ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انقلاب جدید موسیقى دیجیتالى

| پنجشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۸۴، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

ترجمه: محسن ابراهیمى - اولین دفعه رابى ویلیامز بود که سال گذشته به طور ناگهانى و غیرمنتظره بعد از کنسرت هاى موفقش تصمیم گرفت آلبوم جدیدش را روى یک فرمت جدید دیجیتالى ضبط و راهى بازار کند. ماه گذشته نیز رولینگ استونز اعلام کرد که آلبوم (A Big Bang) با همین فرمت پخش خواهد شد و رامازوتى هم به این فرمت جدید روى آورده است. اینجا دیگر بحث کامپکت دیسک (CD) نیست، بلکه کارت هاى حافظه (Memory Card) به بازار مى آیند تا انقلاب دیجیتالى در موسیقى را به وجود بیاورند. ستاره هاى موسیقى اولین سعى و تلاش هاى خود را براى ورود به دنیاى جدید دیجیتالى به کار گرفته اند و علاوه بر انتشار سى دى، آنها را با شکل «کارت حافظه» هم پخش کرده اند.

این کارت ها به عنوان ابزار دوست داشتنى در دوربین هاى دیجیتالى کامپیوترها، پالم ها و موبایل ها کاربرد بیشترى پیدا کرده اند. به نظر مى رسد که دوره استفاده از سى دى هم به سرآمده است و آخرین نفس هاى خود را مى کشد، هر چند که صاحبان این فناورى مدعى هستند بازار کاملاً در اختیار آنها است و در مسیر پیشرفت و استفاده از تکنولوژى جدید قرار دارند اما هرگاه نسل جدید با انقلاب دیجیتالى روبه رو مى شوند آسان ترین و در دسترس ترین ابزار را انتخاب مى کنند. حدود صد سال است که خرید آهنگ ها قدم به قدم و به روش هاى متفاوتى انجام شده است؛ از صفحه هاى گرامافون تا نوارهاى کاست و بعد هم دیسک و کامپکت دیسک. امروزه با توجه به توسعه اینترنت و دسترسى همگانى به این ابزار ارتباطى، خرید موسیقى به گونه اى دیگر هم رواج یافته و طرفداران خاص خود را دارد. وقتى که فرمت MP3 وارد بازار شد انحصار سى دى ها شکسته شد و آهنگ ها با قیمت کمتر و سهولت بیشتر در اختیار جوان ها و نوجوان ها قرار گرفت، حتى در سایت هاى اینترنتى هم به طور مجانى به اشتراک گذاشته شده است اما اقدام رابى ویلیامز تعجب همگان را برانگیخت و آنها را کنجکاو کرد تا به او توجه کنند. آلبوم جدید ویلیامز همراه چندین ویدئو کلیپ به قیمت ۴۴ یورو وارد بازار و با موفقیت بزرگى مواجه شد اما آنچه که جالب توجه است و شرکت هاى کامپیوترى و سازنده ابزارها و قطعات به آن توجه مى کنند این است که همه چیز به شرایط «قابل حمل» و در دسترس بودن تغییر پیدا کرده است. کامپیوترهاى کوچک، موبایل و دستگاه هاى پخش کننده MP3 همگى از «کارت حافظه» استفاده مى کنند و به راحتى بین دستگاه هاى متفاوت تبادل مى شوند. آلبوم رولینگ استونز توسط «سان دیسک» منتشر مى شود و مى توان آن را در کامپیوتر، پالم یا تلفن هاى موبایل گوش کرد. این آلبوم ۴۰ یورو قیمت دارد و شامل آهنگ هاى جدید، چند ویدئو کلیپ و چند آهنگ معروف قدیمى است. رامازوتى خواننده ایتالیایى هم آلبوم جدید خود را روى یک ۳Media Memory منتشر مى کند. قیمت آن ۲۹ یورو است که علاوه بر ۱۳ آهنگ حدود ۳۰ دقیقه ویدئو کلیپ و ۲۰ آهنگ قدیمى وجود دارد.

