ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اگر حقیقت را می‌خواهید

| دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - پدیده «ضد رسانه‌ها» که ماموریت اصلی آنها تحریف حقایق و کاهش آگاهی بوده و طبعا مقابل رسانه‌های واقعی و آگاهی‌بخش تعریف می‌شوند، مساله جدیدی نیست.

با گسترش فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی، اگرچه تصور می‌شد، با تضارب آرا و اندیشه‌ها، میزان آگاهی عمومی افزایش ‌یابد اما همزمان بستر گسترش پدیده ضدرسانه‌ها نیز سرعت، سهولت و شدت بیشتری گرفت.
اما پرسش مهم اینجاست که چرا ضدرسانه‌ها قوی‌تر از رسانه‌ها هستند؟ 
نخست آنکه به شکل طبیعی ضدرسانه‌ها از حامیان مالی بیشتر و قدرتمندی برخوردار هستند، چون اصولا فلسفه شکل‌گیری و حیات آنها به حمایت اسپانسرها و آگهی‌دهندگان پیدا و پنهان ایشان وابسته است. خواسته عمده حامیان نیز پوشاندن حقایق و معضلات است.
دوم آنکه ضدرسانه‌ها به واسطه همین پشتوانه مالی و حامیان خود، طبعا امکانات بیشتری برای اشغال فضاهای بیشتر و با اسامی متعدد دارند و به این ترتیب، مخاطبان بیشتری را به نوعی در یک تور بزرگتر و 360درجه‌ای گیر می‌اندازند.
اگرچه مخاطبان غیرحرفه‌ای را نمی‌توان مقصر این فریبکاری دانست چون به واسطه کمبود دانشِ رسانه‌ای به هر سوی این تور که چشم می‌اندازند با تیترها و عکس‌های مشابهی مواجه شده و در نهایت گاه حتی خود نیز به بخشی از زنجیره گسترش ضدآگاهی تبدیل می‌شوند و محتوای مذکور را به دوستان و گروه‌های بیشتری دست‌به‌دست می‌کنند. به این ترتیب ضدرسانه ماموریتش را انجام داده و پاداش خود را از حامیانش می‌گیرد. 
اما سومین عامل در موفقیت آنها، مدیرانی هستند که در مواجهه مکرر با نام ضدرسانه‌ها، با هدف شهرت و دیده شدن بیشترِ اسم و عکس خود و عمدتا با پرداخت پول! جذب این چرخه شده و به تقویت آنها کمک می‌کنند. اگرچه این مدیرانِ ساده‌لوح از نگاه مخاطبان حرفه‌ای اسباب تمسخر هستند و حکایت پادشاه لخت را دارند که تصور می‌کنند فریبکاران لباسی فاخر بر تنشان کرده‌اند.
واقعیت آن است که ضدرسانه‌ها در تمام حوزه‌های خبری از جمله حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچون کشتی‌های بزرگ و صنعتی ماهیگیری، روز به روز در حال گستردن تورهای چند لایه و ضخیم خود بوده و مخاطبان بیشتری را به دام می‌اندازند. اکنون پرسش اینجاست که پس چه باید کرد؟ 
دراین خصوص باید به بیرون تورها بروید و مرعوب فضایی که با آن محاصره شده‌اید و رسانه‌هایی که عمدتا محتوا و تیترهای یکسان، زرد، تبلیغاتی و هدایت‌شده دارند، نشوید و در نهایت این جمله منتسب به جولیان آسانژ یکی از بنیان‌گذارانِ زندانی شده ویکی‌لیکس را به خاطر بسپارید که می‌گوید: «اگر حقیقت را می‌خواهید، باید خودتان آن را جستجو کنید.»

  • ۰۳/۰۲/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">