ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارتباطاتی ها محروم از ارتباط

| چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۸۵، ۰۴:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

گروه دانشگاهی مهر با حضور در میان دانشجویان در کلاس های درس، خوابگاه دانشجویی، سالن های تربیت بدنی، سالن های مطالعه، کتابخانه ها، سالن های غذاخوری و هر جایی که رد پایی از دانشجو در آن دیده می شود جمع های کوچک و بزرگ دانشجویان را با رمزها و رازهای خودشان بیان می کند. این هفته به جمع دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی رفته ایم.

واژه هایی مانند ارتباطات، اطلاعات، اینترنت و کلماتی از این دست واژگانی بسیار نزدیک به هم از لحاظ فکری هستند و به نوعی از بعد کاربردی نیز هم خانواده محسوب می شوند. بر روی برد دانشکده طی اطلاعیه ای اعلام شده است "دانشجویانی که بالاتر از 100 واحد درسی گذرانده اند و علاقمند به استفاده از اینترنت هستند به اتاق "کامپیوتر" واقع در طبقه چهارم دانشکده مراجعه کنند".

به توانایی درک مطلب خودم مشکوک شدم چون درک من از آن اطلاعیه این بود که دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یعنی دانشجویان تخصصی ترین دانشگاه علوم انسانی کشور تا کنون حق استفاده از اینترنت را نداشته اند. شک من با سوال از دانشجویان به حقیقت پیوست چرا که دانشجویان ضمن اینکه برداشت من را تأیید کردند، گفتند: نزدیک به یک هفته است لطف مسئولین دانشکده شامل حال دانشجویان فهیم شده است.

با دانشجویان به کلیه مکان هایی که سیستم رایانه در آنجا پیدا می شود، رفتیم. 36 رایانه کل موجودی رایانه ای دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است که صرفا 18 دستگاه آن قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. اتاق برگزاری کلاس کامپیوتر با 15 دستگاه کامپیوتر مجهز به ویندوز 98 بدون قابلیت اتصال به اینترنت، اتاق کار اساتید با 5 دستگاه رایانه مجهز به ویندوز XP با قابلیت اتصال به اینترنت، اتاق کار دانشجویان ارشد و دکتری با 9 دستگاه رایانه مجهز به ویندوز 98 با قابلیت اتصال به اینترنت و کارگاه روزنامه نگاری نیز 7 دستگاه رایانه مجهز به ویندوز 98 که یک دستگاه آن خراب و 2 دستگاه دیگر نیز بدون قابلیت اتصال به اینترنت است.

دانشجویان از برگزاری جلسه هم اندیشی در مورد وضعیت اینترنت دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی توسط شورای صنفی این دانشکده خبر دادند و گفتند : دانشجویان حاضر در جلسه با انتقاد از وضعیت نامناسب اینترنت دانشکده، آن را در شأن بزرگترین دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات خاورمیانه ندانستند و برخی از راهکارهای گذر از وضعیت تأسف بار اینترنت دانشکده را خصوصی سازی سایت کامپیوتر، مناسب‌تر کردن سیستم جستجو در کتابخانه دانشکده و تغییر سیستم‌های کامپیوتر عنوان کردند.

در پی اعتراضات دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ضرب الاجلی برای مسئولین این دانشکده توسط دانشجویان تعیین شده است که تا امروز یعنی چهارشنبه اول آذر ماه برنامه خود را برای رفع مشکل اینترنت این دانشکده اعلام کنند. دانشجویان می گویند تا این ساعت - ساعت 12روز اول آذر ماه - از سوی مسئولین دانشکده هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است اما هنوز به ساعت اداری دانشگاه تا ساعت 17 باقی است و منتظر هستیم.

دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی پیش از تأسیس دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان موسسه ارتباطات فعالیت می کرده است و بالغ بر 40 سال دارای سابقه فعالیت است تا جایی که وقتی کتاب های کتابخانه دانشکده را مرور می کردم به کتابی برخوردم که به مهر سال 1346 ممهور شده بود. کمبودهایی که دانشجویان عنوان می کردند صرفا به سایت رایانه و اینترنت ختم نمی شد. بچه ها می گفتند: کتابخانه دانشکده فضای بسیار کمی دارد و فضای آموزشی دانشکده نیز با توجه به تعداد دانشجویان که بالغ بر 2 هزار نفر هستند، کافی نیست.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز به خبرنگار مهر گفت: 5/1 سال است که مجوز انتشار هیچ نشریه ای در دانشکده ارتباطات صادر نشده است که البته این موضوع به مسئولین دانشکده مربوط نیست و ناظر بر خانه فرهنگ است. 17 ماه است که برای دریافت مجوز اقدام کرده ایم اما تا کنون پاسخی از سوی خانه فرهنگ ارائه نشده است.

دانشجویان نامه ای را که به امضای تنی چند از اساتید نیز رسیده است نشان می دهند و عنوان می کنند اساتید نیز دانشجویان را در اعتراضات همراهی کرده اند. دانشجویان همصحبت من در دانشگاه علامه ادامه دادند: عده ای اقدام به تشویش اذهان اساتید کرده اند و گفته اند محتویات نامه ای که اساتید آن را امضا کرده اند، عوض شده است. اکنون در حال اعتمادسازی بین دانشجویان و اساتید هستیم. و ...

گزارش این هفته "مهر با دانشجو" روایتی واضح است که مجالی برای قلم فرسایی و تفصیل باقی نمی گذارد

گزارش : نیما شایان

  • ۸۵/۰۹/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">