ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت تا فردا درست می‌شود

| سه شنبه, ۱۳ دی ۱۳۸۴، ۰۶:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

قطع شدن فیبرنوری مسیر فجیره (ایران - امارات)براثر برخورد لنگر یک کشتی از روز پنجشنبه هفته گذشته موجب اختلال در دسترسی به اینترنت برای بسیاری از کاربران ایرانی شد.

به گزارش خبرنگار قطعی فیبرنوری مسیر فجیره که از صبح روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داد هنوز به شکل کامل برطرف نشده و گزارش‌های واصله از اقصی‌نقاط کشور حکایت از کندی دسترسی به اینترنت و در برخی موارد عدم دسترسی دارد.

این در حالی است که ظاهراً اوضاع در شهرهای دیگر به‌ویژه اصفهان به مراتب نامطلوب‌تر از تهران است. براساس اخبار، در حال حاضر شبکه اینترنت کشور از سه مسیر اصلی تبریز، فلگ و LCT تهران تأمین می‌شود که این میزان با توجه به حجم بالای ترافیک در اینترنت پاسخگوی نیاز کاربران نبوده است.
حجم اختلال‌ها به اینترنت محدود نشد
اما قطع یکی از مهم‌ترین مسیرهای اصلی اینترنت کشور علاوه بر افت 90 درصدی شبکه اینترنت به بخش‌های مخابراتی نیز سرایت کرده و موجب افت 80 درصدی کانال صوتی کشور نیز شد.

چراکه بخش اعظم ارتباطات شبکه اینترنت و شبکه سیگنالی حامل پیام‌های کوتاه تلفن همراه (SMS) از طریق شبکه فیبرنوری صورت می‌پذیرد.

اما از آنجا که اختلال در شبکه فیبرنوری ایران و امارات با موسم حج همزمان شد، مکالمات و ارتباطات حجاج ایرانی از طریق شبکه تلفن ثابت با ایران و همچنین ارسال پیام‌های کوتاه آنها از طریق رومینگ عربستان نیز تحت تأثیر قرار گرفت و دچار مشکل شد.

50 درصد مشکل رفع شده است‌

براساس این گزارش، طی روزهای گذشته تلاش‌های زیادی از سوی بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات، شرکت زیرساخت و شرکت فناوری اطلاعات انجام پذیرفت که نتیجه این تلاش‌ها، بهبود 50 درصدی شبکه را در پی داشت اما هنوز شبکه به وضع مطلوب نرسیده است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت زیرساخت در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که فیبر‌نوری دچار خسارت سنگینی شده است.
خبر خوب‌
اما مدیران وزارت ارتباطات در بخش‌های مختلف این وزارتخانه با وجود خسارت سنگین وارده به سنگین فیبرنوری و اصلاح نسبی شبکه، اعلام کرده‌اند که اینترنت ظرف امروز یا حداکثر فردا به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

رضا رشیدی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات (دیتا) در گفت‌وگو با مهر زمان رفع مشکل فیبر نوری را چهارشنبه اعلام کرد.

از سوی دیگر یوسف‌پور، مدیرعامل شرکت ارتباطات نیز زمان نهایی رفع اختلال‌ها را چهارشنبه اعلام کرد. وی به ایسنا گفت: در تلاش هستیم که شبکه زودتر زیر بار برود.

براساس این گزارش به این ترتیب مشکلات مشترکان تلفن همراه که از عربستان قصد تماس با ایران را دارند نیز مرتفع شده و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

با وجود تمام مشکلات موجود و احتمال تکرار آن در زمان‌های دیگر، کارشناسان هیچ معیاری برای تعیین میزان خسارت وارده به کشور و به‌خصوص کاربران نهایی اینترنت ندارند.

این موضوعی است که مرتضوی، مدیر دیتای شرکت مخابرات اصفهان اعلام کرد.

این در حالی است که براساس مندرجات توافقنامه سطح خدمات، شرکت فناوری اطلاعات (دیتا) در صورت کاهش میزان سرویس، مؤظف به پرداخت خسارت به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) است ولی همچون گذشته در این میان هیچ حقی برای کاربران اصلی یعنی مصرف‌کنندگان نهایی اینترنت در کشور وجود ندارد.
مخابرات لینک پشتیبان داشته باشد
در عین حال برخی از کارشناسان معتقدند که مخابرات باید در چنین مواقعی لینک پشتیبان داشته باشد.

جونگی، مدیر یک ISP در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به اینکه سایر کشورها معمولاً دارای سیستم پشتیبان برای چنین مواقعی هستند، گفت: با وجود یک سیستم پشتیبان، پهنای باند به صورت ممتد ادامه می‌یابد و شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود

  • ۸۴/۱۰/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">