ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سوار خودروی مسافربر شخصی می شود؛ بدون هیچ صحبتی، راننده می گوید، بی زحمت کرایه تان را با نصب نرم افزاری که در پشت صندلی ام آویزان کردم ، پرداخت کنید، از این خواسته راننده تعجب می کند و پیش خود می گوید این چه نرم افزاری است؟ آیا قابل اعتماد است؟ چرا تا به حال در مورد آن چیزی ندیده و نشنیده ام؟ ...

راننده همچنان اصرار دارد تا مسافرش کرایه را از این طریق پرداخت کند، مسافر در ابتدا کمی تامل کرده و با اصرار راننده و با این عنوان که می توانید از وای فای گوشی ام برای نصب نرم افزار استفاده کنید، شروع می کند به نصب این نرم افزار.
نرم افزار شماره رمز کارت عابر بانک مسافر را می خواهد در همین حین پیامکی با این مضمون برایش ارسال می شود که « مشترک گرامی، همواره پیش از انجام تراکنش های اینترنتی از صحت آدرس وب سایت اعلام شده در پیامک ها یا تبلیغات اینترنتی اطمینان حاصل نمایید زیرا ممکن است این آدرس ها ظاهری موجه داشته باشند ولی شما را به سایتی جعلی هدایت نماید. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه». مسافر با خواندن این پیامک از ادامه نصب این نرم افزار و همچنین پرداخت آنلاین کرایه تاکسی صرفنظر کرده و به راننده می گوید کرایه ام را نقدی می پردازم.
راننده از این حرکت مسافرعصبانی شده و گوشی تلفن خود را باز کرده و یکسری اسامی به همراه شماره حساب که به صورت آنلاین کرایه های خود را پرداخت کرده اند به مسافر نشان می دهد تا خیالش از بابت امنیت این نرم افزار راحت شود اما مسافر همچنان مقاومت کرده و از پرداخت آنلاین کرایه با این نرم افزار جلوگیری می کند.
این اتفاق برای یکی از شهروندان تهرانی رخ داده است، شاید این برای شما هم پیش آمده باشد یا تبلیغ استفاده از این نرم افزار را در تاکسی ها یا مسافربرهای شخصی دیده باشید، شاید از این نرم افزار استفاده کرده یا در استفاده از آن شک داشته باشید در نهایت این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا می توانم به این نرم افزار اعتماد کرده و از شر دادن کرایه های خرد به رانندگان راحت شوم؟
«مریم.ن» یک شهروند تهرانی که با این نرم افزار روبه رو شده است، می گوید: تبلیغ آن را بارها در تاکسی ها دیده ام اما هیچ گاه نه راننده از من خواسته که کرایه را آنلاین پرداخت کنم و نه خودم رغبت به این کار داشته ام چون هیچ شناختی از این نرم افزار نداشته و در رسانه ها تبلیغ آن را ندیده ام.
امین جوان 25 ساله ای که اهل اپلیکیشن و نرم افزارهای امروزی است، می گوید: نرم افزار فون پی را در گوشی ام نصب کرده و از آن استفاده کرده ام اما برخی از رانندگان بویژه افراد مسن، اعتمادی به این نرم افزار نداشته و در برابر پرداخت آنلاین کرایه مقاومت می کنند، چون هنوز اطلاع رسانی درستی برای استفاده از آن صورت نگرفته و خیلی ها آن را نمی شناسند، مثل اسنپ، تپسی و غیره که در ابتدای کار هیچ فردی از آن شناختی نداشت اما اکنون اکثر شهروندان تهرانی از آن استفاده می کنند.
علی آقا مردی میانسال است و سال ها در تاکسی های خطی راه آهن - ولی عصر، کار می کند، از فعالیت چنین نرم افزاری بی اطلاع است، می گوید: ما پیرمردها از این امکانات جدید سر در نمی آوریم، اصلا نمی توانیم با این چیزهای جدیدی که آمده است، کار کنیم.
با خنده ادامه می دهد حتی ممکن است سرمان کلاه هم بگذارند...
یکی دیگر از رانندگان خطی این مسیر که تبلیغ این نرم افزار را در خودرواش نصب کرده اما تا کنون از آن استفاده نکرده است، می گوید: به نظرم این امکان جدید بسیار مفید است بخصوص زمانی که مشکل پول خرد وجود دارد اما لازم است تا اطلاع رسانی صورت گرفته تا مردم آگاه شوند و نسبت به امنیت آن اطمینان داشته باشند. اما در حال حاضر به ندرت کسی می داند فون پی چیست، به کجا وابسته است و در صورت شکایت به کجا باید مراجعه کند.
یکی دیگر از رانندگان می گوید: این نرم افزار را تاکسیرانی تهران در اختیار ما قرار داده است تا کرایه ها را از این طریق از مسافران بگیریم، من نحوه نصب این نرم افزار را در خودروام نصب کرده ام و تمام مسافران را ترغیب به پرداخت آنلاین کرایه هایشان می کنم، اما در این بین تعداد اندکی از مسافران اعتماد کرده و از آن استفاده می کنند، بنابراین نیاز است تا در این رابطه اطلاع رسانی صورت گیرد تا مردم نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشند.
از او می پرسم بابت تبلیغ پورسانت می گیرید، خنده ای معنا داری می کند و می گوید: حالا....

