ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض به تاریخ انقضای کارت‌های بانکی

| يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۵، ۰۶:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به الزام مراجعه دارندگان کارت‌های بانکی به بانک‌ها گلایه و اعتراض کرد که اگر بنابر نیاز سیستم بانکی، قرار شد کارت بانکی شخصی تعویض شود، چرا مصرف‌کنندگان باید هزینه آن را هرچند اندک، بپردازند؟

ایسنا- سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره تضییع حقوق مصرف‌‌کنندگان با عنوان اینکه «چرا کارت‌های بانکی تاریخ انقضا دارند؟» توضیحاتی ارایه کرده که بدین شرح است: وجود اطلاعات کامل و کافی و به‌روز بودن آن در تمامی امور و به‌خصوص امور بانکی یکی از ضروریات است و هیچ‌کس به‌خاطر تأیید هویت دارندگان حساب‌های بانکی و دریافت‌کنندگان خدمات بانکی بنا به مصالح عمومی جامعه و بعضاً مستند به قوانین و مقررات گلایه‌ای ندارد. پولشویی و سایر سوءاستفاده‌های افراد از سیستم بانکی که علاوه‌بر سرمایه افراد و سرمایه عمومی به اعتماد عمومی مردم ما نیز مرتبط است، یکی از این دلایل است که تأیید هویت افراد را در سیستم بانکی ضروری می‌کند.

اما آنچه موجب گلایه رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص شد، در دو بخش می‌توان به آن  پرداخت که البته هیچ‌کدام معترض اصل موضوع که ضرورت تأیید هویت افراد است، نمی‌شود.

نخستین بحثی که در این زمینه قابل ذکر است و با توجه به حداقل زیرساخت‌های موجود می‌توان به آن پرداخت و در رویه‌های موجود با اهتمام به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بازنگری کرد، الزام دارندگان کارت‌های بانکی به مراجعه به بانک‌هاست. امروزه و با سیستم‌های امنیت اطلاعات و با استفاده از رمزینه‌های چندگانه به‌سهولت می‌توان با یک بار مراجعه نسبت به شناسایی و تأیید اشخاص اقدام و در سایر موارد نیاز به تأیید هویت از امکانات سیستمی که مجهز به بحث امنیت اطلاعات است، بهره گرفت. هم‌اکنون بانک‌های مختلفی در کشور با استفاده از این‌گونه امکانات و زیرساخت‌ها بدون حضور مشتری، مبالغ هنگفتی در روز و ماه از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌‌کنند و خود با استفاده از فناوری روز بر این نقل و انتقال وجوه نظارت می‌کنند. پس می‌توان مراجعه حضوری مردم به‌ویژه بازنشستگان و معلولان جسمی – حرکتی و سالمندان به بانک‌ها را با استفاده از فناوری‌های روز بدواً منتفی یا به حداقل رساند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">