ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارزش سهام ‪ MTN‬بالا رفت

| چهارشنبه, ۲ آذر ۱۳۸۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

سهام کمپانی "ام.تی.ان" ‪ MTN‬آفریقای‌جنوبی روز گذشته بدنبال انتشار خبر قطعی شدن مشارکت این کمپانی در پروژه دوم اپراتوری تلفن همراه ایران، افزایش یافت.
روزنامه "بیزینس دی" چاپ ژوهانسبورگ در شماره روز چهارشنبه خود نوشت، هر یک سهم کمپانی ‪ MTN‬در بازار بورس آفریقای جنوبی، دیروز ‪ ۶۱‬رند و ‪ ۷۰‬سنت ( در حدود ده و نیم دلار آمریکا) معامله شد.
ارزش سهام ‪ MTN‬از اوایل ماه جون گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و از ‪ ۴۳‬رند به بیش از ‪ ۶۱‬رند رسیده است.
بیزینس دی نوشت، ‪ MTN‬به رغم ریسکهای سیاسی، نرخ بالای امتیاز پروژه تلفن همراه ایران و ادامه اعتراضات حقوقی "ترک سل"، رقیب ترکیه‌ای ‪ ،MTN‬به شرایط طرف ایرانی برای پیوستن به کنسرسیوم "ایران سل" تن داده است.
"ترک سل" نخستین برنده مناقصه ایران برای تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی و خارجی به منظور راه‌اندازی پروژه اپراتوری دوم تلفن همراه ایران بود که اختلافاتش بر سر شرایط عضویت در این کنسرسیوم باعث شد، موقعیت خود را به ‪ MTN‬واگذار کند.
با این حال، "ترک سل" به تصمیم کنسرسیوم "ایران سل" دراین‌باره اعتراض کرده است.
‪ MTN‬هنوز امتیاز ورود به ایران سل را به طور رسمی دریافت نکرده است، ولی این کمپانی مبلغ ‪ ۳۰۰‬میلیون یورو بابت ‪ ۴۹‬درصد سهام ایران سل را پرداخت کرده و قرارداد مشارکت با ایران سل را امضاء کرده است.
بیزینس دی به نقل از یک تحلیلگر مسایل اقتصادی نوشت، ورود ‪ MTN‬به بازار تلفن همراه ایران، گام مهمی برای توسعه فعالیتهای این کمپانی که در جستجوی بازارهای جدید در خاورمیانه است، محسوب می‌شود.
با توجه به جمعیت ‪ ۷۰‬میلیونی ایران، پیش بینی سود سرشار ایران سل در بازار ایران ، دور از انتظار نیست.
شرکت ‪ MTN‬یکی از سه اپراتور بزرگ آفریقای جنوبی است که در زمینه ارایه خدمات تلفن همراه در این کشور و هفت کشور آفریقایی دیگر فعالیت می‌کند.
درآمدهای ‪ MTN‬براساس آخرین اعلام این شرکت در ماه مارس گذشته، بیش از ‪۲۹‬ میلیارد رند ( در حدود ‪ ۵‬میلیارد دلار) بوده است که در مقایسه با یکسال قبل آن ‪ ۲۱‬درصد افزایش نشان می‌دهد.
تعداد مشترکان خطوط تلفن همراه این شرکت در ماه جون گذشته بیش از ‪۱۷‬ میلیون اعلام گردید که بیش از ‪ ۸‬میلیون نفر آن را مشترکان آفریقای جنوبی تشکیل می‌دهند.
‪ MTN‬نخستین بار در سال ‪ ۱۹۹۴‬میلادی در آفریقای‌جنوبی به ثبت رسید و در حال حاضر بزرگترین شبکه ‪ GSM‬ملی را در جهان اداره می‌کند.
قسمت عمده سهام ‪ MTN‬در بورس آفریقای جنوبی عرضه می‌شود. ‪ ۱۸‬درصد سهام آن متعلق به کارکنان این شرکت و ‪ ۵‬درصد نیز متعلق به "ترانس نت" است که یک شرکت دولتی است.
سهم سهام عمومی این شرکت ‪ ۸۵‬درصد از کل سهام آن را تشکیل می‌دهد.

  • ۸۴/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">