ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارایه فیلترشکن به ایرانی‌ها حتی با زیان مالی

| چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

رزنیکا رادمهر – مدیرعامل یک شرکت ارایه‌دهنده سوییسی VPN مدعی است محصول این شرکت به عنوان شرکت امنیت اینترنتی و حریم خصوصی، می‌تواند حملات علیه دموکراسی در کشور را قبل از گسترش آن، با حفظ تقاضا برای خدماتش، به سادگی شناسایی کند.

وقتی روسیه پس از حمله به اوکراین، دسترسی به رسانه‌های مستقل را مسدود کرد، شرکتی کهVPN  ارایه می‌کند، خبر از «افزایش 9000 درصدی ثبت‌نام‌ها در چند روز» داد.

این شرکت سوئیسی، نوعی انفجار تقاضای VPN به منظور دور زدن محدودیت‌های اینترنت را تجربه کرد. مقامات ایران در ماه اکتبر گذشته، برای مقابله با موج اعتراضات در کشور پس از درگذشت مهسا امینی، دسترسی به برخی پلتفورم‌ها را محدود کرده بودند.

وی توضیح می‌دهد که افزایش ثبت‌نام‌ها تقریبا همزمان با ایجاد چالش در مناطقی است که دموکراسی و آزادی در آنها تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

او مدعی است: «اگر اتفاقی در آفریقا رخ دهد، قبل از گزارش، تاثیر آن را در داده‌های خود می‌بینیم.»

وی ادعا می‌کند که ماموریت این شرکت از زمان حمله روسیه به اوکراین فوریت بیشتری یافته است.

او می‌گوید: «همه ما در اوکراین می‌بینیم داشتن فناوری‌های دیجیتالی که از حریم خصوصی محافظت می‌کنند و به مردم آزادی اطلاعات می‌دهند، چقدر مهم هستند.»

بنابراین برای او ضروری است که شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات VPN در کشورهایی مانند روسیه یا ایران، «حتی با زیان مالی» باقی بمانند.

وی می‌گوید: اگر این بازارها را ترک کنیم، عواقب آن بسیار جدی است.

به گفته او این شرکت از مدل سایر شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک که در ازای تبلیغات به کاربر خدمات رایگان ارایه می‌کنند، فاصله گرفته است چراکه اگر کاربر گوگل هستید، واقعا مشتری گوگل نیستید. شما یک محصول هستید.

او با الهام از ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی (NSA) که بخش اعظم نظارت دیجیتالی آژانس‌های دولتی ایالات متحده را فاش کرد، می‌گوید بیشتر نگران نظارت شرکت‌هاست که اتفاق بسیار بزرگ‌تری است.

او می‌گوید: «اگر آنچه را که NSA می‌تواند برای شما همراه بیاورد، در نظر بگیرید، احتمالا در مقایسه با آنچه گوگل و فیس‌بوک دارند، کمتر است.»

در حال حاضر این شرکت خدمات ایمیل رمزگذاری‌شده و VPN ارایه می‌دهد اما داده‌ها را به کاربران خود می‌فروشد و اشتراک‌های ماهانه کمتر از 10 دلار را برای افزایش ویژگی‌ها عرضه می‌کند. این شرکت تضمین می‌کند که با رمزگذاری از دسترسی به داده‌های ارسال‌شده توسط مدیران خود جلوگیری می‌کند و نمی‌تواند محتوای این ایمیل‌ها را به دولت درخواست‌کننده تحویل دهد.

او می‌گوید: «ما در روسیه و ایران، موقعیت‌هایی داشتیم اما تمام امکانات دولت، البته نه هواپیماها یا موشک‌هایی که در هوا پرواز می‌کنند، علیه ما پرتاب شد. قطعا در آینده برای اینترنت روسیه، اینترنت ایران و به طور کلی، اینترنت، نبرد سختی وجود دارد.»

وی جمعه شبی را در ماه اکتبر به یاد می‌آورد که خوابش نبرد و مدعی است که محصول این شرکت توسط ایران مورد حمله گسترده قرار گرفت؛ حمله‌ای که این شرکت را بر آن داشت تا فناوری جدید VPN را توسعه دهد و ترافیک، نامرئی شود. این فناوری که با مشکلات مدیریتی در روسیه توسعه یافته، هنوز در مقیاس وسیع آزمایش نشده و مهندسان مطمئن نیستند دوام بیاورد. برای او وضعیت روسیه یا ایران، یک بازی «موش و گربه» است.

او می‌گوید: «ما دوست داریم فکر کنیم موش سریع است اما ماشه نیز گاهی اوقات بسیار سریع است.» (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">