ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش تعرفه‌‏ صرفا به دلیل کسب درآمد دولت است

| چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۸۵، ۰۳:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

افزایش تعرفه‌‏های وارداتی در بخش گوشی همراه به ضرر مصرف‌‏کننده و در بخش تجهیزات شبکه تلف همراه به ضرر پیمانکاران عمومی GC شرکت مخابرات ، تالیا و اپراتور دوم خواهد بود.

مهندس مهدی روحانی‌‏نژاد ، مدیر گروه علمی تحلیلی طیف شریف و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص افزایش تعرفه‌‏های واردات گوشی و تجهیزات شبکه تلفن همراه ، با بیان این مطلب ، اظهارداشت: افزایش تعرفه‌‏های وارداتی به بهانه حمایت از صنعت داخل تنها به دلیل کسب درآمد دولت است.

وی ، در مورد افزایش تعرفه 56 درصدی گوشی تلفن همراه با بیان این که شرکت طرف موافقت وزارت صنایع تنها مونتاژ گوشی در کشور را هدف قرار داده‌‏اند ، یادآور شد: با سیاست در پیش گرفته شده این شرکت‌‏ها در نهایت همان مونتاژ کار صفر باقی می‌‏مانیم و هیچ زمان تولیدکننده نخواهیم شد.

روحانی‌‏نژاد ، گفت: این شرکت‌‏ها باید تولید را از قطعات کوچک یک گوشی مانند IC در تیراژ بالا شروع می‌‏کردند.

وی ، افزود: تکنولوژی و تحقیقات در این تصمیم دولت برای حفظ صنایع داخلی معنی ندارد.

مدیر گروه علمی تحلیلی طیف دانشگاه صنعتی شریف ، با بیان این که افزایش تعرفه‌‏ها در حمایت از تولید داخل همیشه کارساز نبوده است ، تصریح کرد: نمونه این مسئله را در بخش خودروسازی شاهد بوده‌‏ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد ، با اشاره به افزایش تعرفه تجهیزات شبکه تلفن همراه ، گفت: در حال حاضر در کشور ، شرکت فنون ارتباطات سیار تنها تولیدکننده آنتن‌‏های BTS با ظرفیت محدود است که تولیدات آن در بعضی نقاط کشور به صورت محدود استفاده می‌‏شود.

وی ، با بیان این که در صورت افزایش تعرفه‌‏های این تجهیزات از 10 به 80 درصد ، شرکت مخابرات از تجهیزات داخلی این شرکت استفاده نخواهد کرد و حمایت نیز انجام نمی‌‏دهد ، خاطرنشان کرد: هزینه بالای واردات تجهیزات در نهایت برای شرکت‌‏های خصوصی که سال گذشته با تعرفه 10 درصدی با شرکت مخابرات قرارداد بسته‌‏اند ، مشکل ساز خواهد شد.

روحانی‌‏نژاد ، با اشاره پیمانکاران عمومی GC شرکت ارتباطات سیار که تجهیزات مورد تعهد خود را با تعرفه 80 درصدی باید وارد کنند، تصریح کرد: وزارت صنایع بدون هماهنگی و ارتباط با وزارت ICT به تولید می‌‏اندیشد و دولت نیز پول زیادی را از قبل واردات دریافت می‌‏کند و در این بین تنها مصرف کننده و اپراتورهای خصوصی مخابرات مانند تالیا و اپراتور دوم و پیمانکاران GC که این هزینه‌‏ها را از جیب خود می‌‏پردازند ، متضرر می‌‏شوند.

مدیر گروه علمی تحلیلی طیف شریف ، تاکید کرد: مخابرات دولتی به حد کافی از مردم برای سرویس و خدمات خود پول دریافت می‌‏کند، به طوری که افزایش تعرفه‌‏ها برایش محسوس نیست.

وی ، با اشاره به قیمت بیش از 2 برابری سیم کارت دولتی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر که سبب افزایش درآمد شرکت مخابرات و دولت می‌‏شود ، گفت: فشار افزایش تعرفه‌‏ها به بخش خصوصی وارد می‌‏شود و برای دولت نیز درآمدزایی ایجاد می‌‏کند.

وی، با اشاره به سه شرکت طرف قرارداد وزارت صنایع برای مونتاژ گوشی تلفن همراه ، یادآور شد: این سه شرکت تاکنون نقشی در تولید گوشی تلفن همراه نداشته‌‏اند و انتخاب آنها به مفهوم رقابت و حمایت از صنعت داخلی انجام نشده است ، چرا که شرکت‌‏های کوچک دیگری در کشور وجود داشتند که می‌‏توانستند حداقل با ظرفیت کم به طراحی تولید IC بپردازند ، اما شرکت‌‏های انتخاب شده توانایی این کار را ندارند و متاسفانه سیاست‌‏گذاری‌‏های اشتباه باعث می‌‏شود که شرکت‌‏های کارآمد بخش خصوصی متضرر شوند.

  • ۸۵/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">