ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتخابات و تروریست‌های مجازی

| دوشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - از حدود 300 سال پیش تاکنون که نخستین ماشین بخار اختراع شد، مردم، ماشین‌های سبک و سنگین را به عنوان ابزاری برای جابه‌جایی افراد و کالاها می‌شناسند.

اما این مفهوم مدتی است که تغییر کرده و ماشین‌ها سلاح‌ جدید تروریست‌ها شده‌اند تا با آن از روی مردم رد شوند و یا با حمل انبوهی از بمب و عملیات‌های انتحاری هزاران نفر را به کشتن بدهند.

حالا روش کشتار ماشینی به قلب اروپا و آمریکا هم کشیده شده است، اما با این وجود جمع‌آوری و ممنوعیت حرکت خودروها و جاده‌ها به مخیله کسی هم خطور نکرده است. ارتباطات و اینترنت نیز امروزه چنین شکلی یافته‌اند و قطع و اختلال در آن، روندی کاهشی در کشورهای دنیا دارد.

در کشور ما و در جریان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با وجود اهمیت و حساسیت بالا از یکسو و داغ شدن تنور انتخابات و مشارکت عمومی از دیگر سو، خبری از قطع، اختلال یا کندی اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی نبود.

پیام پنهان چنین تصمیم و رویکرد جدیدی به معنای بلوغ و اقتدار کافی برای مدیریت فضای مجازی و ارتباطات کشور بود. به عبارت دیگر حالا می‌توان گفت همانطور که در ایام انتخابات همچون سایر روزهای عادی، امنیت فیزیکی و مرزهای کشور برقرار است، در عرصه ملی سایبری نیز توانایی و اقتدار کافی برای حفاظت و مدیریت این فضا فراهم شده است. امری که بی‌شک با هماهنگی و اجماع ملی و حاکمیتی محقق شده و البته شیرین است.

شیرین از آن جهت که بسیاری از امنیت و ثبات حاکم بر ارتباطات کشور حداکثر استفاده برای تبلیغ و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را بردند.

اما روی دیگر این سکه اندکی تلخ بود و بودند افرادی که همچون مثال ابتدای این متن، از این ابزار برای ترور شخصیت و تخریب استفاده کردند. شاید بتوان نام این افراد را "تروریست‌های مجازی" گذاشت که با ساخت انبوهی از اطلاعات غلط و کوبیدن آن به افکار عمومی، در صدد رسیدن به اهداف خود بودند. اگرچه بخشی از این اقدامات، ترورهای سازماندهی شده و برخی نیز اقدامات فردی بود.

حقیقت آن است که "تروریست‌های مجازی" واقعیت امروز دنیای ما هستند و همانطور که نمی‌توان استفاده از ماشین‌ها را کنار گذاشت، استفاده از ارتباطات را نیز نمی‌توان متوقف کرد. لذا این افراد از داخل و یا از آن‌سوی مرزها می‌توانند به میان ما آمده و اعمال خرابکارانه خود را به ثمر برسانند. از این رو همه ما "نت‌وندان" به‌سان شهروندان، در تامین امنیت شبکه‌های مجازی مسوول هستیم و چه بسا موظف به برخورد، تذکر و گاه گزارش موارد مشکوک و ناشناخته هستیم. همانطور که از کنار ناهنجاری‌هایی که در خیابان‌ها و پیش چشم ما، خانواده و کودکان ما رخ می‌دهد و منجر به بروز صدمه می‌شوند، به سادگی و بی‌توجه عبور نکرده و مسوول هستیم. (منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۶/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">