ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اخلالگرانِ آگاهی

| شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - اگر قصد آشنایی و «کسب آگاهی» از سوابق یک فرد، نهاد، شرکت، طرح، محصول جدید و امثالهم را داشته باشید، قاعدتا امکان سرزدن به آرشیو انبوهی از رسانه‌ها از گذشته تا امروز را نخواهید داشت. لذا احتمالا به اینترنت و مشخصا به گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید.

این ابزارها اما بی‌قاعده نیستند و از اصول مشخصی بهره می‌گیرند که به زبان ساده هر صدایی که بلندتر باشد، بیشتر شنیده و دیده می‌شوند.

صدای بلند در فضای مجازی نیز اصولا متعلق به کسانی است که معمولا از تغذیه خوبی برخوردارند و با منابع مالی پیدا و پنهانی که دارند، ابزارها و تکنیک‌هایی را خریداری می‌کنند تا صدای آنها را غالب و بلند نگه دارد.

در عرصه رسانه و تبلیغات، مخاطبان به طور عمومی در احاطه دو دسته غالب از رسانه‌ها هستند: نخست رسانه‌های وابسته به منابع بودجه‌ای و دوم رسانه‌های تبلیغات‌محور.

رسانه‌های دارای بودجه به شکل طبیعی قادر به انتشار هر موضوعی نبوده و به همین جهت است که شاید نتوانند اعتماد بخش زیادی از مخاطبان را جلب کنند، اما به واسطه توان بالای تولید اخبار و محتوا می‌توانند نقش زیادی در دفن مستمر برخی سوابق در اینترنت ایفا کنند.

اما دسته دوم یعنی رسانه‌های تبلیغات‌محور و غیربودجه‌ای، به دلیل نداشتن برخی ملاحظات و محدودیت‌های دسته اول، نقش به مراتب مخرب‌تری در مقابله با ترویج آگاهی بازی می‌کنند.

بخش عمده این تیپ از رسانه‌ها و شاخ‌های مجازی، هر جا بحران و آگاهی از یک ماجرا، فرد، شرکت، فساد و... رو به افزایش است، همچون مگس‌ها دور عفونت و سوژه جمع شده و در نقش «پروژه‌بگیرانِ آگاهی‌شور»، با دریافت پول، دست به کار اخلال و ایجاد انحراف در آگاهی و شفافیت می‌شوند.

همچنین از آنجا که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستند و ضعف‌های رایج در پلتفورم‌های مجازی را می‌شناسند و از ابزار و تکنیک‌های گرانقیمت بهره می‌گیرند، انبوهی از محتوای ضدآگاهی و مرتبط با نیاز مشتری خود را تولید و پمپاژ می‌کنند.

به همین جهت است که به طور عمده زمانیکه گاهی نسیمی از فساد و یا کلاهبرداری فرد، نهاد، شرکت یا پروژه‌ای شروع به وزیدن می‌گیرد، با طوفانی از جبهه قدرتمند مخالف مواجه می‌شود و زمانیکه به گوگل و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید، با انبوهی از رپورتاژ آگهی‌هایی مواجه می‌شوید که در آن مشتی دروغ تحویل مخاطبان شده است و از قضا هرچه در آرشیو اینترنت هم به عقب‌تر بروید، با سد ایجاد شده از سوی اخلال‌گرانِ آگاهی مواجه خواهید بود.

لذا تنها راه‌کار ایجاد آرشیوهای شخصی و یا شناسایی و مراجعه به معدود منابع و رسانه‌هایی است که از قضا آنها هم در این پروسه دفن شده‌اند و یافتن آنها نیز آسان نیست. (فناوران)

  • ۰۲/۰۳/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">