ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عباس پورخصالیان - یکی از شاخص­‌های کیفیت تعرفه­‌گذاری خدمات مخابراتی، سادگی و شفافیت آن از منظر کاربران معمولی است، بخصوص، وقتی که صددرصد کاربران "کَت‌بسته" مجبورند هر آشی را که انحصاری تک­قطبی می­پزد میل کنند یا نکنند و هنگامی که بیش از 90 درصد از کاربران، کم­سواد یا بی­سواد الکترونیکی‌اند و درکی از ریزه‌­کاری­ها ندارند.

با این وجود، اکنون چند جدول پیچیده تعرفه­های دسترسیِ فراخ­باند ثابت در مقابل مردم ایران قرار دارند:

  • یکی از این جدول­های پیچیده، حدود دو ماه پیش به­عنوان مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات با موضوعِ "اینترنتِ ثابتِ اتصال­محور"، توسط شاهکوه، معاون وقت بررسی­های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد [در حالی که در سال 1395 نیز بارها وعده اعلام آن، بشارت داده شده بود!]

ولی باوجودی که وی گفته بود: مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوعِ "اینترنتِ ثابتِ اتصال­محور" شیوه جدید فروش اینترنت در کشور را تغییر داده و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد، یک روز بعد از انتشار این پیام توسط رگولاتوری، واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای این مصوبه را به این دلیل متوقف کرد که گویا: مصوبه مورد بحث، هنوز مراحل اداری و ابلاغی خود را طی نکرده، لذا اجرای آن متوقف و بررسی مجدد این مصوبه، از طرف کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخواست می­شود.

  • جدول پیچیده (به قول من:) "دوم" را شرکت مخابرات ایران چندماه پیش، هنگامی که در مناطقی از شبکه سراسری خود، شروع به واگذاری خدمات FTTH کرده بود، در وبگاه خود منتشر کرد. این جدول دوم، تفاوت­های بارزی نسبت به جدول رگولاتوری داشت، به این معنا که تعرفه‌­های اعلام شده در آن، گران­تر از قیمت­‌های "گویا مصوبِ" کمیسیون بودند.

در کنار جدول "دوم"، شرکت مخابرات ایران قراردادهایی را رأسا با مشتریان خدمات FTTH خود منعقد می­کرد و می­کند که شیوه­ها و قیمت­های فروش آن را "مطابق شرح محصولات پیوست" (این عین عبارت قرارداد مخابرات با مشتریان است) مشخص می‌کرد و می‌کند.

  • اما شرکت مخابرات اخیراً جدول دیگری را به وزارت ارتباطات داده (رجوع شود به تصویر این جدول) و یک روز پس از ارائه آن، در روز 22 سپتامبر 2017، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز، به بهانه همه­پرسی یا نظرسنجی، همان تصویر را [حدود 50 روز بعد از انتشار جدول 1 توسط رگولاتوری] در شبکه اجتماعی خود با کاربران به اشتراک می­گذارد و ذیل آن متذکر می­شود:

«این مدل، مصوبه وعده داده شده وزارت ارتباطات نیست و طبیعتاً مدل پیشنهادی ما همچنان در حال بررسی است و مطابق وعده، در صد روزِ اولِ فعالیت، نهایی و اجرایی خواهد شد». روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز همان روز بعد از انتشار یادداشت وزیر، آن را در کانال تلگرامِ ICT Ministry، تحت عنوانِ: "نظرسنجی وزیر ارتباطات از مردم"، از مردم درخواست می­کند برای جمع‌بندی نهایی نظرشان را اعلام کنند.

 

ابهام در ابهام

ابهام اول: علل اعلام زودهنگام مصوبه جدید توسط رگولاتوری چه بود؟ و چرا واعظی در دقیقه 90 خروج خود از وزارت، به زیان سازمان تنظیم مقررات و به نفع شرکت مخابرات تصمیم گرفت؟

ابهام دوم: اگر جدول 1، "مصوبه" نبود چرا توسط معاون وقت بررسی­های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، "مصوبه" نامیده شد؟

ابهام سوم: این ابهام سوم مربوط است به نام این مصوبه: اگر اعلام می­شود " فروش حجمی اشتراک اینترنت ثابت برای همیشه در کشور متوقف" می­گردد، چرا همزمان اعلام می­شود که: فروش پهنای باند، به مصرفِ سقف معینی از حجمِ مصرفِ "اینترنت داخلی" به­علاوه رعایتِ حدِ مشخصی از "اینترنت بین­المللی" منوط و مرتبط می­شود، به گونه­ای که اگر الگوی مصرف مشتری مطابق با سقف و حد مقرر نباشد و از آن تجاوز کند، مشتری ملزم به خرید حجم اضافی مورد نیاز تا سقفی معین است؟ [برای روشن شدن این بیان پیچیده، خواننده این یادداشت باید به جدول1 رجوع و در آن مداقه کند.]

