان‌یابی مدارس براساس سامانه آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی (ناظر بر 50 سال آینده).» [در مورد دیگر احکام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رجوع شود به وبگاهِ: http://chamran10.ir/default.aspx?page=sanad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">