ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امنیت مجازی یعنی امنیت ملی

| چهارشنبه, ۲ آذر ۱۳۸۴، ۱۱:۱۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – امنیت مجازی مترادف است با امنیت ملی. در صحت این جمله شک نکنید و کوچکترین تردیدی هم نداشته باشید. امروز شاهراه های ارتباطی و اطلاعات در دنیا با مساله امنیت ملی و در یک کلام سرنوشت هر کشور درهم تنیده شده است.
به همین خاطر است که آمریکایی ها سالانه میلیاردها دلار صرف تامین امنیت فضای مجازی خود می کنند چرا که کلیه شریان های حیاتی، سیاسی، اقتصادی و بدون اغراق سرنوشت این کشور به این موضوع وابسته شده است. اطلاعات یعنی ثروت و ثروت یعنی قدرت. روزی نیز در آمریکا ازاینترنت صرفاً به عنوان ابزاری برای یک ارتباط ساده دو طرفه استفاده شد اما در یک چشم به هم زدن اینترنت و ارتباطات حتی فراتر از تصور و پیش بینی معمارانش با سرعتی آنچنان شگفت آور پیش رفت که امروز بقا و فنای کشوری همچون آمریکا به شاهراه های ارتباطی و اطلاعاتی اش گره خورده است.
اما موضوع به اینجا نیز ختم نمی شود. در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات در تونس،‌ چکیده گزارشی از اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در میان خبرنگارن توزیع شد که بسیار تکان دهنده بود. این گزارش از سرنوشت و مسیر حرکت دنیا با تکیه بر اینترنت و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی خبر می داد.
فی الواقع اگر "ژول ورن" امروز در کنار ما بود شاید می توانست با توجه به شرایط امروز جهان داستان هایی بنویسد که باور آن همچون مردم دورانش سخت بوده و ما نیز داستان های این نویسنده را در ژانر آثار تخیلی جای می دادیم.
ولی با نگاهی به آن روی گزارش ITU این موضوع دیگر چندان تخیلی به نظر نمی رسد که شاید به زودی و یک روز که در خانه خود هستید، فردی در آنسوی جهان بتواند با فشار دادن چند دکمه کیبرد شما را به قتل برساند. این تخیل نیست.(اگرچه سعی خواهم کرد که به زودی گزارش ITU از مسیر بعدی ارتباطات در دنیا را ترجمه کنم. مطلبی که می تواند نوع نگرش ها را به پیشرفت های بشر در آینده تغییر دهد.)
لیکن در چنین شرایطی که دنیا با سرعتی غیر قابل پیش بینی و ظاهراً غیر قابل توقف در حال تغییر و تبدیل است، ما در کشور خود هنوز با مشکل توسعه مراکز داده (IDC) دست به گریبان هستیم و ظاهراً این موضع با توجه به شرایط ویژه کشور ایران به شکل شایسته ای از سوی مسولان امر مورد توجه واقع نشده است.
تاکید می شود که شرایط ویژه ایران با توجه به پیش بینی های انجام شده که با "تحریم اطلاعاتی" نیزمواجه شده ایم، با سایر کشورهای دنیا دارای تفاوت های اساسی است.در دنیای امروز چاره ای جز قوی شدن نیست.
امروز و برای چندمین بار شاهد مسدود شدن سایت های ایرانی هستیم. شاید در نگاه اول این موضوع از نگاه مسوولان آنطور نیز مهم جلوه نکند ولی فردا و با تداوم روند موجود و کندی مسوولان امر، دفعه بعد امنیت ملی ما دچار تهدید شده و خدشه دار شود.
ایجاد اینترانت ملی و شاید در آینده اینترانت منطقه ای امری گریز ناپذیر است که اجتناب از آن سرنوشت ایران و ایرانی ها را با خطری جدی و قریب الوقوع مواجه خواهد کرد و این موضوع به هیچ وجه اغراق آمیز نیست.
فراموش نشود که "این نه برای نخستین بار بود که سایت های ایرانی با تهدید مواجه شدند و نه آخرین بارخواهد بود." دولتمردان باید همین امروز و نه فردا چاره ای عاجل در این خصوص بیاندیشند.

  • ۸۴/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">