ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اداره اینترنت توسط بازیگران کلیدی آن

| جمعه, ۲۷ بهمن ۱۳۸۵، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

رییس جدید اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) معتقد است نظارت بر اینترنت باید کماکان بر عهده نهادهای عمده بین‌المللی همچون آیکان و ITU باشد و نباید برای این کار دست به ایجاد ساختارهای کلان جدید زد.

همادون تور که بیش از یک ماه است مدیریت این نهاد مهم بین‌المللی را بر عهده گرفته، معتقد است ITU باید به موضوعات مهمی همچون امنیت در فضای سایبر و شکاف دیجیتال در میان کشورهای فقیر و غنی بپردازد.

وی در این مورد می‌گوید: «همه ما باید با هم همکاری کرده و نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم. سطح همکاری فعلی در این حوزه‌ها قانع‌کننده نیست. ایجاد هر گونه ساختار کلان جدید مناقشه‌برانگیز بوده و اجرایی کردن تصمیم‌های آن به زمان زیادی نیاز دارد.»

هم‌اکنون سازمان آیکان که مقر اصلی آن در کالیفرنیای آمریکا واقع است، وظیفه مدیریت و هدایت اینترنت را بر عهده دارد. این سازمان هر شش ماه یک بار گزارشی را در مورد عملکرد خود تقدیم وزارت بازرگانی آمریکا می‌کند. طبق اعلام این وزارتخانه آیکان تا سه سال دیگر وظیفه یاد شده را بر عهده خواهد داشت.

طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران چنین ابراز عقیده کرده‌اند که دولت آمریکا کنترل بسیار زیاد و غیرقابل قبولی بر اینترنت و آیکان دارد و این در حالی است که فضای مجازی نبض تجارت، ارتباطات و فرهنگ جهانی را در اختیار دارد. در چنین شرایطی ممکن است ایالات متحده از این مزیت برای اعمال فشار بر کشورهای رقیب و غیردوست سوءاستفاده کند. به همین علت پیشنهادهایی در مورد مدیریت اینترنت توسط سازمان ملل یا یک نهاد دیگر جهانی مطرح شده است. گفتنی است رییس جدید ITU در مورد رسیدگی به وضعیت آزادی بیان در اینترنت گفت: این سازمان در این مورد و نیز در مورد محتوای اینترنتی مسؤولیتی ندارد و دغدغه اصلی آن در حال حاضر امنیت شبکه است.

تور ایجاد استانداردهای جدید برای دسترسی پرسرعت به اینترنت، ایجاد امنیت برای فعالان تجارت الکترونیکی و افزایش امکانات چندرسانه‌ای در فضای مجازی را از جمله دیگر اولویت‌های نهاد تحت رهبری خود دانست. وی که در سال 1999 به ITU پیوست، در ماه نوامبر گذشته به سمت دبیرکل جدید ITU انتخاب و جایگزین یوشیو اوسومی شد. 191 کشور و 640 نهاد خصوصی در ITU عضویت دارند.
تشدید کنترل دامنه‌های .eu

طبق قانون جدیدی که از ماه فوریه اجرایی خواهد شد، از سوءاستفاده‌برخی ثبت‌کنندگان اروپایی دامنه «.eu» جلوگیری خواهد شد.

بر این اساس سازمان Eurid که مسؤولیت ثبت دامنه را در این قاره بر عهده دارد، در صورت مضنون شدن به هر گونه سوءاستفاده از یک دامنه خاص می‌تواند از انتقال مالکیت آن به شخص ثبت‌کننده جلوگیری کند.

قانون مذکور که از 19 فوریه اجرایی می‌شود، تحقیق در مورد فعالیت‌هایی همچون هرزنامه‌نویسی را ساده‌تر خواهد کرد و به پلیس کمک می‌کند افرادی را که با هدف کلاهبرداری و انجام فعالیت‌های مجرمانه دست به ثبت دامنه می‌زنند، راحت‌تر شناسایی کند.

Eurid یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بلژیک است که از دسامبر سال 2005 به این سو به امور مختلف مربوط به ثبت دامنه‌های .eu رسیدگی می‌کند. تاکنون 4/2 میلیون وب‌سایت با این دامنه در جهان به ثبت رسیده‌اند.

این سازمان طی یک سال اخیر فعالیت‌های نظارتی خود را تشدید کرده و از جمله 74 هزار آدرس منتهی به این دامنه را معلق و 400 ثبت‌کننده را به جرم سوءاستفاده تحت تعقیب قرار داده است.

  • ۸۵/۱۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">