ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد پرونده الکترونیکی در 30 بیمارستان

| يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

ـ مشاور وزیر بهداشت و مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی سامانه پرونده الکترونیکی سلامت در 30 بیمارستان تهران تا پایان امسال خبر داد.

دکتر حسین ریاضی در حاشیه برگزاری سمینار یک روزه انفورماتیک پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار بیمارستان تهران از حدود یک ماه پیش به این سامانه مجهز شده اند.

ریاضی گفت: سامانه پرونده الکترونیکی سلامت (سپاس) قرار است طی برنامه پنجم توسعه در سراسر کشور گسترش یابد.

وی گفت: سامانه پرونده الکترونیکی سلامت سامانه ای است که اطلاعات را از مراکز ارایه خدمات سلامت گرفته و آن را تجمیع می‌کند.

ریاضی همچنین گفت: با راه ‌اندازی این سامانه هر فردی در صورت مراجعه به یک مرکز بهداشتی، درمانی، حتی اگر به یک شهرستان دیگر هم سفر کند، اطلاعات سلامت وی به صورت یکپارچه در این سامانه در مواقع نیاز در دسترس است.

وی گفت: در حال حاضر 30 نوع موسسه در حوزه سلامت اطلاعات سلامت افراد را به نوعی جمع آوری کرده اند و مطب‌ها، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های پزشکی از جمله موسساتی به شمار می‌آید که برای خود به صورت جداگانه سیستم اطلاعاتی دارند.

ریاضی در ادامه اضافه کرد: همچنین هفتاد درصد بیمارستان‌ها سامانه HIF (سیستم اطلاعات بهداشتی) دارند، اما این اطلاعات به صورت یکپارچه جمع آوری نشده و با راه‌اندازی طرح سپاس اطلاعات یاد شده می‌تواند تجمیع شود.

به گزارش ایرنا، مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در سمینار یک روزه انفورماتیک پزشکی ‌در نخستین میزگرد این سمینار اظهار داشت: پرونده الکترونیک سلامت مبحث جدیدی در دنیا به شمار نمی رود و اجرای آن با چالش‌هایی در دنیا روبرو شده که چالش‌های فناوری، حاکمیتی و توسعه دانش از جمله این چالش‌ها به شمار می‌آید.

ریاضی همچنین گفت: عدم دسترسی به موقع اطلاعات سلامت بیماران از جمله مشکلاتی نظام ‌های بهداشتی در دنیا محسوب می شود که در زمان حاضر این اطلاعات در کشور ما نیز به رغم این که وجود دارد، ولی به دلیل عدم یکپارچگی در دسترس نیست.

وی با اشاره به طرح سپاس یا سامانه پرونده الکترونیکی سلامت این اطمینان را به مسوولان نظام سلامت داد که سامانه اطلاعاتی یاد شده به گونه‌ای است که همزمان با تغییرات دانش پزشکی با مشکلی مواجه نمی‌شود و می‌توان آن را بدون نگرانی از تغییرات در دانش پزشکی گسترش داد.

ریاضی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت پرورش متخصصان کافی در رشته انفورماتیک پزشکی در کشور و همچنین حفظ محرمانه بودن اطلاعات شهروندان و وجود آیین نامه‌ها و قوانین لازم برای اجرا شدن این سامانه تاکید کرد.

وی با بیان این که توسعه پرونده الکترونیک سلامت در ماده 39 قانون پنجم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، اظهار امیدواری کرد که این طرح در چند سال آینده از گسترش و توسعه مناسبی برخوردار شود.

سمینار یک روزه انفورماتیک پزشکی روز یکشنبه در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

  • ۸۹/۰۹/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">