ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امکان هاستینگ سایت‌ها در داخل وجود دارد

| چهارشنبه, ۲ آذر ۱۳۸۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

معاون فناوری اطلاعات وزارتICT گفت: متقاضیان میزبانی سایت‌ها می‌گویند هنوز جای قابل اطمینانی برای هاست کردن در داخل کشور وجود ندارد و متخصصان خدمات میزبانی هم اظهار می‌کنند‌، هنوز به حد کافی مشتری نداریم تا مراکز داده را بر اساس استاندارد ‌های لازم ایجاد کنیم بنابراین این دو مساله، لازم و ملزوم یکدیگرند.
مهندس«عبدالمجید ریاضی» در گفت‌وگو با (ایسنا)‌، در مورد مسدود شدن چند هزار سایت ایرانی و اسلامی‌ از سوی سرویس دهندگان خارجی و لزوم دستیابی به استقلال اینترنتی اظهار داشت: سرویس دهندگان خارجی در حالی برای‌ هاست کردن سایت‌ها از ما پول می‌گیرند که اگر در شرایطی منافع خود را در خطر ببینند، نسبت به انجام چنین اعمالی اقدام می‌کنند.
ریاضی با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات در اجلاس تونس مبنی بر این که بحث‌های حقوقی در مواردی که رقابت‌های سخت سیاسی، اقتصادی پیش آید، از بین می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا رقابت فرهنگی وجود دارد و از آنجا که فرهنگ اصیل اسلامی‌ با فرهنگ مورد نظر غرب همخوانی ندارد و در صورت ادامه یافتن این رقابت، قطعا فرهنگ اصیل اسلامی ‌تفوق خواهد یافت، بنابراین آن‌ها نگران بوده و نسبت به مسدود کردن سایت‌ها اقدام می‌کنند.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT تصریح کرد: بحث سانسور، در مسائل اقتصادی نیز به همین شکل است به طوری که تنها سایت‌های اسلامی‌ و فرهنگی بسته نشده و سایت‌های تجاری و اقتصادی هم خیلی راحت مسدود شده‌اند.
ریاضی خاطر نشان کرد: این بحث در حاکمیت اینترنت هم به همین صورت است، تمام هستی کشورها در مسائل مختلف بروی شبکه‌ی جهانی قرار می‌گیرد، در حالی که حاکمیت آن در دست یک کشور متمرکز شده است.
وی یادآور شد: در وهله‌ی اول راه گریز از این مساله، ایجاد دیتا سنتر یا مراکز داده‌ی داخلی است.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT ادامه داد: اطلاعاتی که از کشور خارج می‌شود، بسیار ذی قیمت است، به طوری که شاید کشورها برای به دست آوردن چنین مجموعه‌ی از اطلاعات باید سال‌ها تلاش می‌کردند‌.
وی افزود: شاید اطلاعات مذکور، محرمانه نباشند، اما حجم عظیمی‌ از اطلاعات به روز و دقیق، امکان سوء استفاده خواهد داشت و در نتیجه از نظر امنیتی همچنین از بعد اقتصادی هزینه‌های زیادی در بر دارد.
ریاضی افزود: قرار داشتن میزبانی سایت‌ها در خارج از کشور، شاید از خدمات با کیفیت بالا و قیمت ارزان‌تر برخوردار باشد اما برای دسترسی به اطلاعات داخل کشور خود، باید هزینه‌های زیادی در جهت برقراری ارتباطات با آن‌ها صرف کنیم.
وی ادامه داد: در راستای ایجاد و راه‌اندازی مراکز داده در داخل کشور، بخش خصوصی را ترغیب کرده‌ایم. برای اطمینان در ایجاد این مراکز باید استانداردها رعایت شود، بنابراین در کنار ارائه‌ی مجوز، حمایت‌هایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT در ادامه در مورد این که چرا از میزبانی سایت‌ها توسط سرویس دهندگان داخلی استقبال کمتری می‌شود، گفت: دلایل استفاده کنندگان از خدمات سرویس دهندگان خارجی، قابل ملاحظه است.اما با در کنار هم گذاشتن مزیت‌ها و معایت این کار، نسبت به میزبانی داخل کشور قانع خواهیم شد.
وی در تشریح مزیت‌ها و معایت استفاده از سرویس دهندگان خارجی گفت: ارزان بودن قیمت، یکی از مزیت‌های مذکور به شمار می‌رود، همچنین در این سرویس دهندگان، پهنای باند زیادی به سرورها تخصیص داده شده و بنابراین دسترسی به آن‌ها راحت است.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT با بیان این که بالا بودن امنیت سایت‌ها در مقابل هکرها، از دیگر مزیت‌ها به شمار می‌رود، افزود: سرویس دهندگان خارجی، از انواع نرم‌افزارهای کاربردی بروی سرورهای خود استفاده می‌کند که دسترسی آسان به اطلاعات سایت‌ها به راحتی انجام شدنی نیست.
