ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اندرحکایت درگاه ملی مجوزهای کشور

| شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در سال‌های قبل و در حالیکه دستگاه‌های دولتی، ساماندهی به امور را با «سامانه‌دهی» به امور یکی انگاشته بودند و از هر گوشه سامانه‌ای سبز می‌شد،

اوایل سال 98 و در راستای قانون مجلس برای بهبود شرایط کسب‌وکار، تسهیل صدور انواع مجوزها، کاهش مراجعات، شفافیت و جلوگیری از رانت‌خواری و درخواست وجوه غیرقانونی، درگاه ملی مجوزهای کشور، با تبلیغات سنگین و با همکاری 3 وزارتخانه اقتصاد، ارتباطات و کشور، راه‌اندازی شد.
اگرچه در این سال‌ها تفاوت بین افتتاح و عدم افتتاح سامانه‌ها چندان محسوس نبود. چون کم نبودند طرح‌ها و سامانه‌هایی که با جشن و پایکوبی راه‌اندازی می‌شدند و کمی بعد یا سامانه کار نمی‌کرد یا ناقص بود و یا منتظر همکاری دستگاه‌ها برای بارگذاری اطلاعات بودند و خلاصه بود و نبودشان یکی بود.
مطابق قانون اما قرار بود تمام مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور (G4B.ir) صادر شود. اما بشنوید از ماجرای یک شهروند عادی که در فروردین‌ماه سال 99 از طریق درگاه مذکور درخواست صدور مجوز برای یک مغازه می‌کند.

چند ماه که از درخواست صدور مجوز می‌گذرد، این شهروند با اتحادیه مورد نظر تماس تلفنی می‌گیرد که چرا با وجود ارسال تمام مدارک در درگاه مربوطه، مجوز او صادر نمی‌شود. پاسخگوی تلفنی در اتحادیه هم می‌گوید، از این سامانه‌ها در کشور زیاد داریم، مجوز اگر می‌خواهید باید مثل سابق حضورا با همراه داشتن مدارک به اتحادیه مراجعه کنید.
این شهروندِ کم‌تجربه و قانون‌مدار اما می‌گوید، طبق قانون از طریق درگاه پیگیر کار خواهم بود و پاسخگوی تلفنی هم می‌گوید، پس باش تا مجوز بیاید. 
متقاضی جواز پس از گذشت 10 ماه در تاریخ هجدهم بهمن‌ماه سال 99 شکایتی در سامانه مبنی بر عدم صدور مجوز ثبت می‌کند. وزارت کشور شکایت را دریافت و به شورای رقابت ارجاع می‌دهد. شورای رقابت نیز شکایت را به اتاق اصناف ایران/تهران ارجاع می‌دهد. 3 روز بعد اتاق اصناف در سامانه این پاسخ را می‌دهد: «با سلام، آیا به اتحادیه مراجعه نموده‌اید؟» سپس این پاسخ به وزارت کشور و استانداری ارجاع می‌شود و این نهاد هم خطاب به شاکی پرونده این پاسخ را در سامانه می‌دهد: «به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید.»
لذا همانطور که ملاحظه می‌شود، حق با پاسخگوی تلفنی اتحادیه مذکور بوده است که متقاضی، بی‌توجه به سامانه مذکور و اخبار، باید از ابتدا راهی اتحادیه می‌شد. البته که این شهروند عادی از آنجا که نیاز به وام و مجوز دارد، عطای سامانه مجوزها را به لقایش بخشید و قرار است راهی همان اتحادیه شود.
مراتب جهت استحضار مردم و متقاضیان مجوز! والسلام.(منبع:فناوران)

  • ۰۰/۰۶/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">