**فون پی چیست؟
فون پی‌ یک «پلتفرم» نرم‌افزاری برای تسهیل پرداخت‌های موبایلی آنلاین است. این اپلیکیشن می‌تواند جایگزینی برای روش‌های سنتی پرداخت خرید قلمداد شود، گفته می شود با توجه به تفاهم به عمل آمده با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران و تحت نظارت این سازمان، شهروندان می توانند از طریق فون پی و تنها با اسکن کردن یک بارکد (QR-code) کرایه تاکسی خود را پرداخت کنند. در این روش نیاز به پول خرد برای پرداخت کرایه تاکسی که یکی از مشکلات اصلی شهروندان و رانندگان تاکسی است حذف می شود.
روش کار با این نرم افزار به این شکل است که زمانی که شما حساب کاربری خود را در فون پی ایجاد می کنید، باید اطلاعات صحیح و شفافی ارائه دهید. اطلاعاتی به عنوان نشان، عنوان و عکس کاربر که در نرم افزار فون پی از طریق شما در نرم افزار ثبت می شود به عنوان کاربر(شما) در نظر گرفته خواهد شد و شخصا به تنهایی مسئول رعایت حفظ تمام حقوق مربوط به اطلاعات ارسال شده خود هستید.
وجه اعتباری که شما در فون پی به عنوان موجودی اعتبار از طریق درگاه پرداخت بانکی و تحت قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شارژ می کنید در حساب کاربری شما نزد فون پی محفوظ خواهد بود و شخص دیگری اجازه دسترسی به اطلاعات حساب شما و یا تراکنش های انجام گرفته در فون پی را نخواهد داشت مگر اینکه کاربر شخصا این اطلاعات را در اختیار فرد یا افراد دیگری قرار دهد که در این صورت خود کاربر مسئول عواقب انتشار این اطلاعات خواهد بود.
موجودی اعتباری که کاربر در حساب خود شارژ می کند (افزایش اعتبار) به هیچ وجه قابل استرداد نخواهد بود. زمانی که شما ثبت نام می کنید به صورت داوطلبانه اطلاعات معینی را در اختیار این نرم افزار قرار می دهید این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، جنسیت، سن، عکس پروفایل، آدرس پست الکترونیک و شماره تلفن همراه است.
زمانی که افراد از فون پی استفاده می کنند، سرورهای مورد نظر، اطلاعات افراد را به صورت خودکار ذخیره می کنند که شامل اطلاعاتی که کاوشگر اینترنت و یا زمان هایی است که از نرم افزار استفاده می شود، این اطلاعات شاید شامل نوع پروتکل استفاده شده توسط شما نیز باشد.

**ضرورت آگاهی از وجود مراجع پاسخگو در صورت بروز مشکل
دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و تمام مناسبت های اجتماعی اعم از خرید از فروشگاه ها، فعالیت های اقتصادی و تجاری همه و همه با نرم افزارهای نوین ارتباطات در حال انجام است اما باید دانست در کنار این فناوری پیچیده، جرائم نیز به نوبه خود پیچیده شده و شیادان از تمام فضا و امکانات موجود برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند به همین دلیل نیاز است تا این امکانات نوین از پشتوانه قوی برخوردار باشد تا در صورت سوء استفاده های احتمالی مراجعی برای پاسخگویی وجود داشته باشد.
این نرم افزار دارای «بیت کوین» اما فاقد آرم شامد است که نشاندهنده اعتماد رسانه های مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است.
«بیت کوین» یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» و شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملا دیجیتال را بوجود آورده است.
یک منبع آگاه در حوزه «آی سی تی» در این ارتباط به خبرنگار ایرنا،گفت: افرادی که اقدام به راه اندازی پیام رسان می کنند اگر در قالب استارت آپ (کسب کار نوین در حوزه فناوری نوین) قرار گیرند باید مجوز از سازمان فناوری اطلاعات ایران دریافت کنند در غیر این صورت، می توانند به مرکز رسانه های دیجیتال مراجعه و نشان شامد (شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال) را دریافت کنند.
نرم افزار فون پی در شرایطی در سطح تاکسی های شهر تهران و مسافربرهای شخصی در حال تبلیغ است که کمتر کسی از وجود چنین امکانی اطلاع داشته یا اگر هم اطلاع دارد، اعتمادی ندارد تا به راحتی و با خیالی آسوده از آن استفاده کند؛ بر این اساس نیاز است تا مسئولان مربوطه در این زمینه اطلاع رسانی کرده و اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار دهند.
البته خبرنگار ایرنا، نیروی انتظامی را در جریان فعالیت این نرم افزار در سطح پایتخت قرار داده است تا در این زمینه بررسی های لازم صورت گرفته و در پرتو اطلاع رسانی شفاف، شهروندان ضمن بهره مندی از این امکان نوین، با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.

  • ۹۶/۱۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">