ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دو روزنامه بریتانیایی مدعی شدند که طبق ارزیابی سازمان اطلاعاتی این کشور، ایران در حملات سایبری به حساب ایمیل ده ها نماینده پارلمان بریتانیا دست داشته است.
فناوران- چنین ادعایی اول در روزنامه تایمز چاپ لندن منتشر شده است، اما روزنامه گاردین هم می گوید به طور مستقل وجود چنین گزارشی را تایید می کند. این دو روزنامه می گویند که طبق یک ارزیابی سازمان اطلاعاتی بریتانیا که هنوز منتشر نشده، ایران در حملات سایبری ماه ژوئن گذشته به حساب ایمیل شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا از جمله ترزا می، نخست وزیر دست داشته است.
سخنگوی مرکز امنیت سایبری بریتانیا گفته است که اظهارنظر در باره این موضوع در زمانی که تحقیقات در این باره هنوز در جریان است، مناسب نیست. مجلس بریتانیا هم گفته است که درباره مسایل امنیتی اظهارنظر نمی کند.پیش تر نیز شماری از کشورها از جمله آمریکا، ایران را به دست داشتن در حملات سایبری متهم کرده بودند. ایران البته همواره این اتهام ها را رد کرده و می گوید که خود هدف حملات سایبری (مانند استاکس نت) بوده است.
روزنامه تایمز که شرکت نیوز کورپرویشن مالک آن است، می گوید که در ماه ژوئن امسال به ۹ هزار حساب ایمیل حمله شده و هکرها به اطلاعات نزدیک به ۹۰ حساب دست یافته اند. شبکه ای که به آن حمله شده است، از سوی نمایندگان بریتانیا برای تعامل با مردم استفاده می شود. این گزارش را اولین بار تایمز منتشر کرده و بعد گاردین نیز آن را تایید کرده است. یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا در گفت وگو با گاردین گفته بود تردیدها در ابتدا متوجه روسیه و کره و شمالی بوده است. هر دو کشور قبلا  متهم به اقدام برای هک کردن در بریتانیا بوده اند. حمله کنندگان به دنبال دستیابی به حساب های حفاظت شده ای بوده اند که پسوردهای ضعیف داشتند. تیم خدمات دیجیتال پارلمان گفته آنها تغییراتی در حساب های کاربری داده اند تا هکرها را دور کنند. رییس پارلمان بریتانیا هم گفته: کسانی که حساب های ایمیل آنها پسوردهای ضعیف داشته مورد حمله قرار گرفته اند و این علیرغم توصیه ها برای انتخاب پسوردهای بهتر بوده است. 
اندرو بریگن، نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا، هم پیش تر گفته بود که چنین حملاتی قطعا می تواند برای برخی از نمایندگان راه اخاذی را باز کرده باشد. قانونگذاران می خواهند بدانند اطلاعاتی که برای ما فرستاده اند در امان است. لیام فاکس، وزیر تجارت بین الملل بریتانیا هم در ارتباط با این گزارش ها گفته پسورد ایمیل های وزرای کابینه برای فروش آنلاین گذاشته شده بود.
در ابتدا روسیه مسئول این حملات سایبری معرفی می شد، اما گفته شده است که بازرسان پرونده این حملات را متوجه ایران کرده اند. یک منبع امنیتی هم به روزنامه گاردین گفته است شیوه این حمله، حمله جست وجوی فراگیر بوده است. در چنین حمله ای، حالات مختلف ممکن برای رمز عبور بررسی می شود تا رمز درست شناسایی شود.
هفته پیش نیز فوربس ادعا کرد که ایرانی ها کمپانی آمریکایی «دیلویت» را هک کرده اند. دیلویت (Deloitte)، یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری جهان است. در این گزارش آمده است: در حالی که آمریکا در وحشت حملات سایبری روسیه از طریق صفحات فیس بوکی به سر می برد، دشمنان دیگر آن از طریق این شبکه اجتماعی توانسته اند به بزرگ ترین شرکت های تجاری آمریکا صدمه بزنند.
یک کارمند شرکت حسابداری دیلویت، که یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری دنیا است، قربانی یک حساب کاربری جعلی در روی فیس بوک شده است که گردانندگان آن از جاسوسان دولت ایران بوده اند. وزارت دادگستری آمریکا حدود سه ماه پیش نیز اعلام کرد که دو ایرانی متهم شدند که با هک کردن رایانه یک پیمانکار وزارت دفاع، نرم افزاری مهم برای طراحی گلوله و کلاهک ها را سرقت کرده اند.
این دو نفر و شخص سومی که سال ۲۰۱۳ دستگیر و سال گذشته در جریان تبادل زندانی به ایران تحویل داده شد، متهم به هک کردن رایانه های اَروتک هستند. اَروتک یک شرکت آیرودینامیک مستقر در ورمونت آمریکا و یکی از پیمانکاران وزارت دفاع است. دادگاه فدرال ورمونت حکم جلب این دو نفر را که به نظر می رسد در حال حاضر در ایران هستند صادر کرده است.

  • ۹۶/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">