جدول 1- محدوده­ها و تعرفه­های مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوعِ "اینترنتِ ثابتِ اتصال­محور" به روایت معاون بررسی­های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات

سقف حجم مصرف اینترنت بین‌الملل (بر مبنای گیگابایت)

سقف حجم مصرف اینترنت داخلی (بر مبنای گیگابایت)

قیمت ماهانه (بر حسب تومان)

سرعت اینترنت

ردیف

۳ گیگابایت

۶ گیگابایت

۱۰ هزار تومان

۵۱۲ کیلوبیت تا ۲ مگابیت برثانیه (اشتراک کم­مصرف)

1

۱۰ گیگابایت

۲۰ گیگابایت

۲۰ هزار تومان

۵۱۲ کیلوبیت برثانیه تا ۲ مگابیت برثانیه

2

۱۰ گیگابایت

۲۰ گیگابایت

۳۵ هزار تومان

۲ مگابیت برثانیه تا ۶ مگابیت برثانیه

3

۱۰ گیگابایت

۲۰ گیگابایت

۵۰ هزار تومان

۶ مگابیت برثانیه تا ۲۰ مگابیت برثانیه

4

۵۰ مگابایت

۱۰۰ مگابایت

۲۵۰ هزارتومان

بالای ۲۰ مگابیت برثانیه

5

۷۰ مگابایت

۱۴۰ مگابایت

۳۰۰ هزارتومان

بیشتر از 50 مگابیت برثانیه (فیبرنوری)

6

 

 

ابهام چهارم: چگونه است که میان شرکت مخابرات ایران و مشتریان FTTH قرارداد این خدمات مبادله می‌شود و همزمان اعلام می­شود که: «مصوبه مورد بحث، هنوز مراحل اداری و ابلاغی خود را طی نکرده، لذا اجرای آن متوقف و بررسی مجدد این مصوبه، از طرف کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخواست می­شود» و در عین حال، فروش این خدمات، (خوشبختانه متوقف نشده!) ماه­ها ست که در جریان است.

ابهام پنجم: چرا مدل تعرفه­های مخابرات برای اجرا در مهرماه 1396 درست در شب آغاز مهرماه 1396 منتشر و همزمان، نظرسنجی مردم نیز درخواست می­شود؟

ابهام ششم: آیا جدولِ مصوب-اعلام شده توسط معاون وقت بررسی­های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات، باید مسکوت فرض شود؟ و تنها جدول سرویس مهرگان شرکت مخابرات ایران «تعرفه‌های پیشنهادی اینترنت مخابرات" باید بررسی شود؟

ابهام هفتم: "نظرسنجی مردم" با چه شرایطی؟ توسط چه نهادی؟ کی؟ و چگونه انجام می­شود؟ [این شما درخواست­کنندگان نظر و این نیز نظرِ نگارنده این یادداشت در مورد مدل پیشنهادی مخابرات! چگونه ارزیابی اش می­کنید؟]

ابهام هفتم: چه نهادی به فکر ایرانیان­نت است؟ این شرکت نیز دارای مجوز ایجاد زیرساخت "انحصاری" دسترسی فراخ­باند نوری در سراسر کشور به­منظور ارائه خدماتFTTx  است و مجوز خود را با پرداخت میلیاردها تومان به سازمان تنظیم مقررات به دست آورده. پس چرا وزارت ارتباطات، کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات، در قبال دریافت میلیاردها تومان از این شرکت برای صدور ورق­پاره­ای به نام مجوز یا پروانه، این شرکت را به امان خدا رها کرده‌اند؟    

جدول 2- تعهدات سالانه شرکت ایرانیان‌نت برای واگذاری خدمات FTTx براساس مجوز سازمان تنظیم مقررات

 

 

ابهامِ ...م: ...

ابهام چندم: چرا عقد توافق­نامه همکاری میان سه نهاد بزرگ کشور برای واگذاری IPTV روی FTTH که تراست انحصاری بزرگی را به وجود می­آورد (و آورده است)، مسکوت مانده؟ و فقط هزینه­های فروش خدمات FTTH توسط یکی از اعضای این تراست، نظرسنجی می­شود؟

ابهام آخر: آقای وزیر! التزام به برقراری عدالت ارتباطی و تعهد حکومت به تأمین خدمات عام (Universal Service Obligation) چرا فقط به دفاتر فاوای روستایی تقلیل یافته؟ چرا برقراری عدالت ارتباطی در زمینه دسترسی فراخ­باند ثابت برای محرومان و اقشار آسیب­پذیر شهرها مطرح نمی­شود؟ چه برنامه­ای برای رفع این گسل دیجیتالی عمیق و بزرگ دارید؟ گسلی که به مرور زمان آنچنان ابعاد هولناکی پیدا می­کند که ممکن است هیچ­گاه، دیگر پُر نشود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۷/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">