ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اپراتورهای موبایل مشغولند

| چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

گلایه‌های مشترکان تلفن همراه و ثابت از قطعی‌های مکرر و اختلال در مکالمات در حالی به اوج خود رسیده است که برخی کارشناسان این اختلالات را محلی برای درآمدزایی اپراتورها بدون توجه به حقوق اولیه مشترکان قلمداد می‌کنند.

قطع مکرر و اختلال در مکالمات تلفنی اپراتورهای تلفن همراه، تداوم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته، کم‌فروشی و گرانفروشی اینترنت به‌خصوص برای مشترکان خانگی و... تقریبا به رویه‌ای متداول و ثابت در بین اپراتورهای تلفن ثابت و همراه کشور تبدیل شده است.

رویه‌ای که موجب تحمیل هزینه‌های مالی و روحی و روانی بیشتر به مشترکان شده است اما اپراتورها در توجیه این کاستی‌ها دلایل مختلفی مانند نبود زیر‌ساخت‌ها و در حال توسعه بودن شبکه‌ اپراتورهای تلفن ثابت و همراهی یا عمل نکردن اپراتورها به برخی تکالیف خود را اعلام می‌کنند.

مشخص نیست که چرا مشترکان باید هزینه قطعی مکرر و اختلال در مکالمات تلفنی خود، یا کم‌فروشی اپراتورها در واگذاری سرعت و حجم اینترنت یا پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته را بپردازند. توسعه شبکه اپراتورها به‌صورت آنتن به آنتن و نه منطقه‌ای صورت گرفته و پس‌از باز‌طراحی شبکه نیز مدت زمانی طول می‌کشد تا وضعیت مکالمات به حالت عادی اولیه برگردد، فرایندی که احتمالا تا بهار سال‌96 به طول خواهد انجامید و اختلالات موبایلی در سال آینده نیز همراه شبکه‌های تلفن همراه مشترکان خواهد بود.

 

ارتقای شبکه عامل اختلال موبایل

معاون فنی و توسعه همراه اول با پذیرش افزایش اختلال در شبکه مکالمات تلفن همراه اول این موضوع را ناشی از برنامه‌های این اپراتور برای ارتقا، توسعه و نوسازی شبکه اینترنت از نسل 3 به نسل 4و 4.5دانسته و به فارس گفت: اوج اجرای این برنامه توسعه از شهریور تا بهمن امسال است که از صبوری مشترکان همراه اول در تحمل برخی قطعی‌ها و مشکلات احتمالی قدردانی می‌کنیم. به‌گفته مرتضی طاهری، برنامه توسعه شبکه موبایل ادامه خواهد یافت که اوج اختلال مکالمات تلفنی را شاهد خواهیم بود.

 

رگولاتوری پاسخگو باشد

رئیس شورای رقابت در پاسخ به خبرنگار ما اعلام کرد، شورای رقابت با تعیین نهاد ناظر در بخش مخابرات(رگولاتوری) این وظایف را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واگذار کرده است. شورا تنها در مواردی که خطر تشدید انحصار و رویه‌های ضد‌رقابتی در بخش مخابرات وجود داشته باشد، ورود می‌کند. رضا شیوا گفت: درصورت پاسخگو نبودن رگولاتوری نهادهای مرجع دیگری مانند سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی زیان‌های ناشی از اینگونه اختلالات به مشترکان وجود دارند و سازمان تنظیم مقررات باید پیگیر چنین موضوعاتی باشد.

 

هدف، درآمدزایی اپراتورها

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در مورد علت اختلال در شبکه مکالمات تلفن همراه به خبرنگار ما اعلام کرد، اختلالات موبایلی همیشه در کشورمان وجود داشته اما اخیرا میزان و شدت آن به شکلی افزایش یافته که قابل مقایسه حتی با کشورهای کمترتوسعه یافته دنیا نیست. به‌نظر نمی‌رسد اختلال در شبکه مکالمات اپراتورهای تلفن همراه و ثابت ناشی از سهل‌انگاری یا عدم‌اطلاع اپراتورها و وزارت ارتباطات باشد.

در همه کشورهای دنیا توسعه شبکه و زیرساخت‌های تلفن همراه و ثابت بدون اینگونه اختلال‌ها و هزینه‌های ناشی از آن، صورت می‌گیرد، اما متأسفانه در کشورمان این توسعه به محلی برای درآمد‌زایی بیشتر اپراتورها از طریق تماس‌های چند باره مشترکان تبدیل شده است. به‌گفته محمد رضا طلایی، فعالیت اپراتورهایی که به ظاهر به‌دلیل تعداد، بازاری رقابتی داشته اما همه تحت حمایت دولت بوده و بازاری انحصاری دارند، عامل اصلی پایمال شدن حداقل حقوق مشترکان تلفن ثابت و همراه است که هزینه‌های هنگفتی را برای دریافت این خدمات با کمترین کیفیت پرداخت می‌کنند.

موضوعی که در مورد ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان نیز مصداق داشته و اپراتورها به‌دلیل کسب درآمد از این محل، جلوگیری از ارسال این پیامک‌ها را مستلزم درخواست مشترکان برای قطع پیامک‌ها می‌دانند و این در حالی است که برخی مشترکان متناسب با نوع کسب و کار خود به برخی پیامک‌ها احتیاج دارند.

وی با اعلام اینکه اینگونه اختلالات با توجیهاتی مانند نصب دکل‌ها یا توسعه زیر‌ساخت و شبکه‌های اینترنتی قابل پذیرش نیست، افزود: باید وزارت ارتباطات نظارت دقیق‌تری برای جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان تلفن ثابت و همراه داشته باشد. باید هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف برای تأمین حقوق مشترکان تلفن همراه و ثابت که ازجمله حقوق شهروندی است صورت گیرد. این شیوه افزایش سرعت اینترنت با ایجاد اختلال یا نقاط کور در تمام نقاط شهر تهران، جای تامل دارد.

طلایی با تأکید بر اینکه باید وزارت ارتباطات و اپراتورها پاسخگوی کیفیت خدمات متناسب با هزینه‌های دریافتی از مشترکان باشند، افزود: درصورتی که این اختلالات اجتناب‌ناپذیر است باید هزینه‌های استفاده مشترکان از این نوع خدمات نیز کاهش یابد. به‌نظر می‌رسد اپراتورها از اینگونه اختلالات و مزاحمت‌ها کسب درآمد کرده و حاضر نیستند تا چاره‌ای عاجل برای رفع آن بیندیشند. تا‌کنون اپراتورها در قبال کوتاهی در ارائه خدمات به مشترکان، نسبت به جبران خسارت آنها اقدام نکرده‌اند که علت اصلی آن هم انحصاری بودن بازار آنهاست.

 

سکوت رگولاتوری

پیگیری خبرنگار همشهری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) برای پاسخگویی در مورد چرایی تحمیل هزینه‌های توسعه شبکه اپراتورهای تلفن ثابت و همراه به جایی نرسید. علاوه بر خودداری مسئولان روابط عمومی این سازمان از ایجاد ارتباط برای رفع اینگونه ابهامات، معدود تماس‌های موفقی که با برخی از مسئولان این سازمان برقرار شد نیز به‌دلیل اختلال در شبکه تلفن همراه ناتمام ماند یا اینکه مسئولان تمایلی به ورود و توضیح در مورد این مسائل نداشتند.

  • ۹۵/۱۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">