ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایرادات سامانه بازارگاه رفع شد

| چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه خبر داد و گفت: این سامانه با شکل و کارکرد جدید، آماده است تا به کار خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید گیلان پور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ایرادات سامانه بازارگاه، دخالت های دستی در آن و اعتراض واردکنندگان و دامداران و مرغداران به این مساله، گفت: اصلاحات لازم در این زمینه انجام شده و از  همکارانمان خواسته‌ایم تا تمامی ذی‌نفعان صنعت از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان را هفته آینده دعوت کنند تا تغییرات ایجاد شده را گزارش کرده و نحوه کار با آن را آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: سامانه بازارگاه آماده است تا با شکل و کارکرد جدید و نیز با پوشش حلقه‌های بیشتر، کار خود را انجام و ادامه دهد.

گیلانپور اضافه کرد: سامانه بازارگاه وقتی ایجاد شد که ما با محدودیت منابع ارزی مواجه بودیم و ارز محدودی برای تأمین نهاده های دامی در اختیار دولت قرار داشت. در واقع هدف از ایجاد این سامانه، فراهم کردن زمینه ای بود که بتوانیم با منابع محدود، نهاده های مورد نیاز تولید را تأمین کنیم و طبیعتاً هر چه که تأمین نهاده بهتر انجام شود، کار سامانه نیز بهتر خواهد بود.

وی افزود: قبل از توجه به کارکرد سامانه، باید به این مسئله توجه کنیم که هیچ سامانه هوشمندی در دنیا قوی تر از نظام بازار نیست و این نظام بازار است که همه چیز را کنترل می کند؛ بنابراین اگر عرضه محدود باشد، قیمت نیز افزایش می یابد. پس در نتیجه بازارگاه نمی تواند بهتر از نظام بازار عمل کند و نباید انتظار داشته باشیم که این سامانه معجزه داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما بارها عنوان کرده بودیم این سامانه اشکالاتی دارد، تصریح کرد: طبیعتاً هرچه گستره رصد و پایش بیشتر باشد، دقت سامانه نیز بیشتر می شود؛ به عنوان مثال اگر دامنه رصد از زمانی باشد که نهاده ها وارد بنادر می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده نهاده، یعنی مرغداران و دامداران می رسد، نسبت به زمانی که رصد از ثبت سفارش تا رسیدن محصول دام و طیور به دست مصرف کننده نهایی باشد، کارایی کمتری دارد.

گیلانپور خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که باید از مداخلات انسانی در سامانه جلوگیری شود و همه کارها به شکل هوشمند انجام بگیرد. با این حال ما در شرایطی قرار داریم که با کمبود شدید یکی از اقلام نهاده های دامی یعنی کنجاله سویا مواجه هستیم و میزان واردات کنجاله و دانه روغنی که وارد و تبدیل به کنجاله شده است، تنها ۵۶ درصد مصرف تولید کنندگان داخلی بوده است.

وی با اشاره به اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه، ادامه داد: قبلاً تا زمانی که نهاده ترخیص نمی شد، وارد سامانه بازارگاه نیز نمی شد؛ اما با اصلاحاتی که انجام شده محموله های وارداتی ابتدا در سامانه بازارگاه ثبت می شوند و سپس ترخیص آنها انجام می شود. همچنین امکانات فراهم شده که ترخیص از گمرک را نیز به صورت اتوماتیک انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: بازارگاه یک سامانه ملی است که اطلاعات مربوط به امنیت غذایی در آن ثبت شده است و بنابراین این نیاز وجوددارد که تمام دستگاه های ذینفع و درگیر در آن مشارکت داشته باشند. تا هفته گذشته ما به بسیاری از سامانه های موجود در دولت وصل نبودیم اما از انتهای هفته قبل این اتفاق افتاده که رخداد مهم و بسیار خوبی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">