ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض نظام صنفی به تعرفه‌‏های گمرکی

| شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۸۷، ۰۱:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

مسؤول کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران به نوسانات شدید تعرفه‌‏های گمرکی اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا، حمید بابادی نیا، مسؤول کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران از افزایش تعرفه‌‏های گمرکی در زمینه تجهیزات شبکه خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که اخیراً شرکت‌‏های فعال در زمینه شبکه با آن مواجه شده‌‏اند، افزایش ناگهانی تعرفه واردات تجهیزات از جمله سوئیچ‌‏های شبکه از 4 درصد به 50 درصد است، این امر درحالی است که این تعرفه‌‏ها درسال گذشته 4 درصد بوده و طی چند ماه اخیر به 10 درصد افزایش یافت که پس از اعتراض شرکت‌‏ها نسبت به این امر، مجددا به 4درصد کاهش یافت. ولی متاسفانه طی چند روز اخیر تعرفه‌‏های فوق بدون هرگونه اطلاع رسانی مناسب و بدون داشتن توجیه مناسب به یکباره به 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

بابادی نیا با اشاره به نتایج افزایش بی‌‏رویه و بی منطق تعرفه‌‏های واردات گمرکی افزود: نوسانات تعرفه گمرکی موجب سلب اعتماد عمومی نسبت به عملکرد متولیان این امر شده است.

مسؤول کمیسیون شبکه افزود: سرمایه‌‏گذاران خارجی با مشاهده این نوسانات به هیچ وجه علاقه‌‏ای به سرمایه‌‏گذاری در این حوزه نخواهند داشت، زیرا بدیهی است که در حوزه‌‏ای که ثبات تصمیم گیری وجود ندارد، سرمایه گذاران علاقه‌‏ای به ورود نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به موضوع تحریم اقتصادی، شرکت‌‏های داخلی با پذیرش تعهدات سنگین در راستای تامین تجهیزات زیرساخت کشور در این حوزه اقدام به ورود این تجهیزات می‌‏نمایند که بدین ترتیب این تصمیم‌‏گیری‌‏های آنی و لحظه‌‏ای برخی مدیران، حوزه کسب و کار شرکت‌‏های بخش خصوصی را دچار اخلال جدی می‌‏نماید.

بابادی‌‏نیا با بیان اینکه این اقدام پیامدهای اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت، گفت: افزایش تعرفه‌‏های گمرکی موجب ورود کالا از مبادی غیرقانونی شده و به معضل قاچاق دامن می‌‏زند. همچنین رکود در بازار و بیکاری را در پی خواهد داشت که این عوامل ضربه سنگینی را به اقتصاد دولتی وارد خواهد آورد.

وی در بخش دیگری به موضوع تورم‌‏زایی که پیامد این امر است نیز اشاره کرد و افزود: به غیر از این موارد، موضوع پایین آمدن استانداردهای مصرف را نیز باید در نظر داشت، چرا که با افزایش تعرفه‌‏ها و لاجرم افزایش قیمت کالاهای باکیفیت، گروهی از مصرف کنندگان به سمت استفاده از کالاهای ارزان، بی کیفیت و قاچاق روی خواهند آورد که این امر به ویژه در مسائل حساسی چون شبکه های زیرساخت بسیار بحران زا خواهد بود.

مسؤول کمیسیون شبکه افزود : در کشورهایی چون کره جنوبی و مالزی که به دنبال تامین زیرساخت فناوری اطلاعات کشور و رشد تکنولوژی هستند میزان این تعرفه صفر است. این در حالی است که این اقدام متولیان امر، مانع رشد فناوری و توسعه زیرساخت های ارتباطی در کشور می شود که پیامد آن دلسردی سرمایه گذاران و نیروهای متخصص حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

وی با اعلام اعتراض شدید به این موضوع، خواستار حل این مشکل به صورت ریشه ای شد و اظهار داشت: تشکیل یک کمیته متشکل از نمایندگان گمرک، وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، وزارت اموراقتصادی و دارایی و متولیان حوزه فناوری اطلاعات از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای برای بررسی این موضوع، می تواند اقدام مناسبی در جهت رفع مشکلاتی از این دست باشد.

  • ۸۷/۰۹/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">