ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت ارزان؛ رویایی در دست یا دوردست؟

| يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - درست اول مرداد بود که خبر "اینترنت امروز ارزان می‌شود" روی خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت، پس از چندماه که اثرات این ارزان شدن نه برای نگارنده و نه بسیاری از کاربران نهایی اینترنت احساس نشده است، حالا وزیر ارتباطات از مصوبه دیگری خبر می‌دهد که براساس آن قرار است تعرفه ترافیک داخلی نصف تعرفه ترافیک اینترنت بین‌الملل محاسبه شود.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که علی‌القاعده باید حداکثر انتفاع آن را مردم ببرند، چرا که به نظر می‌رسد در طول سال‌های گذشته شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت به اندازه کافی عواید خود را از این رهگذر برده‌اند و بهتر است از این پس حق مردم تضییع نشود؛ بلکه رویای ارزانی اینترنت به واقعیت تبدیل شود.

اما شاید بسیاری از مردم وقتی این خبر را می‌خوانند، اولین ابهامی که برایشان ایجاد می‌شود این باشد که چطور قرار است این اتفاق بیفتد و نحوه اعمال کردن این مصوبه توسط شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت چگونه خواهد بود؟ آیا اپراتورهای اینترنت به راحتی این تفکیک را می‌پذیرند و اساسا اگر بپذیرند هم، کاربر نهایی چگونه باید متوجه این قضیه بشود؟ هستند بسیاری از افراد که بیشترین کاربری‌شان در اینترنت منحصر به سایت‌های داخلی کشور است که در صورت اجرایی شدن این مصوبه باید رقم ناچیزی هرماه برای اینترنت پرداخت کنند، آیا به‌واقع این اتفاق رخ خواهد داد؟

واقعیت این است که در بیشتر طرح‌هایی که برای مردم کلید می‌خورد صرفا به کلی‌گویی بسنده می‌شود که از نظر تبلیغاتی و رسانه‌ای برای قطورشدن پرونده کاری مسوولان بار مثبتی دارد، اما از سوی دیگر چگونگی اجرای طرح‌ها و سرانجام آنها همواره برای کاربران محل سوال است.

بنابراین اگر قرار نیست سرنوشت کاهش 50 درصدی نرخ اینترانت به سرنوشت تخفیف‌های اینترنتی دچار شود، بجاست وزارت ارتباطات خلأ فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موجود را پر کند و این حق را برای تمام مردم قایل باشد که آنها بدانند دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد و چگونه می‌توان بر این قضیه نظارت کرد.

پیش‌تر هم به لزوم صدور صورت‌حساب اینترنتی برای مردم اشاره کرده‌ایم که متاسفانه مشخص نیست به چه علت این حق مردم نادیده گرفته می‌شود؛ اپراتورها می‌توانند به راحتی از طریق ایمیل صورت‌حسابی همچون قبوض آب و برق و تلفن برای کاربران صادر کنند که لیست ریز کارکرد دوره‌ای کاربران و تفکیک اینترنت از اینترانت را به آنها ارایه دهد. همان‌طور که مسوولان در بحث ثبت سیم‌کارت‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی به این نتیجه رسیدند که باید از یک روند معکوس استفاده کنند و اپراتورها موظف به اطلاع‌رسانی به مردم شدند، به نظر می‌رسد در این زمینه هم علاوه بر اطلاع‌رسانی به موقع به کاربران باید صدور صورت‌حساب اینترنتی در دستور کار قرار گیرد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">