ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اصل فراموش‌شده در سفرهای استانی مسوولان

| دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - نگاهی گذرا به تاریخ و حتی قصه‌های عامیانه ما را با نمونه‌های زیادی از وزرایی رو‌به‌رو می‌کند که با کیاست و درایت خود نبض امور مملکت را در اختیار گرفته‌اند و باعث پیشرفت و تعالی این مرز و بوم شده‌اند. حضور چهره‌های سرشناسی مانند امیرکبیر و قائم‌مقام فراهانی در تاریخ ایران که با توانایی بالای مدیریت خود به اصلاح امور و پیشرفت کشور کمک شایانی کرده‌اند، نمونه‌هایی از وجود چنین وزرایی در تاریخ ایران است. مهم‌ترین مشخصه چنین وزیرانی این بوده که بیش از آنکه سخن بگویند، پای حرف‌های مردم و مسوولان پایین‌رده نشسته‌اند تا از دردهای جامعه و ساختار حکومت اطلاع یابند و با شناسایی دردها و مسایل، امکان اصلاح را پیدا کنند.

در روزگار ما اما برخلاف سابقه تاریخی که از وزرای بادرایت تاریخمان وجود دارد، نگاه از بالا به پایین توسط برخی از وزرا نسبت به مسوولان پایین‌دست و شهرستانی نهادینه شده است. سال‌ها است که مرسوم شده با فرارسیدن مراسم سنتی مانند دهه فجر و هفته دولت وزرا به استان‌ها سفر کرده و در میان فلاش دوربین‌ها، روبان قیچی کرده و کلنگ بر زمین می‌کوبند. پس از این هم نوبت به نشستن برخی از وزیران در رفیع‌ترین جایگاه مجلس و قرار گرفتن میکروفن‌ها در جلوی او برای پوشش فرمایشات ایشان است.

نگاهی گذرا به تصاویر و ویدیوهایی که از برخی وزرا در سفرهای استانی‌شان منتشر می‌شود، نشان‌دهنده آن است که تنها چیزی که مثلا در سفر فلان مسوول به چند استان تفاوت دارد، رنگ لباس‌های آن مسوول و پلاکاردی است که در پشت محل نشستن وی نصب شده است. جالب آنکه اطرافیان مسوول مربوطه هم در تمام عکس‌ها و ویدیوهای ارسالی همان معاونان و مدیران پایتخت‌نشین و دولتی هستند که مدام در تمام برنامه‌های خبری اطراف وی حضور داشته و دارند.

این در حالی است که از مسوولانی که در تمام ایام سال در حال سخنرانی و مطرح کردن نظرات و بیانات خود هستند انتظار می‌رود حد‌اقل در زمانی که به سفر استانی می‌روند به نمایندگان استانی خود اجازه دهند سخنرانی کرده و درددل‌ها و چالش‌های خود را مطرح کنند. با این شیوه هم خود مسوول مستقیما از مشکلات استان‌ها و شهرستان‌ها اطلاع می‌یابد و می‌تواند برای تهیه نقشه راه جامع خود آنها را مد نظر قرار دهد و هم رسانه‌ها و مردم با نقاط ضعف آشنا شده و با دنبال کردن آنها موجب حل شدن آنها می‌شوند.

از سویی دیگر مدیران و مسوولان رده‌پایین‌تر استانی نیز فرصتی می‌یابند تا مسایل ریز و درشتی را که از دید مسوولان بالارده و مطبوعات مخفی مانده را مطرح کنند و صدالبته که کلیشه تعریف و تمجید مسوولان از اقدامات انجام‌شده هم سرانجام شکسته می‌شود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۱۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">