ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آی تی ایران - دور نهایی اجلاس جامعه اطلاعاتی امروز چهارشنبه با حضور سران کشورهای جهان در تونس آغاز به کار کرد.
در جلسه افتتاحیه اجلاس زین العابدین بن علی رییس جمهور تونس، کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد، رییس جمهور سوییس ، یوشیو اتسومی دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات و شیرین عبادی نماینده سازمان های غیر دولتی و جامعه مدنی به سخنرانی پرداختند.
شیرین عبادی در سخنرانی خود گفت: فرایند توسعه الکترونیک یک فرصت طلایی را برای توسعه و بهبود سطح زندگی بشر فراهم آورده و از سوی دیگر آسیب پذیری اکثر جوامع غیر صنعتی را هم به شدت به دنبال خواهد داشت و در این میان مردم که استفاده کننده اصلی و نهایی چنین سیستم هایی هستند، باید تاوان بی توجهی حکومت های خودشان را بپردازند که به چنین امر مهمی بی توجه بوده و به میزان کافی سرمایه گذاری نکرده اند.
عبادی اضافه کرد: از سوی دیگر کشورهای پیشرفته صنعتی نیز باید با کمک به کشورهای توسعه نیافته دین خود را به بشریت ادا کنند. ۳۰ کشور پیشرفته صنعتی دنیا که فقط شانزده درصد کل جمعیت جهان را در خود جای داده اند سالیانه حداقل هفتصد و پنجاه میلیارد دلار هزینه نظامی می کنند. و حال آنکه اگر بخواهیم تمامی کشورهای توسعه نیافته را تا سال ۲۰۱۰ از فقر اطلاعاتی به در آورده و تاسیسات زیربنایی اطلاعاتی و مخابراتی آنها را تا حد قابل قبولی گسترش بدهیم فقط به ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نیاز داریم. اگر جهان را به صورت دهکده ای کوچک می بینیم همگی باید در تمامی مواهب آن از جمله دانش سهیم باشیم نمی توان ادعای جهانی شدن داشت و قسمت اعظم جهان را در فقر اطلاعاتی نگاه داریم.
وی همچنین به موضوع وب هاستینگ ها اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر کنترل وب هاستینگ ها است که همگی در آمریکا و چند نقطه دیگر غرب قرار دارند. مردم سایر نقاط جهان که کاربران اصلی اینترنت هستند از خود سوال می کنند در غیاب نظارت بین المللی چه تضمینی وجود دارد که حکومت این کشورها هر لحظه که بخواهند بنا به دلایل سیاسی و یا تحریم های اقتصادی برخی از مردم جهان را از دسترسی به اینترنت محروم کنند
عبادی همچ مشکل دیگری که مردم یعنی کاربران اصلی اینترنت با آن دست به گریبان هستند سانسور دانست و گفت: برخی از حکومت ها به بهانه حفظ امنیت ملی مبارزه با فساد اخلاقی یا جلوگیری از تجارت های نامشروع مبادرت به فیلترینگ کرده و هر سایتی را که مایل باشند به دلخواه خود فیلتر می کنند. و مانع می شوند که مردم به آسانی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یافته و صدای خود را به مخاطبان خود برسانند و از آن بدتر در صدد تنبیه وبلاگ نویسانی بر می آیند که کوچک ترین انتقادی به عملکرد سیاسی حکومت خود دارند .
وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کمیته ای تحت نظارت سازمان ملل متحد و با شرکت نمایندگانی از اتحادیه جهانی مخابرات ، کمیساریای عالی حقوق بشر، یونسکو ، یونیسف ، یو ان دی پی و یک یا چند نماینده از طرف ان جی او ها تشکیل شود تا بر امر فیلترینگ سایت ها و رفع دیگر مشکلاتی که قبلا اشاره کرم نظارت کنند .

  • ۸۴/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">