ورود این «کارت حافظه»ها به منظور شکستن انحصار سى دى است. هر چند تمام بازار موسیقى در اختیار کامپکت دیسک نیست اما هنوز هم کامپیوتر، سلطان موسیقى است چرا که علاوه بر گوش دادن موسیقى مى توان آن را از طریق اینترنت به اشتراک گذاشت و حتى به طور آن لاین، موسیقى دلخواه را خرید. بعد از کامپیوترها، این موبایل ها هستند که بیشتر مورد استفاده قرار مى گیرند، خصوصاً اینکه نسل سوم بیشتر به این فرمت توجه دارند و آن را به خودشان نزدیک تر احساس مى کنند، چرا که ویدئو و موسیقى را مى توانند در هر مکانى در اختیار داشته باشند. اولین بار هم وقتى که قرار شد انحصار شکسته شود بیلى ویمن در سال ۱۹۹۹ آلبوم خود را با فرمت MP3 ارائه کرد و حالا هم «کارت حافظه» از راه مى رسد. تنها دفاع حامیان این فرمت هم کیفیت شنیدارى آن است، گرچه نیمى از خریداران آلبوم ها و موسیقى به کیفیت اولیه توجه ندارند و فقط براساس بازار پیش مى روند اما وقتى که قرار باشد موسیقى مثل یک کنسرت یا ارکستر زنده آنها را مجذوب کند، آن وقت اهمیت این «کارت حافظه»ها بیشتر خواهد شد. حجم و اندازه کوچک آنها هم دلیل دیگرى است تا راک دیجیتالى چهره دیگرى پیدا کند. امروز فرهنگ حجم کوچک در هر بازارى به چشم مى خورد و موسیقى هم در همین سبد قرار مى گیرد علاوه بر آنکه دنیاى بزرگى را در برمى گیرد. برنامه «فستیوال موتسارت» که به رهبرى «لوریس چکناواریان» هم اکنون در حال اجرا است، براى یک شب دیگر تمدید شد.

چکناواریان در این باره گفت: این کنسرت از ۱۲ آذرماه آغاز شده است و تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد، اما به دلیل استقبال فوق العاده زیاد، روز یکشنبه۲۰ آذرماه نیز یک اجرا هم براى دانش آموزان با بلیت ارزان قیمت خواهیم داشت. او درباره این اجرا گفت: ما در این کنسرت، کار را با گروه کوارتت زهى آنى و سولیست هاى ایرانى و خارجى آغاز مى کنیم و گروه کر نورى به رهبرى علیرضا شفقى نژاد نیز ما را همراهى خواهند کرد. این آهنگساز و رهبر ارکستر در پایان گفت: ما قطعات مختلفى از موتسارت و به خصوص قطعه معروف «رکوئیم» را اجرا مى کنیم که با استقبال فوق العاده اى مواجه بوده و در حال حاضر، بلیت این برنامه ها تمام شده است. یک گروه ۹۰ نفره کر که متعلق به محمد نورى است، کوارتت زهى آنى از ارمنستان که چند سالى است در ایران آمد و رفت مى کنند و چند سولیست ارمنى و یک سولیست از ایران (آذین موحد) اجراى آثار موتسارت را به رهبرى چکناواریان به عهده دارند.

ارکستر بزرگى در کار نیست در حالى که اجراى رکوئیم یکى از مشهورترین آثار موتسارت بدون ارکستر تا به حال سابقه نداشته است. اما چکناواریان همیشه مبتکر طرح هاى نو است و آنقدر روى سن اجرا با مردم همراه مى شود که بعد از چند سال فوق فعال بودن در اجراى کنسرت هنوز هم مخاطبان بسیارى به برنامه هاى او مى روند. در روزهاى اول فستیوال اگرچه هنوز کنسرت شجریان در تهران ادامه داشت اما تالار وحدت هم مملو از جمعیت بود. این دفعه برنامه طورى ترتیب داده شده که هم مخاطبان غیرحرفه اى موسیقى کلاسیک و هم مخاطبان حرفه اى تر آن با حضور نوازندگانى چون گاتلیب والیش، رافائل میناسکانیان و خاچیک بابایان که از سولیست هاى توانا و با تکنیک هستند، راضى باشند.
منبع : شرق

  • ۸۴/۰۹/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">