ریاضی تصریح کرد: اما با نگاه عمیق‌تر می‌توان دریافت که میزبانی سایت‌ها در داخل در مقیاس ملی به نفع کشور خواهد بود، زیرا سرویس دهندگان خارجی علی‌رغم آن که اطمینان می‌دادند که هکرها امکان دسترسی به سایت‌ها را نخواهند داشت، اما خود در یک چشم بر هم زدن نسبت به مسدود کردن سایت‌ها اقدام کردند.
وی یادآور شد: مسدود کردن سایت‌ها بدون اطلاع و دادن فرصت به صاحبان اطلاعات برای کپی کردن از اطلاعات عملی غیراخلاقی است و نشان می‌دهد امنیتی در این زمینه وجود ندارد و بعضا ضرر غیرقابل جبرانی وارد خواهد
کرد.
وی ادامه داد: بنابراین امنیت زمانی مفهوم خواهد داشت که اطمینان وجود داشته باشد.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT خاطر نشان کرد: هر چند هزینه‌ی میزبانی سرویس دهندگان خارجی ارزان تر است اما در مقایسه با هزینه‌ی دسترسی به سایت‌ها هزینه‌ی زیادی به طور غیرمستقیم برای پهنای باند اینترنت پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: با ‌هاست کردن سایت‌ها در داخل کشور و ایجاد مراکز داده و بالا بردن تخصص و تکنولوژی‌ها، زمینه‌ی ایجاد اشتغال را فراهم می‌کنیم، در حالی که این امر نیز در حال حاضر به خارجی‌ها می‌رسد.
ریاضی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد موضوع میزبانی داخلی برای کشور یک الزام است اما وقتی از متقاضیان میزبانی این سوال پرسیده می‌شود که چرا نسبت به انتقال سایت‌ها بر داخل کشور اقدام نمی‌کنند‌، این نکته مطرح می‌شود که هنوز جای قابل اطمینانی وجود ندارد، همچنین متخصصان خدمات میزبانی در داخل کشور هم می‌گویند‌، هنوز به حد کافی مشتری نداریم تا مراکز داده را بر اساس استاندارد ‌های لازم ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: این دو مساله، لازم و ملزوم یکدیگرند، ما هم باید برای رساندن دو طرف و شکل گیری این بحث در داخل عمل کنیم که در این جهت، همانطور که گفته شد، از متخصصان IDC حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به فعالیت شارع دو به عنوان یک سرویس دهنده‌ی داخلی و دولتی گفت: این سرویس دهنده می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور، بهترین میزبانی را برای سایت‌ها‌ی داخلی فراهم کند .
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT تصریح کرد: صاحبان سایت‌ها در کشور به ویژه دستگاه‌های دولتی، بنابر دلایل ذکر شده و با در نظر گرفتن، تبعات آن در آینده، باید عزم خود را جزم کنند و با جسارت و شجاعت سایت‌ها را به داخل کشور بیاورند، چنانچه این کار برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نبود، می‌توان با امکانات وزارت ارتباطات میزبانی را انجام و به محض فراهم شدن، بستر لازم آن را به بخش خصوصی سوق داد.
ریاضی در ادامه به ویژگی‌های شارع دو اشاره کرد و افزود: شارع دو پهنای باند 100 مگابیت بر ثانیه دارد که قابل افزایش است، همچین از نظر فضای میزبانی حدود 50 گیگ فضا را دارا است.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ICT خاطر نشان کرد: پهنای باندی که ما از خارج دریافت می‌کنیم، به صورت متقارن و ارسال و دریافت است اما ما از پهنای باند ارسال آن خیلی کم استفاده می‌کنیم و از طرف دیگر اطلاعات دریافتی ما بسیار بالاست و علی‌رغم آن که ما هزینه‌ی ارسال را نیز پرداخت می‌کنیم، اما بخش عمده‌ی از بخش ارسال خالی می‌ماند.
وی تصریح کرد: چنانچه مراکز داده در داخل کشور ایجاد شود با اتصال متقاضیان به این مرکز، این موضوع برعکس می‌شود و با ازدیاد اطلاعات ارسالی ما، از پهنای باند ارسالی هم بدون پرداخت هزینه‌های اضافی استفاده خواهد شد.

  • ۸۴/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">