ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انحصار و حقی که تضییع می‌شود

| يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - گفته می‌شود کمبود تولیدمحتوا مهمترین چالش فضای سایبر فارسی است و کاربران ایرانی فضای مجازی عمدتا مصرف‌کننده هستند تا تولیدکننده، اما همان اندک تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی هم این روزها با چالش‌های جدی و جدیدی روبه‌رو هستند.

حالا دیگر کسب درآمد از فضای مجازی یک اکوسیستم از دولت، اپراتورها، سرویس‌دهندگان هاست، فراهم‌کنندگان پلتفرم و در نهایت تولیدکنندگان محتوا را در بر می‌گیرد که هریک به فراخور جایگاه قانونی یا قدرت نفوذی که دارند سهمی از این سفره عایدشان می‌شود.

درخصوص سهم‌خواهی دولت از اپراتورها و هاستینگ‌ها اقداماتی انجام شده است اما آنچه مغفول و فاقد مقررات‌گذاری مانده، رویارویی میان فراهم‌کنندگان پلتفرم و تولیدکنندگان محتواست که بعضا مشکلاتی را به همراه داشته و بسیاری از تولیدکنندگان محتوا را از سهم واقعی و به حق خود محروم کرده است. در این میان دولت هم اعلام کرده است تا حد امکان قصد ورود به دعوای میان این دوگروه را ندارد تا فضای رقابتی و بازار این موضوع را مدیریت کنند اما واقعیت اینجاست که تعداد ارایه‌دهند‌گان اشتراک صوت، ویدیو و اپلیکیشن‌ها در ایران فعلا شکلی انحصاری داشته و انتظار رعایت قواعد منصفانه رقابتی در شرایط کنونی بسیار دور از ذهن است. به عبارت دیگر برای تولیدکنندگان محتوا شانس انتخاب‌های زیادی متصور نیست، به همین دلیل در بسیاری از موارد حقوق تولیدکنندگان محتوا که از قضا بخش کلیدی این اکوسیستم هستند، تضییع می‌شود.

درگزارش مشروح همین صفحه به رقابت‌های جهانی برای افزایش سهم تولیدکننده محتوا اشاره شده ولی متاسفانه در کشور ما اقدام قابل ملاحظه‌ای برای تشویق کاربران به تولید محتوا و سهیم شدن در درآمدهای این زنجیره اقتصادی به عمل نیامده است.

در این میان وضعیت "برخی" تولیدکنندگان حرفه‌ای‌تر تولید محتوا شاید اندکی بهتر باشد چرا که بسیاری از آنها با برند شدن و تولید محتواهای ارزشمند آموخته‌اند که راز ماندگاری در این وادی چیست و می‌توان گفت که سرشان در این میان بی‌کلاه نمی‌ماند اما تولیدکنندگان آماتور محتوا و تولیدکنندگان ناآشنا با قواعد بازار در بسیاری از موارد استثمار می‌شوند و صاحبان پلتفرم‌ها به راحتی حق‌السهم آنها را به جیب می‌زنند.

  • ۹۵/۱۰/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">